Husmand og væver Morten Nielsen i Tyvelse

Startet af Henrik Slott Hansen, 12 Maj 2013 - 14:32

Forrige emne - Næste emne

Henrik Slott Hansen

Jeg søger hjælp til at finde husmand og væver Morten Nielsen fra Tyvelse.
Jeg har fundet ham i FT 1801:
Præstø, Tybjerg, Tyvelse, Tyvelse By, , 31, FT-1801, B8982
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Morthen Nielsen 34  Gift Manden Husmand med jord og væver 
Anne Cathrine Conradsdatter 37  Gift Hans kone Væver 
Niels Morthensen 6  Ugift Deres barn   
Else Morthensdatter 3  Ugift Deres barn   
Bergithe Elisabeth 8  Ugift Et plejebarn fra opfostringshuset

Her er han gift med Anne Cathrine Conradsdatter. Jeg har ikke kunne finde deres vielse.
Ane Cathrine dør 29. januar 1817, Tyvelse, Tybjerg, Præstø 1814-1864 opsl 253.
Hun er angivet til at være 64 år gammel. Det passer ikke sammen med alderen i 1801, hvor hun var 37 år.??

Morten bliver den 18. maj 1817 viet til pigen Maren Larsdatter, han er 50 år, og hun er 30 år, Tyvelse, Tybjerg, Præstø 1814-1864 opsl 167, nr 8.

Parret får deres første barn 6 mdr efter: Cathrine Mortensdatter 25. nov 1817, Tyvelse, Tybjerg, Præstø 1814-1864 opsl 63.
De får i alt 7 børn, før Morten dør 6. januar 1828 i Tyvelse, Tybjerg, Præstø 1814-1864 opsl 232. Han angives til at være 66 år?? Dette passer ikke med alderen opgivet i FT 1801 og vielsen i 1817. Ifølge disse må han være født ca 1767.
Men hvor? Jeg har ikke kunne spore hverken ham eller hans første kone Ane Cathrine Conradsdatter. Er der nogen, der kan hjælpe med at finde oplysninger??
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Henrik Slott Hansen

Eneste jeg kan oplyse er, at Maren Larsdatter er døbt 11. søndag efter Trinitatis 1786 i Tyvelse, som datter af Lars Nielsen. Tyvelse, Præstø 1711-1814 opslag 16.

Jeg ville gerne finde skiftet efter Morten Nielsen, død 6/1 1828 i Tyvelse. Det burde værre under Tybjerg Herred, men jeg kan ikke finde det.
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Henrik Slott Hansen

Jeg har fundet
Conrath døbt 1793 i Næsby, Præstø,
Niels døbt 1795 i Næsby og
Else døbt 1798 i Næsby.
Alle børn af Morten Nielsen

Navnene stemmer med børnene opgivet i FT 1801 i Tyvelse pånær Conrath, der må være død før.

Jeg kan ikke finde hverken Morten eller Ane Cathrine døbt i Næsby, heller ikke deres vielse her......
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Kirsten Printzlau

Skiftet Næsbyholm - Bavelse Gods 16-5-1817
Fæstebrev 24 -10- 1801  Fæster Morten Nielsen væver i Tyvelse, det hus i tyvelse som Rasmus Nielsen fradøde.

Ane Catrine hedder måske  Conradsdatter Hein og født 1754 i Næsby. men jeg har ikke efterprøvet det.

Kirsten Printzlau

Henrik Slott Hansen

Hej Kirsten,
Tak for at du har fundet både skifte og fæstebrev. Nu håber jeg, der er nogen der vil hjælpe med at tyde skriften, så jeg måske kan få svar på mine spørgsmål.

Hvorfra har du at Anne Cathrine måske hedder Hein?
Jeg har fundet en Anne Cathrine døbt Festo Viridium 1754 i Næsby KB 1711-1814 opsl 11, datter af en ....??.. Conrad. Men synes ikke der står noget om en Hein?

Tænkte om hun kan være søster til Gudmand Conradsen, der er møller i Høm Mølle både 1787 og 1801?
Synes umiddelbart ikke jeg kan finde nogen Conrad i Næsby, der får døbt børn før og efter 1754.
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Henrik Slott Hansen

Det ser ikke ud til at Ane Cathrine eller Gudmand er børn af skrædder Conrad Hein i Tystrup. Hans børn Ellen, Peder, Karen og Rasmus bliver alle konfirmeret i Tystrup fra 1754-1764.

Mathias Conradsen døbt 9/3 1753 begraves 25/3 1753.
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Kirsten Printzlau

Det er mit bud på Anne Conradsdatter, men gå det selv efter

1.   Ellen Andersdatter, født ca 1720, død 1774 i Wrangstrup.  Næsbyholm- Bavelse  Skifte 19 Feb 1755  Formynder hendes broder Olle Andersen af Wrangstrup.
   skifte 1774  fol 2 i protokollen står der i registret, men de første sider mangler. (1) Gift 1752 i Næsby, Conrad Friderich Heins, død ca 1755, stilling: Skrædder.  Conrad: Gift 1713 Næsby med Maria Bager død 1751.   Husmand Hollænderhuset i Næsby  1720 - 55. (2) Gift 1756 i Tyvelse, Niels Jørgensen, født 1730 i Wrangstrup, stilling: Gårdmand og Husmand i Wrangstrup.
            Børn:
        2.   i.   Anna Catrine Conradsdatter født 1754.
            ii.   Jørgen Nielsen, født 1757 i Wrangstrup, stilling: Gårdmand i Wrangstrup.
            iii.   Conrat Nielsen, født 1758 i Wrangstrup.
            iv.   Frederik Nielsen, født 1760 i Wrangstrup, død 1803 i Næsby, stilling: Husmand i Næsby.  Forlover ved vielsen:  1792 Morten Nielsen og Peder Ibsen  og 1801  Morten Nielsen husmand i Tyvelse og Povel Jensen Gaardmand Sigersted.
            Skifte 3/10 1803  Formynder Farbroderen Jørgen Nielsen i Wrangstrup. (1) Gift 1792 i Næsby, Anne Jensdatter.  (2) Gift 1801 i Sigersted, Anne Lisbeth Nielsdatter.
            v.   Peder Nielsen, født 1763 i Wrangstrup.


Anden Generation

2.   Anna Catrine Conradsdatter, født 1754 i Næsby.  Skifte Næsbyholm Bavelse 16-5- 1817: formynder Gaardmand Jørgen Nielsen i Wrangstrup. Hun blev gift med Morten Nielsen, stilling: Husmand i Tyvelse.
            Børn:
            i.   Conrad, født 1793 i Næsby, død 1793 i Næsby.
            ii.   Niels Mortensen, født 1795 i Næsby.
            iii.   Else Mortensdatter, født 1798 i Næsby.



Hilsen
Kirsten

Henrik Slott Hansen

Tusind tak, Kirsten,
det ser ud til at det kunne være hende. Jeg må gennemgå skifte osv.
Hvad med Morten Nielsen? Ved vi noget om, hvor han kommer fra? Og deres vielse?
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Henrik Slott Hansen

Jeg prøver lige at opsummere:

En Conrad Castens, Skrædder vies til Maria Bager i 1713 i Næsby 1711-1814 opsl 95.
Mester Conrads hustru begraves 1751 i Næsby opslag 65, 79 år gammel.

Conrad Friderich Hein vies til Ellen Andersdatter 17. post Trin 1752 i Næsby opsl 96.
De får en søn Mathias døbt 9/3 1753 i Tystrup Kirke og han begraves 25/3 1753 fra samme sted.
De får Anna Catrina døbt Skærtorsdag 1754 fra Næsby. Fader er Mester Conrad.(som ved begr 1751!)
Kort herefter dør Conrad Friderich Hein, men hvor? Jeg kan ikke finde ham i hverken Næsby, Tystrup, Tyvelse eller Vrangstrup.!

Enken Ellen Andersdatter gifter sig med Niels Jørgensen 1756 i Tyvelse 1711-1814 opsl 55.
de får Jørgen Conrat, Frederik og Peder mellem 1757 og 1763 i Vrangstrup, før Ellen dør 1774 og begraves 5 post Trin 1774 fra Vrangstrup Kirke, 55 år gammel.

Hvor begraves Mester Conrad?
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Kirsten Printzlau

Begravelsen i Næsby er der ikke og jeg har ikke fundet mathias i Tybjerg.
Understående er hvor jeg har fundet ham i uddrag.
Ringsted- Tybjerg Herreds Justitsprotokol har han en dom 1749 [fol 200 og fol 248]
Jeg har arbejdet med sognene med Næsbyholms gods har gårde. Så jeg laver kun uddrag af det jeg har fundet.


   Conrad Friderich Heins, død ca 1755, stilling: Skrædder.
   Næsbyholm - Bavelse gods:
   Skifte protokol [fol 475]    19 Feb 1755  Afg Inds Conrad Heins Skrædder i Næsby,  enke Ellen Andersdatter Lauværge Gmd Peder Jensen Bille i Næsby , barn Anne Chartrine Conradsdatter  Formynder morbroderen Olle Andersen af Wrangstrup.
   Jordebog 1735: Næsby    Hollænderhuset  Conrad Hein.
   Synsforretning 1751: Næsby    Hollænderhuset Conrad Heins skræder tiltrådt 1720
   (1) Gift 1713 i Næsby, Maria Bager, død 1751 i Næsby.
   Maria: Næsbyholm Bavelse gods [fol 356]  2 nov 1751  Skifte  Conrad Heins skrædder  Næsbyholm sal hust Maria Bager
   (2) Gift 1752 i Næsby, Ellen Andersdatter, født ca 1720, død 1774 i Wrangstrup.
   Ellen: Næsbyholm- Bavelse  Skifte 19 Feb 1755  Formynder hendes broder Olle Andersen af Wrangstrup.
   skifte 1774  fol 2 i protokollen står der i registret, men de første sider mangler.
            Børn:
           i.   Anna Catrine Conradsdatter født 1754.





Henrik Slott Hansen

Hej Kirsten,
du skal have mange tak for hjælpen.

Jeg må stadig bede om hjælp til at finde Morten Nielsens dåb, sandsynligvis i området.1762-1767. Og deres vielse omkring 1790-1792.
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Kirsten Printzlau

Hej Henrik

Morten Nielsen har jeg set efter i Lægdrullen, men det var kun sønnen der var der.
Det kan tyde på han er født i et andet amt og har amts pas.

Kan du læse dåbene med fadderne på de tre børn. det er meget dårligt filmet.
Der er noget jeg ikke kan læse om nogle fadder det kommer fra et andet sogn.

Kirsten

Henrik Slott Hansen

Jeg læser: opsl 28, Næsby, Præstø
Morten Nielsens søn Conrath
Faddere: Peder
Ipsen, Friderich .....sens
Andersen, Mathias og
Daniel Zachariassen??

opsl 29, Næsby, Præstø
Morten Nielsens søn Niels....
............på ..........
Faddere: Peder Andersen, Friderich
.........., Peder Ibsen, Ellen
.............

opsl 31, Næsby, Præst:
Else, Morten Nielsens ....
.... datter hmd i Næsby. Baa-
ren af hmd Fridrik .....s hustru.
Faddere var Christian.....
Jens Hansen, Mads Christensen
Jens Jensens hustru, An
ders Andersens hustru.
Alle af Næsby

Jeg kan kun se, at alle er fra Næsby.
Vil dog sige at tydningen er med forbehold  ;)


På et tidspunkt har jeg skrevet at Morten Nielsen skulle være født i Vetterslev, Sorø i juni 1762. Hvor jeg har denne oplysning fra ved jeg ikke, men jeg kan hverken finde ham i Vetterslev, Høm eller Ringsted. Men Næsby og Tyvelse ligger tæt på amtsgrænsen til Sorø Amt, så det kunne være, han er fra dette amt.??
Hilsen
Henrik Slott Hansen