GENZ i Regenwalde, Pommern og Gram/Øster Lindet, Sønderjylland 1885-1943

Startet af Lars Skovvang Larsen, 22 Jun 2013 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Oplysninger om en Genz-familie ønskes:

Mit udgangspunkt er malersvend Albert Ernst Martin Genz i Øster Lindet.
I 1914 fik han og kone Agnes Theodora Rasmussen en datter Irmgard Alma Elisabeth Gens (AO, ops. 128).
Albert døde af sygdom som tysk soldat i Chevregny, Frankrig i 1916. Hans død er indskrevet sammen med andre faldne fra Gram sogn i Gram kirkebog (AO, ops 69/70).
Han var født den 26. januar 1893 i Glietzig, kreis Regenwalde i Pommern - nu Klępnica, Resko (nordøst for Stetin i Polen).
Alberts og Agnes vielsen har jeg ikke kunnet finde. Parret må være gift kort før 1914 - Agnes er født i 1896 i Gram.

Sandsynlig bror:
Paul Gustav Otto Genz - død som tømrermester i Gram by i 1943 (AO, ops. 50).
Han blev i 1914 gift i Gram med Wilhelmine Bertha Leonhardt, der efterlevede ham.
Paul var født den 4. oktober 1885 i Neukirchen, kreis Regenwalde, Pommern - altså i samme kreds som ovenstående Albert.
Pauls forældre oplyses ved både vielse og død til at være fisker og arbejdsmand Erdreich Genz og kone Emilie Lüdtke.

Om Erdreich og Emilie kom til Danmark ved jeg ikke; men gætter på at det var tilfældet.

Alle oplysninger har interesse.

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Egon Sørensen

Hej Lars!


Har du undersøgt om Agnes Theodora bliver boende i Gram i FT 1921, der er bopæl før tilflytning til

Gram kommune oplyst, er du heldig kan du måske ad den vej finde vielsen.


Mvh.

Egon Sørensen

Lars Skovvang Larsen

Jeg har forsøgt at finde hende viet igen efter 1916.
Jeg ved at hun senere blev gift med en "Poulsen", med hvem hun fik 3 døtre Carla, Lisbeth og Rosa Poulsen.

Og så fandt jeg netop hendes og Alberts vielse - hvordan jeg så har kunnet overse den - den 13. juni 1914 i Gram. Altså godt 2 måneder før Irmgards fødsel. (AO, ops. 55).
Her bekræftes det, at han er bror til Paul - samme forældre.
Albert er konfirmeret den 24. marts 1907 i ?Büton? - kan ikke læse stedet med sikkerhed.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Inger Buchard

Lokaliteten hedder Bütow

Hvis forældrene var med til Danmark og blev her efter 1. verdenskrig, må de stå i de alfabetiske lister fra 1921. Her dokumenteres det, hvem der blev danske statsborgere efter genforeningen.
De findes på LA Aabenraa, ordnet efter sogn, så vidt jeg husker

Kreis Regenwalde har en god arbejdsgruppe hos Pommerscher Greif; de følger med i de polske statsarkivers udlægning af kirkebøger på nettet
Se oversigt på http://pommerscher-greif.de/digitalisate/articles/Digitalisate_weitere.html
du finder en henvisning til Glietzow noget nede på siden.
NB: selv om det er de polske arkiver, der lægger materialet ud, er kirkebøgerne jo ført på tysk og nogenlunde til at forstå

God jagt

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lars Skovvang Larsen

Tak Inger.

Så vidt jeg kan se, er der kun en by ved navn Bütow. Den ligger i Mecklenborg-vorpommern lidt syd for de fine søer Müritz m.fl.
Familien ser ikke ud til at have været så stedfast.

Tak for de gode tips.
- polsk førte kirkebøger ville være noget af en opgave!

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Inger Buchard

Der ligger også et Bütow/Bytów i Kreis Stolp, Pommern, ca 100 km  v. for Gdansk/Danzig og 55 km sø for Slupsk/Stolp

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lars Skovvang Larsen

Aå ja, det er med at huske at stort set alle tyske by- og stednavne er blevet skiftet ud alle steder øst for Oder-Neissegrænsen - og i Nordslesvig for den sags skyld.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Lars Skovvang Larsen

I min jagt på Genz-familien har jeg fundet en tysksproget hjemmeside med en liste over ofre for krig og fordrivelse under og lige efter 2. verdenskrig i landkreis Belgard-Schivelbein i Pommern.
Fra byen Schlönwitz er der listet 3 personer med efternavnet Genz:
http://www.belgard.org/Datensammlungen/Tote/Schloenwitz.htm

Den en af dem er en Erdreich Genz – altså det samme vist yderst sjældne navn, som jeg har på ham, der er far til de to indvandrede nordslesvigere.
Denne Erdreich Genz døde den 31. august 1845 – altså midt i al elendigheden i det østlige Tyskland/Polen i slutningen af og lige efter krigen.
Hvis det er den rigtige person, så er den kedelige og noget omvendte historie den, at sønnen Albert døde i 1816 under 1. verdenskrig og hans gamle far Erdreich som følge af 2. verdenskrig.

De to andre Genz´er, der figurerer på listen er en landmand Franz Genz, der blev bortført i marts 1945 og døde i april i Posen (Poznan) – og så en Amalie Genz, der døde i Schlönwitz i marts.
De to kan være en datter og svigersøn. Erdreich kan endeligt også eksempelvis være søn af de to - og så måske sønnesøn af den Erdreich, som jeg jagter.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at søge kontakt med folkene bag hjemmesiden; men vil meget gerne høre om hvilke muligheder, der kan være for belysning af de nævnte personer.
Jeg har ikke det store håb til perfekte kirkebogs- og skifteoplysninger.

venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

UPS

Jeg er ikke helt historisk blind, så de nævnte årstal skal have lagt 100 til:

Albert Genz døde i 1916 under 1. verdenskrig.
En Erdreich Genz og 2 andre Genz´er døde i 1945 under og lige efter 2. verdenskrig.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Lars Skovvang Larsen Dato 22 Jun 2013 - 18:25
Aå ja, det er med at huske at stort set alle tyske by- og stednavne er blevet skiftet ud alle steder øst for Oder-Neissegrænsen - og i Nordslesvig for den sags skyld.

Lars

Blot for fuldstændighedens skyld:

Stednavne i hertugdømmet Slesvig var vel oprindelig på dansk - tilbage fra vikingetiden. Senere, hvor det tyske sprog trængte mere og mere nordpå, samt ikke mindst efter 1864, så blev navnene fortysket.

At stednavnene så i Nordslesvig - i dag Sønderjylland, så som en selvfølge er blevet tilbageført til det danske, giver vel sig selv  :)

Hvad Øtpreussen (og i dag den del af Polen) samt Letland og Litauen angår, så skal vi helt tilbage til omkring år 1200, hvor den tyske ridder- og præsteorden påtog sig rollen som den, som erobrede og omvendte befolkningen dér til den katolske tro. Danmark tog sig så af Estland - ikke mindst kendt fra myten om Dannebrog  ;)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jytte Rauh


Har gjort nogle få forsøg på at finde slægtninge i Pommern og er i den forbindelse stødt på denne hjemmeside: www.pommerscher-greif.de.

Mvh
Jytte Rauh

Daniela J0hannsen

Hej Lars,
jeg synes , det hele er vandvittig interessant. Erdreich Genz har været min oldefar. jeg har lige været på familiebesøgt hos Inge Genz på Rømø i dag. Hun har fortællet om, at du havde ringet til hende,det var da meget spændende... Jeg er opvokset i Tyskland, men bor i Danmark og har rimeligt meget kontakt til hele Genz Familien i nu.Indtil Søndag har jeg også min Far på besøget, som er rigtig interesserert i slægnigeforskning.jeg tror, det er rigtig meget materialie at snakke om. glæder mig at høre fra dig

Hilsen
Daniela Johannsen,

(danielajohannsen@yahoo.dk)