Te- og kaffehandler i Kbh Peder Jensen Schophuus

Startet af Arne Feldborg, 08 Jan 2011 - 02:57

Forrige emne - Næste emne

Arne Feldborg

Det er den almindelige antagelse, at at alle der bærer navne som Skophus, Schophuus, etc., har dette navn fra det der en gang blev kaldt for "Danmarks største Bondegaard" Skophuset på ca. 3.000 tdr. Land i Sunds sogn. Navnet betyder egentlig "Fårehus" (Schafhaus-Skaaphus) og gården blev etableret under Herningsholm omkring 1635 af Grev Ratzau.

Langt de fleste kendte Skophus'er er efterkommere af Christen Lassen der kom til stedet omkring 1640. Men der er nogle få løse ender, som enten må tilskrives hidtil ukendte linier af Lassenfamilien, eller som tilhører helt andre familier.

Een af disse er Te- og kaffehandler i Kbh Peder Jensen Schophuus (ca 1723-1788).

Han var gift første gang med Margrethe, der døde i 1780 og blev begravet 25 juli som: "Margrethe, Peder Jensen Themands hustru i Magstræde, 48 aar gl død af gigt, begravet i Assistens Kirkegaarden." Der var formentlig ingen børn i dette ægteskab.

Han blev gift anden gang 1 dec 1780 i Helligaandskirken med Johanne Nielsdatter (ca 1757-1787). Hun bliver bergravet fra Vor Frue Kirke, 21 sep 1787. Ved sin død er hun 30 år gl.

Peder Jensen Schophuus dør 18 maj 1788. Ved sin død er han 67 år gl.

Spørgsmål: Hvem var han.? Hvor kommer han fra.? Hvor har han navnet Schophuus fra.? Findes der oplysninger om hans fortid.?

I sidste ægteskab er der 3 børn, alle døbt i Vor Frue Kirke, Kbh.
Niels, 14/10-1781
Anna Catrine,18/3-1783
Jens Christian, 22/5-1785

Efter forældrenes død kommer de 3 børn til Thisted, hvor Købmand Peder Knackergaard (eller dennes hustru) er en slægtning til deres mor.

Spørgsmål: Hvori bestod dette slægstskab.?

Et par andre 'ukendte' Skophus'er er nævnt i denne tråd. Hvis nogen har oplysninger / bemærkninger desangående er de meget velkomne.
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1390#7975

Alle oplysninger om denne familie, eller om andre hidtil ukendte Skophus-linjer, vil blive modtaget med taknemlighed.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Poulsen


Hej Arne

Et par strøtanker - andet er det ikke.

Mine tipoldeforældre pyntede gevaldig på de faktiske forhold, da de blev gift: HAN 61 år, HUN 19 år.

Pynteriet gik ud på, at han præsenterede sig som 51-årig og hun som 29-årig. Det så da lidt mere tilforladeligt ud.

- Var tehandler Peder Jensen mon 74 år ved ft. 1787 og ikke som opgivet 64 år?

- Benyttede nordmændene også ordet Skophuus, og var Peder (Per) Jensen mon norsk af fødsel?

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Vester Kvarter, , Løngangsstræde 263, 1205, FT-1787, C2170
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Pedr Jensen Skophuus 64  Gift Huusbonde The og Caffe Handler 
Johanne Niels Datter 30  Gift hans Kone   
Niels Skophuus 6  Ugift ægte Søn   
Anne Catharine Skophuus 4  Ugift ægte Datter   
Jens Skophuus 2  Ugift ægte Søn   
Ingeborg Niels Datter 20  Ugift Tienestepige   
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

K. Thidemann

#2
Citat fra: Arne Feldborg Dato 08 Jan 2011 - 02:57
.

Spørgsmål: Hvori bestod dette slægstskab.?


Jeg kan ikke se noget slægtskab - måske en anden Peder Knakkergaard eller en af sønnerne.

Peder Knakkergaard, Peder dør 1787 - http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=200180&sort=e
1. hustru Karen Henriksdatter (død omk. 1757) (se opslag 207 Thisted kirkebog)
2. hustru Maren Pedersdatter Grøntoft (viet 1760) (se opslag 165 Thisted kirkebog)
børn
1749 Anna
1750 Henrik Christian
1753 Ole Christian
1755 Gertrud Marie
..................

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Vestergade, No. 1, 1, FT-1787, B1185
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Knachergaard 77  Gift  kræmer  
Maren Grøntoft 53  Gift    
Lars Knudsen 16  Ugift  kramboe dreng  
Christen Kier 40  Ugift  gaards karl  
Niels Sørensen Jacobi 18  Ugift  gaards dreng  
Maren Jensdatter 30  Ugift  tieneste pige  
Maren Knudsdatter 19  Ugift  tieneste pige  
Catrine Lund 45  Enke(mand)  dagleyer, enke efter 1st. ægteskab med afg. gervorben soldat Ring  
Maren Christensdatter 35  Gift  dagleyer, givt med Anders Poulsen der boer i Vang  
Niels Knudsen 11  Ugift  skoele dreng

Men sønnen kommer til Laurs Frost

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=341396&sort=e

Måske skoleholder Laurits Christensen Frost i Thisted.


mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#3
Peder Knakkergaards 2. hustru, Maren Pedersdatter Grøntoft skænker hele sin arv, til hendes broder søn Lars Knudsen Grøntoft.
Broderens navn Knud Pedersen Grøntoft.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=120492&sort=e

Konfirmerede Thisted 1795 (opslag 428)
Nr. 5 - Anna Cathrine Schophuus, fød i Kiøbenhavn, i sin fader- og moderløse tilstand antaget og opdraget af Madme. Sal. Peder Knakkergaards enke ... 15 år gl.

Broderen Jens Christian bliver konfirmeret 1799 (opslag 429)
han kommer til Skoleholder Laurs Frost

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Thisted Kiøbstad, Wester Gade No 1, 1 Litr a, FT-1801, B9218
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Grøntoft 31  Ugift Huusfader Kiøbmand - død 1805  
Anne Chatrine Schophuus 18  Ugift Sødskende  
Jens Christian Schophuus 16  Ugift Sødskende Kramboe Dreng  
Mads Sørensen 43  Ugift Tieneste Folk  
Peiter Møller 22  Ugift Tieneste Folk  
Anders Terkildsen 38  Ugift Tieneste Folk  
Jens Madsen 16  Ugift Tieneste Folk  
Karen Marie Roikiær 23  Ugift Tieneste Folk  
Johanne Barbara 26  Ugift Tieneste Folk

Bemærk det er også Lars Knudsen  der er ved Peder Knakkergaard 1787.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=120493&sort=e
============
LAUEST KNUDSEN  
Christening:  12 NOV 1769   Bested, Thisted, Denmark
Parents:
 Father:  KNUD GRONTOFT
 Mother:  MAREN NIELSDR  

Kan Maren Nielsdatter og Johanne Nielsdatter være søstre ??

Jens Christian Schophuus får en søn døbt (1812) i Thisted med navnet Laurits Frost Schophuus.
mvh K.Thidemann 9000

Arne Feldborg

Tak for kommentarerne og supplerende oplysninger.

Til Hans:
Ved fkt. 1787 er alderen oplyst til 64 og ved hans død 1788 er oplyst 67, så det ligger jo nok deromkring. Der findes jo Schæfferier og Schæffhuse flere steder, men netop udtrykket Skophus (Skoop = jysk for får) kender jeg kun fra det ene sted i Sunds sogn. Men jeg kan naturligvis ikke afvise, at der kan være andre oprindelser til navnet.

Til Thidemann:
Jeg har en andehåndsoplysning om at det i skiftet efter Peder Jensen Schophuus blev oplyst, at de to ældste børn straks efter moderens død (1787) blev sendt til Thisted til købmand Peder Knackergaard. Han er i slægt med deres mor. Peder Knackergaard dør kort tid efter, hans enke Maren Grøntofte tager sig af de to børn. Men det fremgår ikke hvori slægtskabet består, ej heller om det reelt er ham eller konen der er i slægt med børnene..

Det tredie barn Jens Christian kommer senere (omkring 1798) også til Thisted.

CitatKan Maren Nielsdatter og Johanne Nielsdatter være søstre ??

Det kan de vel godt. Men alligevel - købmandens kones brors kones søster.

Jeg synes måske det er lidt tyndt slægtskab, men på den anden side kan man jo ikke afvise noget. En midaldrende mand med tre moderløse børn under 8 år må jo på den tid udnytte de muligheder der er. Og købmanden i Thisted har jo nok været den der havde bedst råd.

 

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

K. Thidemann

#5
Den ældste søn fandt jeg her


Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, Al Gaden, , 8, FT-1801, B6017
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Qvistgaard 51  Gift Hosbonde Kjøbmand  
Ellen Margrethe Bang 50  Gift Hans Kone  
Niels Skorpus 20  Ugift Tienestefolk  
Jørgen Kierulf 20  Ugift Tienestefolk  
Maren Seiersen 58  Ugift Tienestefolk  
Bodil Christensdatter 30  Ugift Tienestefolk  
Dorthe Nielsdatter 24  Ugift Tienestefolk  
Søren Nielsen 36  Ugift Tienestefolk  
Anders Hvas 53  Ugift Tienestefolk

Måske er det ham der bliver konfirm. 1795 i Nykøbing mors.
Niels Pedersen tjenende hos Hr. controllør Schandorph.  

Niels Schophuus død 1802 - 21½ år gammel (indført i Nykøbing Mors kirkebog opslag 192)
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#6
Fandt på nettet - men kan ikke gennemskue det.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:GIeIfJGMYQEJ:www.anetavlen.dk/discus/messages/2/680.html%3F1204842088+maren+gr%C3%B8ntoft&cd=5&hl=da&ct=clnk&gl=dk

"1794. Lars Grøntofte f. 1760. Indsat som eneste arving efter sin faster Maren Grøntofte.
Maren Grøntofte: Hendes brorsøn Laurs Knudsen (roses meget) skal være hendes eneste arving.
Lars Grøntofte, købmand i Thisted, aldrig gift.

21/5 1805, efter hans død. (Hans testamente 1802).
Dernæst befalet:
a) Til jomfru Anne Katrine Schophuus, af min uforglemmelige velgørerinde, min faster kjøbmand Peder Knakkergaards enke, i fader og moderløs tilstand antog sig og opdrog og som efter hendes død har set mit hus tilgode. Hun skal have 1000 rgds. hvoraf jeg skylder hende 100. Disse 1000 skal betales til overformynderiet.
b) Til hendes bror Jens Christian Schophuus, 100 rgds.. som jeg dels skylder ham, dels --- af ham.
c) Til Thisteds sogns fattige ---- 65 rgds.
d) Til hver--- 100 rgds.
Hvis noget er tilovers deles det ligeligt mellem mine brødre...
D. Kcl.5.dph.reg 3 ex nr 378."

mvh K.Thidemann 9000

Arne Feldborg

Jeg kender godt de to gamle tråde fra Anetavlen. Men de fortæller ikke noget om hvordan slægtskabet mellem Johanne Nielsdatter i København og Peder Knakkergaard i Thisted hænger sammen.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Chr. Baagøe

Kan der være en forbindelse til: Jens Schophuus, som den 8. august 1723 gifter sig med Karen Mortendr. i Herning?

Jeg fik nemlig en forespørgsel på det ægtepar for 10 år siden i forbindelse med den gamle opslagsordning på egne microfiches. Da jeg ikke havde de omtalte microfiches, kunne jeg ikke umiddelbart hjælpe.

Spørgeren havde giftet sig til navnet Schophuus.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Carsten Friis Fischer

Dette taget fra Kurt Kermits hjemmeside.

1033
Fra J Adtzleu?, Rentekammeret. Efter de fra Justitssekretæren indleverede angivelser, over en del Justitskassen tilkommende for indeværende års 1ste session, efter Højesterets domme, tilkommer følgende at betale, såsom Commerceråd Jørgen Pedersen Vestergård i Århus 24 rdr og Lars Schophuus [Lars Skovhus?] på Marsvinslund 29 rdr, i alt 53 rdr, hvilke penge Stiftamtmanden pålægges at inddrive. [Se næste].
17 august 1743.

Hvis du ligeledes søger på navnet Grøntoft på Kermits side, vil du få en masse som fortæller om denne del (Grøntoft) slægts oprindelse igennem skifterne.
Underforstået hvis det måske ? er ad denne vej løsningen skal findes ?

mvh

Carsten Fischer

Arne Feldborg

Citat fra: Hans Chr. Baagøe Dato 09 Jan 2011 - 23:46
Kan der være en forbindelse til: Jens Schophuus, som den 8. august 1723 gifter sig med Karen Mortendr. i Herning?

Det kan der godt være, netop pga. navnet. Det kunne sågar være dennes søn født omkring 1723-25, men vi har absolut ingen indikationer på det. Han er hverken noteret som født eller konfirmeret i Rind, hvor de øvrige børn er nævnt, og hvor der iøvrigt er en anden Jens født i 1741.

Jens (Nielsen) Schophuus (1703 - ca. 1749) g.m. Karen Mortensdatter er en direkte efterkommer (oldebarn) af den nævnte Christen Lassen.

Christen Lassens søn Las Christensen, og dennes to børn Niels og Inger, førte slægten videre under navnet Skophuus i forskellige stavemåder. Men der er et par stykker med dette navn, heriblandt den her omtalte Peder Jensen Schophuus i københavn, vi ikke umiddelbart kan få indplaceret i denne familie.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Carsten Friis Fischer Dato 10 Jan 2011 - 00:04
Lars Schophuus [Lars Skovhus?] på Marsvinslund 29 rdr, i alt 53 rdr, hvilke penge Stiftamtmanden pålægges at inddrive. [Se næste].

Også han er et velkendt oldebarn af Christen Lassen i Skophuset. En evt. forbindelse til Peder Jensen Schophuus i København går ikke gennem ham.

CitatHvis du ligeledes søger på navnet Grøntoft på Kermits side, vil du få en masse som fortæller om denne del (Grøntoft) slægts oprindelse igennem skifterne. Underforstået hvis det måske ? er ad denne vej løsningen skal findes ?

Tak for oplysningen. Mht. en del af problemet (forbindelsen fra Thisted til København) spiller Grøntoftfamilien givetvis en rolle.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Carsten Friis Fischer

Med dette Kermits uddrag, vil jeg mene, at det måske nærmere er iblandt familien Knackergaard at man måske skal finde løsningen ?


375
Maren Granbech, afgangne Peder Knakergård, forhen købmand i Tisted, hans efterleverske. I tekst står der Maren Grøntoft. Testamente oprettet 4 december 1794. Da hun ingen livsarvinger efterlader sig, så arv til brodersøn Laurs Knudsen Grøntoft, der i en del år med største troskab har gået hende til hånde i hendes liden handel og næringsdrift, da han aldrig har fået tilbørlig vederlag. Altså er han eneste og rette arving. 26 juni 1795.

mvh

Carsten Fischer

Arne Feldborg

Citat fra: Carsten Friis Fischer Dato 10 Jan 2011 - 21:59
Med dette Kermits uddrag, vil jeg mene, at det måske nærmere er iblandt familien Knackergaard at man måske skal finde løsningen ?
Jeg formoder det er forbindelsen fra Thisted til København du tænker på. Men jeg er ikke helt sikker på, hvoraf du drager denne konklusion.?

Selve skiftet er det samme som det Thidemann et par gange har henvist til. Det vi ved er, at det er Knackergaards kone Maren Grøntoft der efter hans død tager sig af børnene fra København. Og at hun i princippet efterlader såvel sin formue som ansvaret for børnene til sin brorsøn. Men hvem der iøvrigt er i familie med hvem synes jeg ikke man kan udlede af dette.

Men tak for oplysningen, måske kan det være en brik i det samlede billede.

Jeg ved der er folk der for nogle år siden arbejdede med disse problemer uden at finde en løsning. Mit håb med denne tråd er, at der i mellemtiden er fundet nye oplysninger, eller at tråden i sig selv vil bringe nye oplysninger frem.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

K. Thidemann

#14
Desværre er jeg ikke kommet nærmere Johanne Nielsdatter født omk. 1757.

Jeg har set lidt på Peder Knachergaard første kone, Karen Henrichsdatter, da man ikke i andre tråde har fundet hendes herkomst.
-----------------------------------------------

Budolfi kirke, Aalborg sogn  1719-1764

Viet 1722 i Budolfi Kirke, Aalborg opslag 11
Henrik Knudsen, Sadelmager og Margrethe Andersdatter
---
1728 AO opslag 348
begravede
Ditto (18. April) Henrich Knudsen Sadelmager af Scholegaden?. Paa Vor Frue Kirchegaard. År 42.3.9.
---
Viet 1729 i Budolfi kirke, Aalborg opslag 24
Oluf Lauritzön Jentoft, Sadelmager Svend og Margrete Andersdatter
trolovede i deres huus i Scholegaden aug. 1728 ægteviede jan. 1729
---

1723 AO opslag 124
Henrich Knudsen, sadelmager og hust. Margrete Andersdatter's barn Karen

---

1726 AO opslag 138
Henrich Knudsen, saddelmager og hustru Margrethe Andersdatter's barn Giertrud
---

Vor Frue kirke, Aalborg 1715-1777 opslag 569
23. Nov. 1761 Margrethe Andersdatter, Oluf Sadelmagers H.
=======

1762 arver Peder Knachergaards børn deres mormor, saddelmager Oluf Larsen afdøde hustru Margrethe Andersdatter, Aalborg.

272
Ole Larsen, sadelmager af Ålborg, bevilling at hand, ved hans hustrues afgangne søsters Anna Andersdatter, afgangne Christen Clementins efterleverske hendes ligs begravelse, må give dem som følger et tarveligt måltid med videre.

Bevilger og tillader, at Ole Larsen, sadelmager af vor kiøbstad Ålborg, må, endskiønt den kongelig forordning som ao 1688 om begravelser allernådigst er udgangen, sligt forbyder, ved hans hustrues, afgangne søster Anna Andersdatter, afgangne  Christen Clementins efterleverske af vor kiøbstad Thisted, hendes ligs begravelse, lade give et tarveligt måltid til dem som følger liget, så må og et par flere følge liget, end bemelte forordning tillader. Christiansborg slot den 6 november 1750.

Bemærk Karen Henriksdatters moster åbenbart også boede i Thisted

Karen Henriksdatter's moster Anna Andersdatter bliver viet 1729 i Thisted med Christen Clemensen. AO opslag 149.

mvh K.Thidemann 9000

Gudrun Wallengren

I 1780, ved skiftet efter Peder Jensen Skophuus' første hustru Anna Magaretha Olsdatter oplyses det, at Peder Jensen er pensionist, pensioneret kongelig arbejdskarl.
Dette pension må vel være optegnet et eller andet sted?
Er der nogen som ved hvor den kan findes?
Måske er der flere oplysninger om Peder Jensen der?

Gudrun Wallengren

Jeg opsummerer lidt, det er nogle måneder siden emnet har været oppe til debat.

24. juli 1780  indledes skifte efter Anna Margaretha Olsdt. Enkemanden er Peder Jensen, pensionist, pensioneret kgl. arbejdskarl. Foruden enkemanden arver Johanne Christoffersdt. gift med Anders ...

25. juli 1780 begraves fra Helligåndskirken Peder Jensen themands hustru Margrete fra Magstræde. - Opslag 85 i relevant kirkebog for sognet, arkivalieronline.

11. nov 1780 troloves enkemand, pensionist og themand Peder Jensen fra Magstræde med Johanne Nielsdatter. Parret vies i Helligåndskirken den 1. december samme år. - Opslag 78 i relevant kirkebog.

Børn, alle døbt i Vor Frue kirke.
14. nov. 1781. Niels, opslag 197
18. marts 1783. Anne Cathrine, opslag 222
22. maj 1785. Jens Christian, opslag 11
Familien bor på Vandkunsten. Faderen kaldes Peder Jensen themand/husmand.

Ved folketællingen 1787 finder man på Løngangsstræde 263 the- og kaffehandler Peder Jensen Skophuus, med hustru Johanne Nielsdatter, tre børn og en tjenestepige. Han er 64 år, hustruen 30 år. Det er Peder Jensens andet ægteskab, hustruens første.

I juli/august 1787 lader Peder Jensen Schophuus sin ejendom Løngangsstræde matrikel nr 263 brandforsikre for 3000 Rigsdaler. I den forbindelse underskriver han egenhændigt to gange med Peder Jensen Schophuus.

21. sept. 1787. Johanne Nielsdatter, Peder Jensen Schouboes hustru fra Vandkunsten begraves fra Vor frue kirke. Hun er 30 år gl. – Opslag 54.

19. maj 1788 indledes skifte efter Peder Jensen Schophuus og hustru Johanne Nielsdatter. Peder J. Schophuus er død samme dag. Til stede er bl.a. porcelænshandler Berndt Kier og hans hustru som også er thehandler. Berndt Kier beretter, at de to ældste børn Niels og Anne Cathrine opholder sig i Thisted i Jylland, hos købmand Knackergaard "som var dem noget beslægtet på mødrende side."
Berndt Kier fortæller videre, at da der her i staden ikke var nogen nær pårørende som kunne have tilsyn med boet og den hjemmeværende umyndige søn, havde han lovet den afdøde at påtage sig dette tilsyn. Han havde også lovet at "communicere" dødsfaldet for børnenes fødte værger i Jylland.

22. maj 1788 begraves fra Vor Frue kirke Peder Jensen Schouboe, værtshusmand fra Vandkunsten, 67 år gl. – Opslag 57.

20. jan. 1789 begraves i Thisted købmand Peder Knackergaard. Han er 78 år gl. – Opslag 666 i relevant kirkebog for Thisted.

Hvornår den yngste søn Jens Christian Schophuus er kommet til Thisted vides vel egentlig ikke. Vi ved kun at han i 1798 bliver antaget som barn af skoleholder Laurits Frost og hans hustru, og skal arve dem.

Det er ikke lykkedes mig at finde Peder Jensens første vielse.
Jeg har heller ikke fundet han i borgerskabsprotokoller for København, heller ikke i lavsprotokoller.
Hvis han kun kaldes Peder Jensen, kan det selvfølgelig være vanskeligt at gennemskue at det er den rigtige person.
Man skulle tro at denne pension som han får måtte figurere et eller andet sted?

Endelig er der børnenes værger. De bør vel være optegnet i en værgemålsprotokol, måske på Københavns stadsarkiv, eller i Thisted.









Gudrun Wallengren

#17
De første værgemålsprotokoller på Københavns Stadsarkiv er fra 1859.
Før den tid skal man finde oplysninger om værger i rådstueprotokollerne for København.
Jeg har idag gennemset protokollerne fra juli 1787 til oktober 1788. Der er intet spor efter de tre søskende Skophuus.
Men der er mange andre udnævnelser af værger, og der er også mange som får beskikket en kurator.

På Københavns Stadsarkiv synes man, at det er lidt mærkeligt hvis dette værgemål kan være ordnet helt privat.
De henviste mig til sidst til overformynderiet, som skal søges på Landsarkivet for Sjælland og Øerne - uden dog at tro på at jeg ville finde særlig meget der.
Men her vil jeg naturligvis prøve at søge.

Så er der Stadsarkivet for Thisted.
Jeg vil prøve at skrive til det - hvis ingen andre har mulighed for at søge her?

Peder Jensen Schophuus er min farmors farmors far - min tiptiptip-oldefar. Han er godt nok besværlig.
Og hans hustru, min tiptiptip-oldemor Johanne Nielsdatter er om muligt værre!







Arne Feldborg

Tak for de mange supplerende oplysninger. Min primære interesse er jo at finde ud af, hvor han har Skophuus-navnet fra.

Men hvis du finder nye oplysninger om hans ægteskaber eller om forbindelsen til Thisted er jeg også meget interesseret.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Gudrun Wallengren

Igår fandt jeg på Landsarkivet et 4-5 cm tykt bilag til skiftet efter Peder Jensen Schophuus og Johanne Nielsdatter!!!
Der er alt muligt: breve fra Thisted, gældsbeviser, fuldmagter vdr. børnene, kort sagt en hel masse papirer som det kommer til at tage lang tid at læse og få overblik over.
Jeg vender tilbage når jeg har set lidt mere på det hele.

Gudrun Wallengren

Johanne Nielsdatter havde en bror, Anders Nielsen i "Schioldborg sogn, Hundborg i Thyeland". 
Denne bror skriver i begyndelsen af november 1787 til sin kære svoger Peder Jensen Schophuus, at de to moderløse børn er velankommet til hans hus, sammen med den pige der har ledsaget dem.
Brevet er længere. På et senere tidspunkt kan jeg vel referere disse breve.

Ved folketællingen i 1787 finder vi Anders Nielsen her:
Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hundborg, Skjoldborg, Nørre Skioldborg bÿe, , 4, FT-1787, A8987
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen 41  gift Husbond Bonde og gaardbeboer 
Dorthe Christensdatter 53  gift Madmoder   
Laurids Jensen 21  ugift Hendes barn af 1 ægteskab.   
Dorthe Jensdatter 19  ugift Hendes barn af 1 ægteskab.   
Mette Jensdatter 17  ugift Hendes barn af 1 ægteskab.   
Niels Christian Andersen 5  ugift Søn af sidste ægteskab.   
Anders Pedersen 36  ugift Tienestekarl   
Niels Christensen 21  ugift Tienestekarl

Der er flere breve fra denne Anders Nielsen, i et senere brev underskriver han sig Anders Nielsen Frost.
Og så er der et brev fra Maria Knackergaard, fra feb. 1788.
Jeg har endnu ikke læst alle disse breve. Jeg har kopieret en lille del af materialet, men meget er ulæseligt i kopi fordi blækket er blegnet.
Dette kommer nok til at tage lang tid.

Ved folketællingen 1801 kalder broderen Anders Nielsen sig for Anders Nielsen Frost, han er da 54 år gammel. Han bor stadig i Skjoldborg, hans hustru er den samme, nu er kun parrets fælles søn Niels Christian Andersen hjemmeboende.

Anders Nielsen bør være født o. 1747-48, hans søster Johanne Nielsdatter o. 1757.
De er ikke født i Skjoldborg sogn, men jeg mener at have fundet dem i nabosognet Stagstrup.
Det er en familie med flere søskende.

Børn af Niels Andersen og Anne Catrine Lauritsdatter, Stagstrup:

Anders, døbt 11/9-1748, opslag 14 i relevant kirkebog for Stagstrup sogn, arkivalieronline.
Maren, døbt 19/12-1751, opslag 19
Mads, døbt 15/9-1754, opslag 24
Johanne, døbt 26/9-1756, opslag 27
Karen, døbt 12/4-1759, opslag 32
Kirsten (Ane?), hjemmedøbt 4/2-1761, opslag 34

Døde
Ane (Kirsten?), datter af Niels Andersen og Anne Catrine Lauritsdatter, 4. dage gl. 1761, opslag 225

Og der er to mere døde fra Stagstrup kirkebog, jeg ved ikke om det er personer fra den samme familie:

Niels Andersen af Stagstrup, begravet 7. marts 1765, 51 år gammel, opslag 230
Salig Niels Andersens mor af Stagstrup, ved navn Maren Christensdatter, 81 år gammel, begravet 20/6-1765, opslag 231.

- Er der andre som har kendskab til denne familie fra Stagstrup?
Eller til slægten Frost fra Nordjylland?
Jeg er ikke særlig godt inde i jyske slægter.


Gudrun Wallengren

Den 20. marts 1760 får ungkarl Peder Jensen efter begæring rejsepas til at måtte tjene i København i tre år for byens borgere.
Han får også et pænt skudsmål.
Dokumentet er underskrevet på Sindinggaard, af M. Lillelund.

På daværende tidspunkt tjener Peder Jensen for godsejerens bror Thomas Lillelund, sognepræst for Aarslev og Tiilst menigheder.
Denne sognepræst bekræftiger 28. marts at Peder Jensen for nylig har modtaget sakramentet, og i øvrigt er skriftligt dygtig – eller noget i den retning.

Der er vel al grund til at antage, at Peder Jensen er fæstebonde under Sindinggård og antagelig er født der?

Er der nogen som ved hvilke sogne eller dele af sogne der omkring 1720 hørte under Sindinggård?
Det er muligt, at kirkebøgerne for det Sinding sogn som vi skal bruge kun går tilbage til 1724.
Hvad gør vi så?


Arne Feldborg

Det var en interessant oplysning, tak for det. Både Mads Lillelund og Sindinggaard er jo kendte størrelser.

Det er dermed slået fast, at han er hjemmehørende i Hammerum herred, og så kan han kun have navnet eet sted fra, nemlig fra gården Skophus i Sunds sogn. Men jeg kan ikke få ham placeret i den kendte Lassen / Skophus familie dér (se indlæg tidligere i tråden).

En anden og måske efter det her foreliggende mere oplagt mulighed er, at han ikke er ud af denne familie men blot har fået tillagt navnet Schophuus senere i livet. Og så står alle muligheder åbne.

Sindinggaard havde et stor 'opland', i Mads Lillelunds tid var der bøndergods i 13 kirkesogne, og en Peder Jensen kan jo være næsten hvem som helst.

Man må jo håbe, at du senere støder på oplysninger om, hvilken by eller gård han kommer fra, eller hvem hans far var.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Gudrun Wallengren

Kære Arne, mit spørgsmål var alvorligt ment.
Jeg har søgt efter denne forbindelse dels til familien Knackergård i Thisted, dels til slægten Skophuus i Jylland i årevis.
Nu begynder min forskning så at ligne noget, bare en lille smule.

Kan du muligvis nævne de tretten kirkesogne – eller nogle af dem – hvor du mener at Mads Lillelund havde jord, omkring 1720.
Venlig hilsen
Gudrun

Arne Feldborg

#24
Citat fra: Gudrun Wallengren Dato 03 Maj 2011 - 19:50
Kære Arne, mit spørgsmål var alvorligt ment.
Jeg har søgt efter denne forbindelse dels til familien Knackergård i Thisted, dels til slægten Skophuus i Jylland i årevis.

Ja, selvfølgelig var dit spørgsmål alvorlig ment. Det gik jeg så sandelig da også ud fra. Og mit svar var altså også alvorligt ment. Jeg har selv været med i jagten på den mand i noget mere end ti år, sammen med mange forskellige andre deltagere. Faktisk har jeg jo også flere gange takket dig for de oplysninger du er kommet med i den her tråd, som jeg startede for et par måneder siden.

Tallet 13 er det faktiske tal på det antal sogne Mads Lillelunds 226 Tdr hartkorn bøndergods i 1766 var beliggende i. Så jeg forstår ikke helt din lidt fornærmede(?) reaktion.

Konstateringen af at Peder Jensen kommer fra Hammerum herred bringer os jo et stort skridt videre, men det er jo ikke i sig selv nok til at kunne identificere manden, medmindre der dukker noget op omkring hans søskende, hans forældre, hans hjemby eller lign. Og derfor må vi bare håbe på, at du i det materiale du er igang med støder på noget sådant.

Som nævnt flere gange tidligere ville jeg jo umiddelbart placere ham i Lassen / Skophus familien. Men dels er der de forbehold jeg nævnte i et tidligere indlæg her i tråden. Og dels var Skophus ikke fæste under Sindinggaard.

Og selvom man ved i hvilke sogne Mads Lillelund havde gods, så er det jo ikke sådan, at han ejede alt bøndergods i de sogne. De forskellige godsers ejendomme lå jo spredt ud og ind imellem hinanden.

Men hvis du gerne vil vide det, så kan jeg da lige nævne de 11 sogne der var gods i da han købte Sindinggaard i 1743: Sinding, Nøvling, Ørre, Tjørring, Vildbjerg, Snejbjerg, Aulum, Vejrum, Vinding, Arnborg, Vorgod.

Og så kan jeg tilføje: Sdr. Felding, Stauning og Them så det bliver faktisk til 14.

Og Gjellerup, så er vi oppe på 15
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Gudrun Wallengren

Jeg er egentlig ikke fornærmet, men jeg tænkte:
Tre prinsesser, syv trolde, tretten kirkesogne - og så når jeg endelig har fundet noget!

- Tak for de femten kirkesogne, skal vi ikke tales ved når jeg har fået set på dem?




Gudrun Wallengren

I bilaget til skiftet efter Peder Jensen Schophuus og hans hustru Johanne Nielsdatter er der som sagt en del breve.

Det første brev fra Johanne Nielsdatters familie i Jylland til familien i København er fra hendes bror Anders Nielsen Frost fra Skjoldborg, dateret 30. august 1787.
Det omhandler en arv. Johannes bror Mads Nielsen er åbenbart død barnløs. Familien i København arver 28 Rds.

Det næste brev til familien i København er fra en svoger Christen Poulsen i Sundby, dateret 5. sept. 1787.
Han er gift med Johannes søster Maren Nielsdatter.
Måske er det denne familie fra folketællingen 1787:
Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hassing, Stagstrup, Sundbye, , 15, FT-1787, B2653
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Povlsen 55  Gift hosbonde Gaardmand 
Maren Nielsdatter 35  Gift hans kone   
Niels Christensen 3   søn af andet ægteskab   
Povl Andersen 27  Ugift tjenestefolk Nationalsoldat 
Karen Christensdatter 21  Ugift tjenestefolk   
Christense Christensdatter 13   tjenestefolk   
Anders Povlsen 18  Ugift tjenestefolk

Brevet fortæller at de to små børn er velankommet til Jylland, men befinder sig i Thisted, hos en købmand ved navn Peder Knackergaard. Her kan drengen gå i skole.
De to ældste børn er altså sendt til Jylland inden deres mors død.

Den 8. november 1787 skriver Anders Nielsen fra Skjoldborg igen.
Børnene er vel ankommet, "en købmandskone i Thisted noget af din salige afdøde kones familie, navnlig Mad. Knackergaard har modtaget dem begge for det første i vinter...".

24. jan 1788 brev fra Anders Nielsen Frost i Skjoldborg.

15. feb. 1788 brev fra Maria Knackergaard i Thisted.

Der er ikke yderligere oplysninger om forbindelsen mellem familien Knackergaard i Thisted, og Johanne Nielsdatter.
Jeg vil udfra brevet fra nov. 1787 mene, at slægtsforbindelsen er mellem Maria Knackergaard og Johanne Nielsdatter.

- Forresten er også Niels Schophuus konfirmeret i Thisted, den 3. april 1796.
Der mangler et par sider af kirkebogen på arkivalieronline, men oplysningen kan findes på mikrokort.

Gudrun Wallengren

I bilaget til skiftet efter Peder Jensen Schophuus og Johanne Nielsdatter ligger noget der ligner en vielsesattest, en afskrift af en kirkebog:
Den 11. maj 1764 bliver Peder Jensen ungkarl tjenende for brøgger Nyegaard i København og pigen Anna Margrethe Olufsdotter, hos sin stedfader Christoffer Jørgensen i Strandstræde viet i St. Nikolaj kirke.

Der mangler kirkebøger for St. Nikolaj sogn, hvad angår vielser.

I 1764 er Peder Jensen således endnu ikke kongelig arbejdskarl.
Men det er han i 1766. I kirkebogen for Holmens sogn har jeg fundet en søn af Peder Jensens første ægteskab.
Den 24. marts 1766 fik Peder Jensen, arbejdskarl ved slottet i Didrik Badskjærs Gang, og hans hustru Anna Margrete Olsdatter døbt en søn JENS.
- Opslag 385 i relevant kirkebog for Holmens sogn.

Jeg er i tvivl om hvorvidt det omtalte slot er Christiansborg?

Sønnen Jens må jo være død før Anna Margrete Olsdatters død i juli 1780, ellers ville han have været omtalt i skiftet efter hende. Men endnu har jeg ikke fundet hans død, hverken i Holmens eller i Helligånds kirkens sogn.

Jeg har ledt efter flere børn af Peder Jensens første ægteskab i Holmens og i Helligånds sogne, men har hidtil ikke fundet nogle. Det kan jo også være at de skal søges i et helt tredje sogn.

I bilaget til skiftet efter Peder Jensen Schophuus ligger også hans borgerbrev:
Den 12. juli 1784 får Peder Jensen født i Jylland borgerbrev som værtshusholder i København.

Gudrun Wallengren

Peder Jensens første hustru Anna Margrete Olsdatter er døbt i St. Nikolaj kirke den 2. juli 1737. Hendes forældre er guldsmedesvend Ole Ipsen og hustru Elsabeth Pedersdatter.
- Opslag 58 i relevant kirkebog for St. Nikolaj.

Halvsøsteren Johanna Christoffersdatter, som er en af arvingerne ved skiftet i juli-august 1780, er døbt i St. Nikolaj kirke den 24. marts 1755. Hendes far er som sagt Christoffer Jørgensen.
- Opslag 134 i relevant kirkebog for sognet.

Der er i øvrigt også et bilag til skiftet efter Peder Jensens første hustru, det indeholder en detaljeret regning på hendes begravelse.

Det må vel efterhånden være på sin plads med nogle kildehenvisninger til det materiale som jeg benytter. De to skifter er bestilt før Daisys tid.

Skifte efter Anna Margrete Olsdatter, 1780
Københavns skiftekommision, Hof og stadsretten, 2 b/468-300
Bilag til dette skifte:
Arkivinstitution: Landsarkivet for Sjælland m.m.
Arkivskaber: Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Skiftedokumenter: Offentlige boer
Magasinenhed: 1771,1797 2 468 - 2 488

Skifte efter Peder Jensen Schophuus og Johanne Nielsdatter, Teskænken, 1788
Københavns skiftekommision, Hof og stadsretten, 5 h/3658-455
Bilag til dette skifte:
Arkivinstitution: Landsarkivet for Sjælland m.m.
Arkivskaber: Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Skiftedokumenter: Offentlige boer
Magasinenhed: 1771,1797 5 3643 - 5 3660

Gudrun Wallengren

#29
Den yngste søn, Jens Christian Schophuus, er blevet bragt til sine værger i Jylland i juni 1788. Han har da været tre år gammel.
Han er blevet ledsaget af en tjenestepige, Johane Holm. Hun har med underskrift kvitteret for at have fået penge til rejsen.
Der er bl.a. tale om en skibsrejse.
Det er Berndt Kiær som har ordnet det hele.
Han har også sørget for at den lille dreng har fået nyt tøj til rejsen.
Jens Christian har bl.a. fået en ny hat og to polske forklæder.
- Små drenge gik dengang med forklæder eller blusekjoler.
Se evt. her:
http://tidenstoej.natmus.dk/

Jeg har haft kontakt med arkivar på Lokalhistorisk Arkiv for Thisted, Orla Knudsen.
Orla Knudsen mener ikke, at sagen omkring børnene fra Kbh har sat sig spor i arkiverne i Thisted.
Men man kan selv prøve at forske i arkiverne:
http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/.