Mine børns tipoldemor, Katarzyna Garbos, født 30. nov. 1897 i Polen

Startet af Allan Donovan Pedersen, 01 Jun 2013 - 22:43

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

Hej alle...




Jeg ved ikke, om dette er det rigtige forum at skrive det i, eller om det skal være i "Hjælp til opslag i arkiver, mv."... ellers håber jeg, at en MOD vil rette det... :)

Men det drejer sig om mine børns ene tipoldemor, Katarzyna Garbos, senere Jensen

Jeg ved om hende, udover hendes navn, at hun - ifølge DDD (søg i "Database over arbejdsophold for fremmedfødte i Danmark 1812-1924" på hendes for- og efternavn) - er født d. 30. nov. 1897 i Polen. Et eller andet sted - husker ikke hvor - har jeg åbenbart fået opsnuset, at hun er født i en landsby ved navn Jadachy.
Hun kom, igen ifølge DDD, til Danmark i 1921, og ernærede sig som tjenestepige på Lyngebæksgård i Nivå. Nogle forslag til, hvordan jeg kan bruge disse oplysninger?

Hun er mor til mine børns oldefar, Wilfred Alexander Aage Jensen, som jeg kan finde i to kirkebøger:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Nørre-Herlev, 1915-1931, opslag 30, og
Ribe, Skast, Esbjerg Vor Frelser 1923-1929, opslag 78

Førstnævnte KB nævner noget om, at Wilfred er døbt i katholsk kirke i Slagelse... men jeg ikke kunnet finde ham...? - Dérudover synes jeg ikke disse kirkebøger giver mig flere oplysninger om Katarzyna  ???

Det jeg nu helt konkret søger, er:


En kirkebog eller lignende bevis på Katarzyna's fødsel. I know; det er i Polen... men hvordan finder man sådan noget?
Hendes videre færd i Danmark fra hendes ankomst i 1921? (Har ikke fundet hende i FT1925 Nivå)
Blev hun gift med Wilfred's far, som i øvrigt hedder Osvald Aage Jensen, født 1898-1899? Det tyder det jo på, siden hun ændrede efternavn til Jensen. I så fald, hvor og hvornår?

Jeg har, forgæves, ledt efter hende på både geni, myfamily og myheritage... jeg er løbet lidt tør for ideer nu... derfor modtages eventuel hjælp med stor kyshånd!  ::)
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Inger Buchard

iflg. GOV http://gov.genealogy.net/search/index ligger Jadachy i Tarnobrzeg County, Subcarpathian Voivodeship, - her finder du også et kort med byens placering

DIS-Wikis side om Polen har et link til en oversigt over polske kirkebøger Katalog Zasobów Metrykalnych
Oversigten siger, at kirkebøger med fødsler er overleveret fra 1839 - siden fortæller dig også kirkens adresse.
Næste skridt må være at alliere sig med en polsk-kyndig og skrive dertil med ønske om oplysninger om Katarzyna Garbos' fødsel 30.11.1897, hendes forældres navne osv.
Og du kan også nævne, at du ved, den slags arbejde koster penge.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Toudal

#2

Det ser ud til, at hun kom til Danmark første gang i 1918:

Efternavn:    Garbos   Fornavn:    Katarina
Fødselsdatering:    30.11.1897
Ankomst:    10.11.1918
Fødeland:    Østrig   Føderegion:    Galizien
Tj./Oph.sted (region):    Frederiksborg Amt   Kildenavn:    Hørsholm Birk - Opholdsbogsprotokol 1915-1919 (Fremmedprotokol)

Efternavn:    Garbos   Fornavn:    Katarzyna
Fødselsdatering:    30.11.1897
Ankomst:    18.06.1921
Oplyst næringsvej:    Tjenestepige
Fødeland:    Polen
Opholdsbogsdater:    15.01.1921   Opholdsbogsembede:    Statspolitiet
Tj./Oph.sted (region):    Frederiksborg Amt   Tj./oph.sted (sogn):    Karlebo
Tj./oph.sted (stedn.):    Nivå
Tj./op.sted(virks.):    Lyngebæksgård   Kildenavn:    Hørsholm Birk - Opholdsbogsprotokol 1919-1922 (Fremmedprotokol)

Har du ledt efter familien i FT-1925 for Nørre Herlev, hvor sønnen er født 19/9-1924? Om moderen står der: Hustru (Kathrine) Katarzyna f. Garbos, 26 Aar. Måske er parret blevet gift i den den romersk-katolske kirke i Slagelse (Slagelse Vor Frue Kirke) - kirkebøgerne findes på Rigsarkivet:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=slagelse&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=796989&ngnid=&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Galicien: http://da.wikipedia.org/wiki/Galicien_%28Centraleuropa%29
Det var Østrigs største og nordligste provins fra 1772 til 1918..... I 1918 blev Vest-Galicien en del af den nye polske stat, mens den ukrainske befolkning i Øst-Galicien erklærede uafhængighed.

Er det her, du har set hun skulle være født i Jadachy?

Efternavn:    Garbos   Fornavn:    Katarzyna
Erhverv:    Husassistent   Fødelokalitet:    Jadachy
Fødeland:    Polen
Fødselsår:    1893   I DK fra:    1915
Bopæl, lokalitet:    Gloslunde-Græshave   Amt, region:    Maribo Amt
Lov af:    27 05 1950   Tillæg:    B3
Løbenr:    20
Bemærkninger: Født Hajnas. Andragerinden er født 1893 i Jadachy i Polen. Hun kom i 1915 her til landet. Siden 1920 har hun boet i Gloslunde-Græshave kommune. Hun er gift med en polsk mand, med hvem hun ikke siden 1915 har samlevt, ægteskabet er barnløst.

Umiddelbart ser det ikke ud til at være den samme Katarzyna. Jeg vil tro at du kan finde oplysninger om hendes fødested og evt. om forældrene i vielsesoptegnelsen.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal