Lille ubetydelig fejl på Forum

Startet af Finn Hansen, 10 Jun 2013 - 12:22

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej Webmaster

Jeg har fundet en lille, men dog ubetydelige, fejl på forum.

Når man som bruger går ind i dette forum "forumforhold" og ser, at de emner der skrives om,  i overskriften ikke har interesse, og da trykker på "marker alle som læst", da skal man trykke "Tilbage" 2 gange, før man når ud på forsiden.

Det skal man ikke i nogen områder oven for Forumforhold, f.eks. Teksttydning, Webproblemer etc. etc.

Om det gælder for emner under feltet Forumforhold, har jeg ikke tjekket, men har blot bemærket dette i  de seneste uger

Ps. har lige tjekket - det skal man kun i dette forum område "Foreningsforhold"

Venligst
Finn Hansen

Arne Feldborg

Citat fra: Finn Hansen Dato 10 Jun 2013 - 12:22
Hej Webmaster
Jeg har fundet en lille, men dog ubetydelige, fejl på forum.
Jammen, det var da godt at den er både lille og ubetydelig. Og så er det iøvrigt ikke en fejl. ;-))

Hvad der sker når du trykker på tilbagepilen er noget din browserhistorik står for, det har hverken jeg eller DIS-Danmark nogen indflydelse på. For mig at se er der ingen forskel grupperne imellem, hvis man tilgår dem på samme måde.

Logisk set vil der være to trin tilbage til til oversigten, når du har trykket på "MARKÉR LÆST". Men det afhænger naturligvis også af hvordan du er kommet dertil. Går du tilbage til oversigten mellem hver gruppe du besøger, eller går du direkte fra een gruppe til den næste, kommer du fra "Vis ulæst post siden sidste besøg.", eller noget helt fjerde, osv., osv.


mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Finn Hansen

Som eneste gruppe er det "Forumforhold" der opfører sig på den måde, ergo ingen prob. med min browser, da det så også ville være tilfældet i de andre grupper...

Går jeg til køb/salg eller teksttydning og gør det samme, får jeg blot "en tilbage" - ditto i de andre grupper, men som sagt ikke i Forumforhold.

Tror ikke det har nogen egentlig betydning, men var blot ment som en reminder om, at der var en bette stump fejl.

Venligst
Finn Hansen

Arne Feldborg

Citat fra: Finn Hansen Dato 10 Jun 2013 - 17:35
Som eneste gruppe er det "Forumforhold" der opfører sig på den måde, ergo ingen prob. med min browser, da det så også ville være tilfældet i de andre grupper...

Går jeg til køb/salg eller teksttydning og gør det samme, får jeg blot "en tilbage" - ditto i de andre grupper, men som sagt ikke i Forumforhold.
Hvilken gruppe er det egentlig du mener?
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Arne Feldborg

For god ordens skyld skal jeg lige gentage: Hvad der sker når du trykker på "Tilbage" knappen afgøres af, hvad der ligger i din browses historik, og hvordan den håndterer det, og intet andet.

Hvis du er gået eet skridt frem skal du bruge eet klik på at komme tilbage, hvis du er gået to skridt frem skal du bruge to klik på at komme tilbage osv., osv.

I den situation du beskrev opfører Chrome, Firefox og Internet Explorer sig lidt forskelligt. Men de opfører sig hver især fuldstændig ens i alle grupper her i Forum.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Bo Skjoldhof

Problemet er jo som jeg oplever det:

Hvis jeg er inde i en gruppe i forum, eksempelvis denne, og ser hvilke ting der er nye indlæg i, men ikke vil se mere af det, klikker jeg på marker som læst (derved flytter jeg mig ikke fra gruppen) og skal så klikke to gange før jeg kommer tilbage til oversigten.

Klikker jeg derimod på de enkelte indlæg og tilbage til sidst - skal jeg kun klikke en gang for at komme tilbage til oversigten over alle grupper.

Mon det er det der menes?

Finn Hansen

@Bo smukt beskrevet, det er nøjagtigt det jeg siger (med andre ord)

Men med "gruppen her", menes Forumforhold og ikke denne gruppe "Programmer- og webproblemer", her fungerer det rigtigt.

Som sagt, det er en lille og ubetydelig fejl som kun vedrører den aktuelle gruppe, som Kathrine lige har kastet os herover fra.

En simpel afprøvning af mit spørgsmål i gruppen Foreningsforhold vil påvise, at det er sådan som både jeg og Bo beskriver det.

Jeg bruger Firefox 21.0 - 1.1 og problemet har været der i ret lang tid, blot har jeg åbenbart haft for meget om ørerne til at huske at påpege det.

Venligst
Finn Hansen

Kaj Arne Jørgensen

Hej.

Det er ikke en funktion jeg normalt benytter, men nu kan jeg da give mit besyv med.

Går ind i en tilfældig gruppe, trykker "marker læst" og skal klikke 2 gange på "pil" for at komme tilbage.

Hos mig er det sådan i alle grupperne !

Kører med Google Chrome, men også lige afprøvet med Internet Explorer, og med samme resultat.

Dette blot til oplysning for udredning af problemet.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Arne Feldborg

#8
Citat fra: Finn Hansen Dato 11 Jun 2013 - 11:41
@Bo smukt beskrevet, det er nøjagtigt det jeg siger (med andre ord)
Ja, sådan er det nogen gange, men ikke altid, i  Firefox. Og det er ikke afhængig af hvilken gruppe, det er andre ting i forløbet der afgør om det bliver registreret som eet eller to skridt i historikken.

Som jeg også nævnte i mit forrige svar er der forskel på hvordan de forskellige browsere opfører sig på det punkt. Men i IE og Chrome er det dog i det mindste konsekvent.

CitatMen med "gruppen her", menes Forumforhold og ikke denne gruppe "Programmer- og webproblemer", her fungerer det rigtigt.
Der er altså ikke nogen gruppe der hedder "Forumforhold" selvom du har skrevet det mange gange efterhånden. Jeg har stadigvæk ikke fået svar på hvilken gruppe du faktisk mener, men iøvrigt mener  jeg som nævnt heller ikke det har nogen betydning.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Finn Hansen

At tænke indenad --->foreningsforhold/"forumsforhold"


Problemet er lille, og er nu rapporteret som en fejl i forum.

Sag afsluttet for mit vedkommende.

Venligst
Finn Hansen

Arne Feldborg

Citat fra: Finn Hansen Dato 11 Jun 2013 - 12:35
Problemet er lille, og er nu rapporteret som en fejl i forum.
Jammen der er ikke nogen fejl i Forum, ihvertfald ikke på det punkt. Der er noget browseren laver. Og det fremgik allerede af mit første svar.

Du kunne selv have efterprøvet det, bare ved at prøve nogle flere gange, eller ved vedbesøge de forskellige grupper i en anden rækkefølge efter at du har åbnet browseren.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Finn Hansen

Læs mine indlæg - jeg har prøvet og gjort det i flere måneder efterhånden, også med ældre browsere (de opdateres over tid af sig selv). Fænomenet er kun i den gruppe der hedder "Foreningsforhold" for mit vedkommende. Som sagt læs mine indlæg, de er selvforklarende, også selv om noget kan tydes indenad.

Jo, det er en fejl, da den ikke er i andre og lignende fora *(ikke dis relaterede).

Sidste besked, da jeg ikke gider slås for noget så simpelt som at indrapporterer en simpel fejl.

Venligst
Finn Hansen

Arne Feldborg

#12
Nu har jeg allerede svaret fyldestgørende på det her fire gange, og jeg har brugt et par timer på at afprøve alle mulige og umulige kombinationer på flere forskellige systemer, så burde det da være nok.  

Det er ikke en fejl her på stedet og det er ikke gruppeafhængig. Det kan du selv konstatere, hvis du lige bruger lidt tid på det.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Arne Feldborg

Jeg har nu afprøvet det på yderligere nogle systemer og opsætninger, herunder to spritnye 'out of the box' installationer af smf (ver 1.xx og ver 2.xx).  Jeg kan konstatere, at de i både Chrome og IE alle og altid opfører sig præcist som Bo, Jan og jeg selv tidligere har beskrevet det her i tråden (altså to klik frem og to klik tilbage).

Dette er også den normale og forventelige opførsel. Når man har brugt to museklik for at komme frem til det sted man er, så bør der også være to trin i browserhistorikken for at komme tilbage til udgangspunktet. Sådan som jeg også nævnte allerede i mit første svar.

At Firefox så i nogle situationer vælger at opføre sig ligesom Chrome og IE, og i andre situationer vælger at springe et trin over, kan ikke lægges hverken smf, DIS, eller undertegnede til last, og kan heller ikke betegnes som en fejl her på siden.

Og det er som nævnt heller ikke gruppeafhængig. Jeg kan selv i Firefox fremprovokere både den ene og den anden opførsel i en hvilken som helst gruppe her i DIS-forum jeg måtte ønske.

Der kommer altså ikke noget herfra der påvirker browserens historik. Det bestemmes alene af hvordan brugeren klikker sig frem og tilbage, og af hvordan browseren vælger at fortolke dette.

Skal man endelig tale om en fejl, så må det være, at Firefox i nogle situationer (ganske mange faktisk) vælger at springe et trin i historikken over og gå to skridt tilbage ved bare eet museklik. Men det er vel egentlig et luksusproblem som man med lidt god vilje kan lære at leve med.

Jeg håber emnet hermed er tilstrækkeligt belyst.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.