Jacob Torp, død ca. 1712 Nakskov

Startet af Thestrup-Bjørn, 27 Apr 2013 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn


Jacob Torp

– skifte febr. 1713 Nakskov byfoged 1712-16, fol. 202 (og ao-opslag 202)

Kan nogen hjælpe med at finde ud af familieforholdene i nævnte skifte?


Der nævnes enken - Gunder Pedersdatter (som jo så lever 1713, men hvem er hun?)
(var hun mon tidligere gift med en Peder Top, der også nævnes, eller er denne Top familie til Jacob Torp?)

Der nævnes også nogle halvsøskende til den afdøde Jacob Torp.

----

Jeg mente ellers, jeg efter mange års træning er blevet ret god til at tyde skifter; men dette her driller mig mht familieforholdene.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kyhl

Hej.

Jacob Torp er død uden at efterlade sig levende børn med enken Gunder Pedersdatter. Hendes laugværge er Peder Top. Det må dreje sig om præsten Peder Pedersen Top og hans søster Gunder Pedersdatter Top.

Arvingerne er den afdødes halvsøskende, som er Hans Munchs stedbørn. Deres værge er deres morbror Christian Jessen (mener han var apoteker i Nakskov). Den afdødes halvsøskende var: Jens Hansen Torp, i lærer hos Mads Jessen, farver ibid, Lars Lund Torp og søsteren Anne Margrethe Torp, hos moder og stedfader Hans Munch.

Mvh. Peter Kyhl

Thestrup-Bjørn

#2
Hej Peter!

Mange tak for din indsats.

Du kan vel ikke mene, at det skulle dreje sig om Peder Pedersen Top, præsten i Karlebo (Frederiksborg amt) og hans søster Gunder (Gunhild), som jeg har gift med en Søren Madsen Ullerup (født i Fredericia).

----

Fra Nakskov har jeg en Peder Hansen Top, født ca. 1693, lever endnu 1734
gift 1719 med Cathrine Sophie, en datter af Marcus Diderichsen.

Denne Peder Tops stedmoder hed Gunhild (Gunder) Pedersdatter (Lund), skifte 1726 - hun var bl.a. gift med han far, handelsmand i Nakskov Hans Pedersen Top, død 1730.

Om det faktisk er sidstnævnte Gunder Pedersdatter, det drejer sig om, kan jeg ikke greje.

-------------------

Og så synes jeg, at der står Jess Hansen Torp - ikke Jens Hansen Torp

Det kunne faktisk passe, for familysearch siger:

Hans Jacobsen Munch
26 Sep 1707 i Nakskov
Catharina Jisdr (måske = Jessdatter) og så måske søster til Christian Jessen.

dvs vel sige, at Catharina Jessdatter tidligere har været gift med en Hans Torp - ellers fatter jeg slet ingenting.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kyhl

Hej igen.

Du har ret i det med Gunder Pedersdatter Top. Jeg skrev udfra hukommelsen og slog hende ikke op.

Jeg vil nu tro, at det drejer sig om min egen ane Peder Thomsen Top, der var kapellan i Nakskov. Han omtales som hæderlig og velærede (lidt usikker på det sidste ord) hl. Peder Top.

Jeg tvivler på, at en ung knøs på 20 år, der endnu ikke selv var myndig, vil kunne være laugværge for sin moder og vil blive omtalt på den måde.

Der står Jess Hansen Torp og du har sikkert ret i din teori med Hans Jacobsen Munch og Cathrine Jessdatter.

Christian Jessen var iøvrigt ikke apoteker.

Det kan godt dreje sig om Gunder Pedersdatter Lund, men det må undersøges nærmere.

Mvh. Peter

Peter Kyhl

Hej Thestrup-Bjørn.

Jeg har fundet løsningen på Gunder Pedersdatters ophav.

Min Peder Thomsen Top var gift med Maren Pedersdatter. Hun var datter af købmand Peder Pedersen Kræmmer og Maren Mathiasdatter i Nakskov. Gunder Pedersdatter var hendes søster.

Gunder Pedersdatter, døbt 3. februar 1675.

Gift 1. gang 3. juli 1695 med Niels Pedersen Munch. De bliver gift i hendes fader Peder Pedersens hus.

Gift 2. gang 4. juni 1703 med Jacob Hansen.

Mvh. Peter Kyhl


Thestrup-Bjørn

#5
Hej Peter!

Ja - så er vi vist kommet til det samme.

-------------

Selv om der er gengangere i det, vi har fundet indsætter jeg dog det, jeg nu har (med lidt opslagsnumre)


Jacob Hansen Torp gift 1703 (Nakskov ao-opslag 284) med Gunder Pedersdatter, enke efter Niels Munch.
(NB - der står Jacob Hansen og tilnavnet Torp lidt ude til højre!)

Gunder Pedersdatter, datter af en Peder Pedersen i Nakskov
gift 1695 (ao-opslag 276) med
Niels Pedersen Munch, død ca. 1702

Om han er søn af handelsmændene

Peder Jacobsen Munch, død ca. 1674
eller af
Peder Pedersen Munch, død ca. 1713

har jeg ikke fundet endnu.


Gunder Pedersdatter er døbt 03 Feb 1675 i Nakskov (ao-opslag 164), datter af Peder Pedersen, kræmmer (købmand).

Jeg havde faktisk allerede DIN klokker Peder Thomsen Top i min database, så nu kan jeg forbinde flere
- SUPER

--------

Og så er Sr. Christian Jessen gift 1699 i Nakskov (ao-opslag 280) med en Margrethe Hansdatter (datter af hvem? – måske af købmand Hans Diderichsen (død ca. 1689) og Anne Christansdatter  – denne Hans er broder til tidl. nævnte Marcus Diderichsen)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kyhl

Hej Thestrup-Bjørn.

Jeg sender dig senere i dag et par oversigter over de nævnte familier. Mange kendte Nakskov slægter er blandet ind i dem.

Mvh. Peter

Thestrup-Bjørn

Fint - det vil jeg glæde mig til.

Ja - de "fine" borgerlige slægter er godt og grundigt gift ind i hinanden
- også i Nakskov.


Kan lige nævne her, at Niels Pedersen Munch begraves 11.3.1701 i Nakskov KIRKE (ao-opslag 423)
- desværre uden alder.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kyhl

Jeg har set hans skifte (Niels Pedersen Munch). Han efterlader 3 små børn.

Christian Jessen bliver begravet 13. december 1714 i Nakskov kirke.

Hvor er det irriterende med den lakune i skifteprotokollerne, selvom man jo ikke skal klage for meget med de gode arkivalier, der er omkring Nakskov.

Thestrup-Bjørn

#9
Skifte efter Niels Pedersen Munch ses på AO
(Nakskov byfoged 1696-1701, fol.534) - ao-opslag 539

I skiftet nævnes børnenes farfar, Peder Munch
- så han må næsten være Peder Pedersen Munch gift 1670 med Kirsten Nieldtr. Hammer, dtr. af borgmester Niels Nielsen.


Niels er døbt 30 april 1671 ao-opslag 151.
- og iflg. forældrenes skifte er han korrekt - han er død, men bl.a. hans børn arver

Så blev det løst.
------

Har ikke kunnet finde et skifte efter Christian Jessen



Men slutter for i dag - må i haven og kigge efter bl.a. ukrudt.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Ravnskjær

#10
Jeg tror, at det er denne Christian Jessen g.m. Margrethe Hansdatter Holm I mangler. Det er en god ide hvis I tjekker disse oplysninger. Det er kun mit forløbige resultat.

Efterkommere af Jesse Jessen
Generation nr. 1

1.  SOGNEPRÆST JESSE1 JESSEN blev født 1625 i Holsten, og døde 06 maj 1676 i Nykøbing Falster1.  Han giftede sig med ANNE ROSORN.  

Mere om SOGNEPRÆST JESSE JESSEN:
Præst: mel. 1655 - 1676, Nykøbing Falster2
   
Børn af JESSE JESSEN og ANNE ROSORN:
2.   i.   KØBMAND I NAKSKOV CHRISTIAN2 JESSEN, d. 03 dec 1714, Nakskov kirke.
   ii.   ANNE JESSEN, v. PROVST HOBELEV JACOB SADOLIN.
   iii.   FREDERIK JESSEN, f. 1665, Nykøbing F; d. 21 maj 1731, beg. Idestrup sogn3; Stedbarn; v. MAREN VALENTINSDATTER; f. 1679, Østofte; d. 20 jan 1740, Nykøbing Kirke.
   iv.   FREDERIKKE JESDATTER, v. PRÆST ITRYGGELØV HANS BRANDT.

Generation nr. 2
2.  KØBMAND I NAKSKOV CHRISTIAN2 JESSEN (JESSE1) døde 03 dec 1714 i Nakskov kirke.  Han giftede sig med MARGRETHE HANSDATTER HOLM, datter af HANS RASMUSSEN HOLM (vistnok klokker i Nakskov).  Hun blev født 1678 i Nakskov, og døde 09 maj 1731 i Nakskov4.

Noter for MARGRETHE HANSDATTER HOLM:
AO: Maribo amt Nakskov sogn 1707-1757 opslag 254
1731: D 11 [maj] Hans Rauns Hustru i Kircken alle Klokker og Sørgelius storet Liigklæde.
   
Børn af CHRISTIAN JESSEN og MARGRETHE HOLM:
3.   i.   PRÆST HALSTED OG AVNEDE HANS CHRISTIAN3 JESSEN, d. 14 jan 1731, Halsted/Avnede sogn.
4.   ii.   ANNA CHRISTIANSDATTER JESSEN, f. 22 sep 1714, Nakskov kirke.

Generation nr. 3
3.  PRÆST HALSTED OG AVNEDE HANS CHRISTIAN3 JESSEN (CHRISTIAN2, JESSE1) døde 14 jan 1731 i Halsted/Avnede sogn.  Han giftede sig med DOROTHEA BILDSØE 07 sep 1729 i Kettinge Præstegård, datter af LORENTZ BILDSØE og ANNA LUNDT.  Hun blev født 26 maj 1708 i Kettinge, og døde 18 dec 1745 i Horslund/Nordlund sogn.

Barn af HANS JESSEN og DOROTHEA BILDSØE:
   i.   HANS CHRISTIAN4 JESSEN, f. dec 1730; d. 14 jun 1748, Maribo.

4.  ANNA CHRISTIANSDATTER3 JESSEN (CHRISTIAN2, JESSE1) blev født 22 sep 1714 i Nakskov kirke.  Hun giftede sig med MAGISTER JENS CHRISTOFFERSEN KAALUND 18 feb 1733 i Nakskov5, søn af CHRISTOFFER JENSEN KAALUND.  Han blev født 24 jun 1682 i Torkilstrup, og døde 30 dec 1743 i Tirsted sogn6.
Børn af ANNA JESSEN og JENS KAALUND:
   i.   HANS CHRISTIAN4 KAALUND, f. 11 jan 1734, Tirsted sogn; d. 05 apr 1743, Tirsted sogn.
   ii.   CHRISTOFFER JACOB LANDORF KAALUND, f. 10 mar 1735, Tirsted sogn.
   iii.   CHRISTIAN DITLEV KAALUND, f. 29 jan 1738, Tirsted sogn; d. 19 jun 1739, Tirsted sogn.
   iv.   JOHANNE FRIDERICA SOPHIA BOTHMAX KAALUND, f. 29 aug 1741, Tirsted sogn; d. før 1743.
   v.   JOHANNE FRIDERICA SOPHIA BOTHMAX KAALUND, f. 1743, Tirsted sogn.
Slutnoter

1.  Immanuel Barfod, Den falsterske gejstelighedspersonalhistorie, 10.
2.  Peder C. Rhode, Samlinger til de danske øers Lollands og Falsters histoie, bind 2, København 1794, 61.
3.  Immanuel Barfod, Den falsterske gejstelighedspersonalhistorie, 209.
4.  Maribo amt Nakskov sogn, 1707-1757 opslag 254.
5.  Maribo amt Nakskov sogn, 1707-1757 opslag 200.
6.  Dis forum, 15/1 2011.

mvh

Anne R

Tilføjelse


Generation nr. 1

1.  AMTSFORVALTER HANS JENSEN2 RAVN  (JENS1 RAVEN) blev født omk. 1650 i Bjernrup, Oksenvad sogn, og døde mel. 1701 - 1703 i Nykøbing Falster.  Han giftede sig med BODIL IVERSDATTER eft. 30 jan 1683, datter af IVER NIELSEN og JOHANNE LERCHE.  Hun blev født 01 feb 1652 i Nysted, og døde 30 apr 1720 i Nykøbing Falster.

Mere om AMTSFORVALTER HANS JENSEN RAVN:
Forpragter: 06 mar 1686, Nørre Ladegård og Skørringe1

Børn af HANS RAVN og BODIL IVERSDATTER:
2.   i.   JOHANNE DORTHEA3 RAVN, f. omk. 1685; d. 12 feb 1732, Thirsted.
3.   ii.   HANS HANSEN RAVN, f. omk. 1693, Nykøbing Falster; d. 1744, Nakskov.
   iii.   MICHAEL HANSEN RAVN, f. omk. 1695, Nykøbing Falster.

3.  HANS HANSEN3 RAVN (HANS JENSEN2, JENS1 RAVEN) blev født omk. 1693 i Nykøbing Falster, og døde 1744 i Nakskov.  Han giftede sig med (2) CATHARINA VON BIPPEN.  Hun døde 26 mar 1746 i Nakskov.  Han giftede sig med (1) MARGRETHE HANSDATTER HOLM 04 nov 1715 i Nakskov, datter af HANS RASMUSSEN HOLM.  Hun blev født 1678 i Nakskov, og døde 09 maj 1731 i Nakskov7.


Ægteskabsnoter for HANS RAVN og MARGRETHE HOLM:
AO: Maribo amt Nakskov Sct. Nicolai sogn 1707-1757 opslag 186
1715: November/ Vied Hans Hansen Raün/ og Margrethe Hansdatter/ Hr: Christian Jessen udi/ deres Huus eftter Konge/lig tilladelsen

Thestrup-Bjørn

#11
Øj - du var sent på færde i nat.

SUPER, Anne

Jeg havde i forvejen i min database

at præsten i Tirsted, JENS CHRISTOFFERSEN KAALUND
først var gift med
JOHANNE DOROTHEA HANSDTR. RAUN (RAVN)
dernæst med
ANNA CHRISTIANSDTR. JESSEN

Havde også en hel del af Bodil Iversdatters forfædre.
Med Kaalund ryger vi jo ind i Wichmann-slægten, som jeg også har – men dem skal vi IKKE ind på i denne tråd!

- så nu kan jeg forbinde endnu flere.

---------------

Det undrer mig nu lidt, at du ikke har nævnt søsteren til Christian Jessen, nemlig
CATHARINA JESSDATTER
1. gang gift med en Hans(?) Torp
2. gift 1707 i Nakskov med HANS JACOBSEN MUNCH (som nævnt tidligere)

Men måske?, fordi hendes ægtemænd ikke var præster, og derfor ikke nævnt i f.eks. Wiberg?


For øvrigt døde Christian Jessen ikke i Nakskov kirke den 3.12.1714, men blev begravet der den 13.12.1714 (ao-opslag 234)

---------------------------------------

Håber lidt, det bliver regn i dag, for nu skal der tjekkes det, du har oplyst.


-----------------
TILFØJELSE

En kirkeværge og købmand Hans Rasmussen Holm, død 1686 er nævnt i værket Danmarks Kirker (Nakskov) gift med Inger Christensdatter (på en eller anden måde i familie med Widsted) - skal lige se, om der er flere "kendte"
- her http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Maribo_0089-0126.pdf
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#12
Jeg skrev lige før:

En kirkeværge og købmand Hans Rasmussen Holm, død 1686 er nævnt i værket Danmarks Kirker (Nakskov) gift med Inger Christensdatter (på en eller anden måde i familie med Widsted)


Og ja - jeg havde i min database, at Holms kone, Inger Christensdatter er datter af Christen Pedersen i Aalborg og hustru KAREN MORTENSDTR. WEDSTED (WIDSTED), født ca. 1615 i Vedsted, Aaby (Kær, Aalborg)
(hun er søster til Lauritz Mortensen, præst i Nakskov (gm Thura!) og til Peder Mortensen, borgm. i Nakskov (gm Lerche!).

---------

Ovennævnte Hans Rasmussen Holm får en søn, Peder Hansen Holm - dennes datter Karen Pedersdtr. Holm (død 1760) er gift med købmand Andreas Riegels (død 1732)

-----------------------
Og Anne
Du skriver bl.a. FREDERIKKE JESDATTER, v. PRÆST I TRYGGELØV HANS BRANDT
Har du nogle årstal på disse?
Jeg har nemlig en præst i Lindelse, Hans Gommesen Brandt (død 1706) gift med en Sophie Elisabeth Jessen (senere gift med efterfølgeren Gjøde Nielsen)
Jeg har ikke mere adgang til Wibergs præstehistorie og kan således ikke tjekke dem.


-----------------------


MEN jeg mangler sørme stadig vished om, hvem Jacob Hansen Torp's fader er
- hans moder må jo være købmand Christian Jessens søster, Catharina Jessdatter
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Ravnskjær

Hej

Vedr. Fredrikke Jesdatter, så tror jeg at oplysningerne kommer fra Barfods "Den falsterske gejstelighedspersonalhistorie". Den findes på nettet.

Du bør læse skiftet efter Margrethe Hansdatter Holm 1731 Nakskov byfoged opslag 386 (såvidt jeg husker). Jeg har ikke nærlæst det, fordi det er tungt at komme igennem. Jeg tror, at du brænder mere for denne familie end jeg, så du har sikkert mere energi.

Kender ikke Widsted forbindelsen. Jeg prøver og se om jeg har en sådan på lager.


Anne R

Thestrup-Bjørn

#14
Hej igen Anne

Margrethe Hansdatters skifte er 1731 fol. 386 - ao-opslag 388

Rent faktisk skrives hendes mand ikke som Ravn, men som Raun (hvilket jeg har set flere steder ved denne slægt - men v eller u er jo lige fedt)

Vil prøve at tygge mig igennem hendes skifte.


MEN kan vi være 100% sikre på, at hun er født Holm?
Jo, det kan vi vel nok, for Andreas Riegels/Riegelsen nævnes i hendes skifte
(han gift 1708 med Karen Pedersdtr. Holm som tidligere nævnt)

--------------------------------------


Er der slet ingen, der kan slå op i Wibergs præstehistorie og tjekke præsterne Hans Brandt i Tryggelev (og/eller Lindelse) - gift med Jessen-piger
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kyhl

Hej.

Jacob Hansen Torps forældre hed Hans Jacobsen Torp og Margrethe Andersdatter Lime. Der er skifter efter dem begge og jeg har også fundet deres børn døbt i Nakskov. Det samme gælder for HJT's børn med Cathrine Jessdatter. Jacob havde en helbror Anders Hansen Lime, som døde uden livsarvinger. Ham er der også skifte efter.

Mvh. Peter

Anne Ravnskjær

Hej

Jeg har IKKE været sikker på at Margrethe Hansdatter er en Holm. Jeg husker ikke længere, hvor jeg har det fra.

Anne

Anne Ravnskjær



Hans Brandt Tryggelev var jf. Samsoeroots.dk gift med en Else Frederikke Jesdatter, men er vi ikke for langt fremme i tiden ???

http://www.kefotos.dk/cliche_tng/getperson.php?personID=I068605&tree=tree1

Anne

Thestrup-Bjørn

#18
Ja, Anne - denne Hans Brandt i Tryggelev er den forkerte.

--------------

Holmnavnet - er ganske givet korrekt (jvf. skiftet efter Margrethe Hansdatter, hvor Andreas Riegelsen nævnes).

Anne (Christian Jessens og Margrethe Hansdatters datter)
Dåb 1714 ao-opslag 24 - faddere Andreas Riegelsens hustru b.b. - Peder Munch - byfoged Burserus - Ib Røds hustru - Karen Clausdatter.

(Andreas Rigelsen var gift med Karen Pedersdtr. Holm, født 1690 og således en niece (broderdatter) til Margrethe Hansdatter)

-------------------------------

Har undersøgt sagerne omkring Jessen nærmere - og
HVORDAN kan vi være sikre på, at købmand i Nakskov Christian Jessen vitterligt er søn af præst i Nyk. f., Jesse Jessen?
- desværre må vi nok slette denne Jesse som fader til de to søskende Christian og Catharina i Nakskov

Til syneladende fik han nemlig kun een søn og 3 døtre (iflg. Wiberg)

- og kun een søn iflg. dette vers, som jeg fandt ved at google:

Portræt paa Nykjøbing Raadhus med følgende Indskrift:

Da Falster trøstesløs Carl Gustay var i Hænde,
Og Dommen afsagt var, Nykjøbing skulde brænde,
Har denne Herrens Mand for Fjenden sig teed,
Og hele Staden frelst ved sin Veltalenhed.
For slig Fortjeneste er til et Æreminde
Paa denne Raadstu-Sal hans Skilderi at finde.
Han her afmalet staar med Hustru, Døtre, Søn,
Og Rammen giver nu hans sidste Sønnesøn.
--

Den eneste søn er jo så nok Frederik, præsten i Idestrup - ØV

- og så siger en hjemmeside (så vidt jeg husker også en google-bog), at præsten Jesse Jessen også var gift med en Magdalene Jacobsdatter (Christensen) fra Nyk.F. ??

---------

Peter, fint at du fandt Torp-familien.

Men vil du være rar at give nogle opslagsnumre (og/eller årstal).

Undskyld, men jeg har ikke haft stunder til at kigge på det, du sendte mig privat.
Gør det dog hurtigst muligt.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kyhl

Hej Thestrup-Bjørn.

Jeg vender tilbage med det senere i aften. Jeg gemte opslagene på computeren, hver gang jeg stødte ind i familien, men har endnu ikke nærstuderet det.

Mvh. Peter




Thestrup-Bjørn

SUPER, Peter

Finder på google lige nu, at der er en del at hente om netop Hans Jacobsen Torp - bl.a. i Danmarks Kirker, Nakskov.

Det ender med, at vi ved fælles hjælp får kortlagt det meste af Nakskovs ældre personhistorie  :)

Mit intense arbejde med Nakskov-borgerne bunder i, at jeg (efter 30 års kamp) ikke kan finde ophavet (eller sikre søskende) til min ane Hans Jacobsen Forbus, kroholder i Stokkemarke og hans 100% sikre broder, Niels Jacobsen Forbus, gmd. i Højreby, Søllested (giv mig endelig ikke links til diverse websites ang. en Jacob Skotte i Halsted-Avnede - det meste er nemlig rent gætværk om denne skotte af helt ukendt adel).
Mange Nakskov-borgere var faddere til brødrene Forbus' børn!
MEN det er en helt anden historie, som ikke skal "forstyrre" denne tråd.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#21
Nu synes jeg, forvirringen er total  ???

Fundet via google:
Præstehustruer (der mangler hos Wiberg) bind 1

482,6.   
Jesdatter, Anna af Nykøbing S. 2. ~ Hans Jacobsen Torp, købmand i Nakskov, begravet 2/12 1723 (Nykøbing), 65 år – født ca. 1658 (ham eller hende?).
- og hvem var hun gift med 1. gang ?

Hvad betyder nr. 482 ?
Et sognnummer ? og hvor er det så?

-------

Nu kalder aftensmaden, så pc' hviler for i dag.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Ravnskjær

Hej

Jeg er ikke enig i at Jesse jessen kan skippes. Hans familie forhold findes på side 11 i Den Falsterske gejsteligheds personhistorie.  Men en førstehåndskilde ville lune.

http://books.google.dk/books?id=qcKmbG_RHkoC&printsec=frontcover&hl=da#v=onepage&q&f=false

Anne

Peter Kyhl

#23
Hej.

Jeg har arbejdet med familien i dag. Her følger det, som jeg er kommet frem til.

Jeg tror ikke, at Catharina og Christian Jessen er børn af Jess Jessen, men de er formodentlig i nær slægt med ham. Jess Jessens enke bærer et af Catharinas børn til dåben. En anden fadder er en Dethlef Jessen, som dør 1707 i Nakskov. Formentlig endnu en bror. I kirkebogen 1638-1707 findes på opslag 432 en interessant begravelse. Desværre mangler en del af siden. Christian Jessen får begravet et familiemedlem, og det ligner, at der kan stå fader eller moder.

Jeg har ikke slavisk kigget kirkebogen igennem efter flere børn til Hans Jacobsen Torp, der evt. er døde som små.

Slægten Torp fra Nakskov

1. slægtled.

Hans Jacobsen Torp (ca. 1642-1704).
Født ca. 1642. Forvalter over stempelpapir og købmand i Nakskov. Død 1704 i Nakskov, begravet 1. september 1704 i Nakskov kirke.
Gift 1. gang med:
Margrethe Andersdatter Lime (?-1690).
Død 1690 i Nakskov, begravet 2. september 1690 i Nakskov kirke.
Gift 2. gang med:
Catharina Jessdatter (?-1737).
Død 1737 i Nakskov, begravet 4. februar 1737 i Nakskov kirke, skifte 29. januar 1737.
Gift 2. gang 26. september 1707 hjemme med:
Hans Jacobsen Munch (1676-1728).
Født 1676 i Nakskov, døbt 28. juni 1676 i Nakskov kirke, søn af købmand Jacob Pedersen Munch og hustru Gunder Samuelsdatter. Købmand og skipper i Nakskov. Død 1728 i Nakskov, begravet 13. juni 1728 i Nakskov kirke.

2. slægtled.

Hans Jacobsen Torp og Margrethe Andersdatter Limes børn:

Anders Hansen Lime (1673-1705).
Født 1673 i Nakskov, døbt 26. januar 1673 i Nakskov kirke. Ungkarl i Nakskov. Død 1. januar 1705 i Nakskov, begravet 7. januar 1705 i Nakskov kirke, skifte 28. januar 1705. Ugift.

Jacob Hansen Torp (1677-1712).
Født 1677 i Nakskov, døbt 14. januar 1677 i Nakskov kirke. Købmand i Nakskov. Død 1712 i Nakskov, begravet november 1712 i Nakskov kirke (opslag 230, ingen dato nævnt).
Gift 4. juni 1703 i huset med:
Gunder Pedersdatter (1675-1722).
Født 1675 i Nakskov, døbt 3. februar 1675 i Nakskov kirke, datter af købmand Peder Pedersen Kræmmer og hustru Maren Mathiasdatter. Gift 1. gang 3. juli 1695 i huset med Niels Pedersen Munch (1671-1701), købmand i Nakskov. Død 1722 i Nakskov, begravet 9. februar 1722 i Nakskov kirke, skifte 24. april 1722.

Hans Jacobsen Torp og Catharina Jessdatters børn:

Jess Hansen Torp (1694-?).
Født 1694 i Nakskov, døbt 7. januar 1694 i Nakskov kirke. Farver i Vejle. Død før 1737. Han efterlod børn.
NB: Båret af Laurs Lunds hustru i Flintinge. Sognepræsten i Toreby 1678-1699 hed Laurits Jørgensen Lund og var gift med Anna Rosorn/Rostrup, enke efter Jess Jessen og Anders Eriksen Stenkelstrup.

Ane Margrethe Hansdatter Torp (1695-1696).
Født 1695 i Nakskov, døbt 20. november 1695 i Nakskov kirke. Død 1696 i Nakskov, begravet 29. januar 1696 i Nakskov kirke.

Ane Margrethe Hansdatter Torp (1697-?).
Født 1697 i Nakskov, døbt 30. maj 1697 i Nakskov kirke. Død før 1737.
NB: Blandt fadderne Detlef Jessen. Dethlef Jessen begravet 28. november 1707 på Nakskov kirkegård.

Lauritz Lund Torp (1699-?).
Født 1699 i Nakskov, døbt 30. august 1699 i Nakskov kirke. Død før 1737.

Thestrup-Bjørn

#24
FLOT Peter.

Nej - der er intet bevis for, at købm. Christian Jessen skulle være søn af præsten Jesse Jessen.

Anne
- i den google book, du linker til, står der tydeligt netop på side 11 ang. Kristian Jessen, "men det kan ikke passe" (at han skulle være søn af Jess Jessen).
Der henvises til det digt, jeg har gengivet tidligere.

Der står også, at Jess Jessens enke, Anne (uden navn) gifter sig med magister Stenkelstrup, præst i Toreby (hvilket passer med det, Peter lige har oplyst).

IH - hvor jeg dog mangler Wibergs præstehistorie!


Gad vide, om Jess og Christian kunne være brødre? - nå, ikke mere gætværk. Vist vanskeligt at komme Christian Jessens ophav nærmere. De mere professionelle har åbenbart ikke kunnet.

-----------------

For resten Anne.
Den slægtstavle, du gav tidligere, skriver du bl.a.

FREDERIK JESSEN, f. 1665, Nykøbing F; d. 21 maj 1731, beg. Idestrup sogn3; Stedbarn; ....
Hvad mener du med det?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kurt Eriksen


Tryggelev iflg Viberg:

Hans Brandt - formanden Gomme Hansen Brandts søn -

født 11 dec 1733
døde 16 feb 1816

gift med Else Frederikke Marie Jessen af Rødby - født 1758 døde 07 mar 1826 Tryggelev -

2 s 1 d.

Efterfulgt af sin søn Gomme Frederik Brandt.

Du kan se dette link - bog nr 445 = tredie bind - side 191:

http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Thestrup-Bjørn

Til Peter

Har lige nærlæst dit nyeste studie.

Du skriver bl.a. Sognepræsten i Toreby 1678-1699 hed Laurits Jørgensen Lund

- men var hans rette navn ikke LUNDT ?

Læg mærke til, at
en ANNA SOPHIE LUNDT, født 16xx gift før 1708 med Lorentz Bildsøe, præst i Kettinge sogn.

Jeg har ikke hendes forældre opført, men deres søn, Poul Mathias, født 1710 blev biskop i Aarhus
(se også slægtstavlen, Anne sendte forleden her til tråden).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#27
Jo - han hed LUNDT (ikke Lund)

-------

Har nærlæst lidt i Nakskov-skifter.

Ingen tvivl – der er tætte familiebånd mellem præsten Jesse Jessen i Nyk. F. og Christian Jessen i Nakskov

Se Hans Jacobsen Torps enormt lange skifte i Nakskov 1704, fol.90 (ao-opslag 95)

- som kreditor nævnes: Madm. Rostorph enke efter Lauridts Lundt - henne på ao-opslag 127 (fol.122).

Se også samme skifte ao-opslag 130 helt til højre - sammen nævnes Hr. Frederik Jessen, Hans Jacobsen Torp, Christian Jessen, Ditlev Jessen, Olle Tonbo.

Er ikke helt klar på, hvilket dokument, de er underskrivere af.


Måske gemmer der sig mere længere henne; men jeg har ikke tid mere i dag.

------------------------

UNDSKYLD, Kurt

Jeg så først lige nu dit input - desværre er det den forkerte Hans Brandt.
Vi har haft netop ham "oppe at vende" her i tråden.

Mon du kan tjekke ham i Lindelse?
Jeg bliver nødt til at stoppe for i dag.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kyhl

Hej Thestrup-Bjørn.

Jo, du har ret. Han hedder Lundt. Jeg vil prøve at nærlæse skiftet efter Hans Jacobsen Torp.

Du kan finde Wibergs præstehistorie på denne hjemmeside http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

Jeg har i denne roden rundt i Nakskov kirkebog det sidste døgn endelig fået gravlagt min egen Thomas Top, der døde som 20-årig.

Mvh. Peter

Peter Kyhl

Jeg har kigget lidt på skiftet. Det virker til, at Frederik Jessen, Christian Jessen, Catharina Jessen, Detlef Jessen og Ole Tonboes kone var søskende. Måske er det den rigtige søskendeflok efter Jess Jessen. De var alle 5 værge for Anne Rostorphs eneste barn en datter Anne Marie Lundt med Laurits Jørgensen Lundt.

Fra opslag 130 handler det om arven efter Laurits Jørgensen Lundt. Det ser ud til, at HJ Torp skyldte ham 300 rigsdaler. Øverst opslag 131 ligner det at HJ Torp og kiæreste afstår (arv?). jeg kan ikke helt tyde det.

Moderen hedder åbenbart Anne Rostorph, et navn der også findes i Nakskov. Hun er nok den som bliver begravet 1706 i Nakskov kirke.