Slegfredbarn

Startet af Sanne Andersen, 23 Maj 2013 - 22:16

Forrige emne - Næste emne

Sanne Andersen

Hej

Hvis man er født i 1810 og anføres som Slegfredbarn ved sin konfirmation, er man så uægte barn eller har éns forældre bare levet på "polsk"?

Konfirmationen findes på AO, Præstø Amt, Stege Sogn, 1819-1825, opsl. 154 (har jeg noteret mig, men i øjeblikket får jeg kun sorte opslag)

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

Lissa Pedersen


Jette Sørensen

Hej

Du kan prøve at Google: Slegfredbarn link.
men her er et link :   http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Retshistorie/slegfred

Hilsen Jette
hilsen jette
4440 mørkøv
www.jettesaner.dk

Sanne Andersen

Hej

Jeg har googlet en masse men kan forstå at der er forskel på hvad man betegnede som et slegfredbarn. Desværre har jeg ikke fundet barnets fødsel/dåb og derfor må jeg forholde mig til teksten i forbindelse med hans konfirmation.

Mvh Sanne

Jesper Skov

Slegfred er, når begge forældre er ugifte.
Hor er, når mindst en af dem er gift.
Uægte hæfter sig til begge slags børn.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Sanne Andersen

Tak, Jesper - jeg må altså antage at de levede "på polsk" og dermed begge er biologiske forældre eller kan det også hæftes på et barn, som har helt andre forædre?

Mvh Sanne

Mikkel Eide Eriksen

Hej Sanne,

I så fald ville der formentlig stå plejebarn el. lignende, altså hvis de ikke var forældre til barnet.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inge Lind

Hej.

Jeg tror, at det godt kan hæftes på et barn med helt andre forældre, men sådan er det nok ikke her. Ved konfirmationen bor Morten Andersen som slegsfredsbarn hos Anders Mortensen, hvilket kunne tyde på, at det er hans far. Anders Mortensen er smed, og i FT 1801 er han som 21 årig gift med en kone på 60 år.

Ved FT-1840 står Morten Andersen som barn af Anders Mortensen og Maren Hansdatter.

Hvad står der ved hans fødsel og hvornår bliver forældrene gift? Når de at få barnet, inden den gamle kone, som han først er gift med dør. Er Morten i virkeligheden en horeunge, som har fået betegnelsen slegsfredsbarn?

Venlig hilsen

Inge

Sanne Andersen

Hej Inge

Det er nogle gode spørgsmål du stiller - desværre kender jeg ikke svarene. Jeg har hverken fundet Morten Andersen's fødsel/dåb eller forældrenes vielse. I alle folketællinger - Stege Landdistrikt 1845 og 1850 (ses på DDD) - Stege Landsogn 1855 (opsl. 34), 1860 (opsl. 31), 1870 (opsl. 46), 1880 (ses på DDD) står han anført som værende født i Stege. Det gør Maren Hansdatter så også men hun er født i Damsholte og konfirmeret i Stege.

Hilsen Sanne

Sanne Andersen

Hej igen

Nu har jeg lige fundet vielsen mellem Smed og Enkemand Anders Mortensen, 43 aar gl. og Pigen Maren Hansdatter, 41 aar gl. i Stege KB 1819-1825 opsl. 183 - viet d. 26/2-1823, altså temmelig længe efter at Morten Andersen bliver født.

Teorien om at han var en horeunge er jo nok rigtig - jeg må bare se at få fundet hans fødsel/dåb.

Hilsen Sanne

Sanne Andersen

Øv, jeg kan bare ikke finde den fødsel/dåb i Stege - kirkebogen er nu ellers rimelig nem at læse, så jeg tror ikke at han er der. Er der nogen der har et forslag til hvor jeg evt. skal søge? Hans første kone (hende på 60 år) døde i 1823, så Morten er jo født i det ægteskab men har selvfølgelig i hvert fald en anden mor.

Hilsen Sanne

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Sanne
Jeg vil anbefale at du tager i på Rigsarkivet og søger i lægdsruller.
Morten Andersen er uægte barn, derfor vil han stå som søn af moderen Maren Hansdatter i lægdsrullen.
Du kan starte med at søgte i hovedrulle for Stege i 1812 eller 1824, har du først han lægds nummer kan du følge ham i mange år.
Jeg kender ikke Steges lægds nummer, så du må have hjælp ved skranken.
Med venlig hilsen Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Sanne Andersen

Hej Ole

Tak for tippet men nu er det jo slet ikke sikkert at Maren Hansdatter er hans mor selv om det nok er meget sandsynligt.

Med venlig hilsen
Sanne

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Sanne
Du har ret det er ikke sikkert Maren Hansdatter er Mortens moder, det er derfor jeg anbefaler at søge i lægdsrullerne for der vil moderens rigtig navn stå.
Jeg har søgt på www.sa.dk og fundet: Præstø amt Stege Landsogn lægd nr. 84
Med venlig hilsen Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Egon Hansen

På RA's selvbetjeningsmagasin, hvor lægdsrullernbe findes, ligger der også et par bøger med lægdsnummer og bindnummer for de enkelte protokoller, så det skulle være unødvendigt at stå i kø ved vejledningsskranken.
Mvh Egon

Sanne Andersen

Hej Ole og Egon

Tak til jer begge to.

Med venlig hilsen
Sanne

Christian Konstmann Autzen

Hvad står der ved hans død ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sanne Andersen

Hej Christian

AO, Præstø Amt, Stege Sogn, KB1885-1891, opsl. 77, nr. 11 men der står desværre ikke andet end hans navn, Morten Andersen, og at han var smed i Svendsmark.

Hilsen
Sanne

Gitte Johansen

#18
Hej Sanne


Kig i Præstø, Fanefjord, 1801-1814, opslag 90, 2. nederst.




Morten, Anders Mortensen og Maren Hansdatter som forældre.


Sådan tror jeg, der står.

Det undrer mig dog, at der ikke står uægte, så måske er det ikke ham.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Sanne Andersen

Hej Gitte

Det er meget gnidret - kan du tyde fødselsdag/dåbsdag?

Med venlig hilsen
Sanne

Gitte Johansen

Jeg tror desværre, der står 6. eller 26. sept., men jeg er langt fra sikker.

Du kan jo lægge  den til tydning.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Hedal

Hej
I Fanefjord hedder forældrene Anders Mortensen og Maren Nielsdatter, og de er viet i Fanefjord den 13. december 1809, se 1788-1815, opslag 261, øverst på højre side.

Jeg kan heller ikke finde Morten Andersens dåb i Stege, og det undrer mig, at der tilsyneladende slet ikke døbes "uægte" børn Stege. I andre sogne har jeg oplevet, at de indføres i et særligt register. Kan det tænkes, at det også sker i Stege? Men hvor er det i så fald? Mon nogen har erfaring med det?
Mvh. Inge

Sanne Andersen

Hej Inge

Jeg har tænkt samme tanke men indtil videre ikke fundet noget register.

Sent i går aftes fandt jeg (tror jeg nok) både skifte efter Anders Mortensen og Anne Hansdatter men det var blevet sent, så jeg orkede ikke de kragetæer. Jeg må kigger på det senere.

Hilsen Sanne

Sanne Andersen

Hej igen

Nu har jeg fundet de opslag i skiftebøgerne der omtaler deres dødsfald men da jeg desværre ikke kan læse ret meget af det (på grund af manglende rutine), vil jeg høre om der er nogen som vil fortælle mig om skifterne afklarer hvem der er Morten Andersen's far og mor.

Anders Mortensen dør d. 18/2-1842

AO, Skifter, Præstø Amt, Herredsfoged, Møns Herred, 1838-1843, opsl. 283, 288, 328, 346.

Maren Hansdatter dør d. 24/4-1858

AO, Skifter, Præstø Amt, Herredsfoged, Møns Herred, 1857-1861, opsl. 72 + 174.

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Sanne

AO er meget langsomt pt., men jeg har skimmet skifterne og finder ingen dokumentation for, at Morten Andersen er deres fælles barn.

1838 - 1843:

Opslag 288-289:
Registreringsforretning.
Tilstede var Enken Maren Hansdatter med Laugværge, Gårdmand  Peder Hansen af Svensmarke, som også var formynder for datteren Sidse Marie Andersdatter der d. 18 Juni fylder 18 år, samt sønnen Gårdmand Jens Andersen af Udby.

Opslag 328:
Boopgørelse.
Tilstede var Enken Maren Hansdatter med Laugværge, gårdmand Peder Hansen af Svensmarke, sønnen gårdmand Jens Andersen af Udbye og datteren Sidse Marie Andersdatter.

opslag 346:
Skiftesamling.
Tilstede var Enken Maren Hansdatter med laugværge, gårdmand Peder Hansen af Svensmarke og Smed Morten Andersen af Svensmarke, som bemærkede: at han havde købt købt smedien af afdøde for 50 Rdl. .......

1857-1861:

Opslag72:
Dødsanmeldelse vedr. Smed Anders Mortensens enke, Maren Hansdatter i Svensmarke.

Opslag 174:
Skiftesamling.
Ingen navne nævnt, men de myndige arvinger erklærer under tilbud om ed, at arven ikke overstiger 100 Rdl. for hver. Der afholdes derfor intet skifte.

mvh Ingelise Jacobsen

Sanne Andersen

Hej Inge

Mange tak for at du tog dig tid til at kigge på skifterne.

Jeg lagde også min forespørgsel ud i "hjælp til tydning" i forbindelse med disse skifter og henviste til denne tråd. Her mener en anden heller ikke at Anders og Maren er Mortens forældre, men det store spørgsmål er jo så om Anders Mortensen i det mindste er Morten's far?

Nogle vil nok mene at jeg vader lige lovligt meget rundt i denne sag, men der er tale om en direkte ane i en i forvejen "besværlig" familie, så derfor er det vigtigt for mig med så mange input som muligt.

Endnu engang tak, Inge.

Med venlig hilsen
Sanne


Bettina Bendix Andresen

Hej, jeg har oplevet et barn blive kaldt slegfredsbarn når det er barn af en ugift kvinde og en mand gift med en anden kvinde.
Venlig hilsen
Bettina

Sanne Andersen

Hej Bettina

Ja, jeg tror også at det er sådan det hænger sammen. Så var barnet jo i virkeligheden en horeunge men man kan jo med tiden have valgt at moderere udtrykket.

Dette link, som jeg lige har fundet, beskriver faktisk de forskellige udtryk udemærket http://www.marvede.dk/naf/boern-udenfor-aegteskab.pdf

Hilsen Sanne

Else Meland

Hej.

Sidder med en bog der hedder slægtforskerens ABC skrevet af Jørgen Green og Michael Green Schmidt.

I den står der side 61 at Iflg. Danske Lov kunne en barnefader lyse hans uden for ægteskab fødte børn

i kuld og køn. Disse børn blev kaldt slegfredbørn. Der står videre noget om at de ikke arvede faderen

men  at dersom faderen fører slegfredbarnet til tinge og forkynder at det er hans barn og skøder det,

hvad som han vil give det, da skal det så meget beholde,som skødet vorder,dog at det ej mere er end

halv lod mod ægtebørn. Hvis der ingen ægtebørn er arver slegfredbarnet faderen.

Jeg ved ikke om dette hjælper dig

Venlig hilsen
Else Meland

Sanne Andersen

Hej Else

Tak for din interesse.

Jo, det gør mig da mere og mere overbevist om at Anders Mortensen er biologisk far til Anders Mortensen men uden dåben/fødslen har jeg ikke noget bevis - desværre.

Med venlig hilsen
Sanne