Johan von Ahlefeldt

Startet af Hans Chr. Jensen, 07 Jan 2011 - 14:34

Forrige emne - Næste emne

Hans Chr. Jensen

Jeg er meget interesseret i oplysninger om Johan Ahlefeldt, som år 1688 får en søn døbt - Melchior- i Sorterup sogn, endvidere døbes en datter - Eleonora- år 1703 i Store Tåstrup sogn.
Johan Ahlefeldt var rytter i Rantzaus rytterregiment.
Hvilken gren af Ahlefeldt slægten tilhører han ?
På forhånd tak !
H. C. Jensen

Max Hermann Bent Roe

Jeg har været igennem DAA 1929 Ahlefeldt, hvor han ikke forekommer, men hvor JOHAN og MELCHIOR dog kendes som navne i slægten

Sandsyngligvis er det en AHLEFELDT, der kommer fra A i Tyskland men ikke en af de adelige Aer

mvh

Max Roe


Hans Chr. Jensen

Tak for dit svar. Du har sikkert ret i, at han hører til en af de mange tyske grene af slægten. Jeg har også forsøgt, at finde ham i " Ahlefeldt slægtens historie" af Louis Bobè - men uden resultat.

Melchior von Ahlefeldt, og Ingeborg Johansdatter blev viet år 1659 i Sct. Mikkel kirke i Slagelse. Det kunne måske være Johans forældre- men det er endnu ikke lykkedes mig, at finde hans dåb nogen steder. Melchior var ligesom Johan soldat i et rytterregiment.

Yderligere kan jeg oplyse, at Joachim Michael, og Anna Magdalene, samt Melchior alle blev viet i Roskilde Domkirke i første halvdel af 1700 årene. Jeg tror, at de alle var børn af Johan Ahlefeldt,- men jeg har ikke fundet dokumentation for det. Vitus Ahlefeldt som dør år 1773 i Allindelille by i Haraldsted Sogn er sikkert også en af Johan Ahlefeldts børn.

Jeg er fortsat meget interesseret i oplysninger om ovennævnte.

Venlig hilsen
Hans Chr. Jensen





Finn Holbek

Hej i tråden

Et vildt gæt:
Set i forhold til navnene, kunne man måske have en mistanke om, at det kunne dreje sig om uægte efterkommere i linjen Wittmold, hvor en Johan (1593-1653) har en yngre broder Melkior (død 1633):

http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I16821&tree=2

Navnet Johan er et af de mest anvendte i Ahlefeldt-slægten, Melchior (Melkior) bruges ret sjældent.

fortsat god jagt.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hans Chr. Jensen

Hej - tak for dit svar.

Det er vist ikke et vildt gæt :)   Joachim Michael Ahlefeldt kaldte en af sine sønner Johan Henrich, så det kan jo sagtens passe med navneskikken.

Er der nogen mulighed for, at finde noget om dette i Tyskland. Måske har nogen forsket i det ?

Er der nogen som forsker i Ahlefeldt slægten i vore dage? Den slægt er jo enorm - så der vil altid kunne findes nyt.

Med venlig hilsen

Hans Chr. Jensen


Finn Holbek

Ja navnene stemmer nogenlunde, men det kan jo være tilfældigt.

Slægten er senest udgivet i adelsårbogen 1982-84:503    og senest rettet i 1985-87:876 - 1994-96:730 og 2000-02:607.

I betragtning af slægtens størrelse er det faktisk relativt få der falder udenfor.

Indtil videre er jeg stødt på 9 stk. som ikke kan placeres: http://goo.gl/susTL

Der er bl.a. mange som har undret sig over Dorothea Øllegaard Clausdatter Ahlefeldt, jfr. det gamle forum: http://goo.gl/RuQxF
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hans Chr. Jensen

Ja - det er jo rigtigt - dokumentationen skal jo være i orden, ellers kan det ikke bruges - sådan er det !
Jeg har bemærket, at man i Wittmold linien er beslægtet med Rantzau slægten, måske er det alligevel ikke tilfældigt, at Johan von Ahlefeldt var rytter i Johan Rantzaus sjællandske rytterregiment.  Han var endda i Rantzaus livkompagni. Måske har der været familierelationer, som årsag til dette. Under alle omstændigheder er det vel et godt argument for, at Johan virkelig er en von Ahlefeldt.

Navnet Joakim er også blevet brugt i Wittmold linjen.

Hvordan kommer man videre med dette ? Er der arkivalier bevaret som kan bruges til, at opklare dette ?

Jeg har flere andre grene af min slægt, som kommer fra Tyskland, og til min ærgrelse har jeg heller ikke der haft held med slægtsforskningen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Jensen

Finn Holbek

Ahlefeldt og Rantzaus er indgiftet talløse gange, så den tror jeg ikke man når langt med.

Har ingen anelse om hvad der kan findes af arkivalier dernede, det er vel et skifte der skal til før der kan siges noget sikkert.

Hvad er det for andre slægter, og hvornår snakker vi om?

Jeg har for ikke så længe siden fundet nyt om min tyske morfars aner på den opdaterede F.S. https://www.familysearch.org/
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hans Chr. Jensen

Ja- man kunne håbe på muligheden for, at finde nogle skifter - så må jeg bare håbe på, at kundskaberne udi det tyske sprog rækker til, at læse det. Da jeg gik i skole var det ikke rigtig ok, at høre efter i tysktimerne - det kan man så fortryde nu :)

Mine andre tyskere - ja der er jo nogle stykker, og fælles for alle er, at jeg stort set intet har kunnet finde om dem i Tyskland.

Brødrene Jørgen Nicolai, og Johan Balthasar Macholt - begge født omkring år 1700 i Thüringen.
Jørgen Nicolai døde i Jystrup Sogn år 1777, og Johan Balthasar døde i Roskilde år 1748.
Jøgen Nicolai var møller i Næbs mølle, Jystrup sogn,- Johan Balthasar var tømrer i Roskilde by.

Tobias Almis døde år 1730 i Jystrup sogn - var i mange år møller på Nederdamsmøllen i Soderup sogn. Han var ved sin død 96 år gl.

Andreas (Anders) Lutterman- døde år 1710 i Køge - Han var officer i Sjællandske Infanteriregiment

Christoff von Heilsberg døde ca. år 1713 var ligeledes officer I Sjællandske Infanteriregiment

Bendix von Gorges døde år 1709 i Valsømagle by, Haraldsted sogn. Han var korporal i 3. Sjællandske rytterregiment.

Lars Harstall døde år 1770 i Store Tåstrup sogn, Han havde haft en gård i fæste under Bonderup gods. ( sognepræsten var i vildrede med, at stave dette navn - men jeg får det til Haarstall.)

Jeg har hidtil intet kunnet finde om de her nævnte slægter i Tyskland - det vil glæde mig meget hvis det kan lade sig gøre alligevel.

Venlig hilsen
Hans Chr. Jensen

Bente Aaris

#9
Iflg. FS er Melchior døbt i 1687  ;)

MELCHIOR JOHANSEN Pedigree
 Male
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  
Christening:  23 OCT 1687   Sorterup, Soro, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
 Father:  JOHAN VON AEHLEFELD

Withus får børn døbt i Næstved Skt. Peder:

Johan Peter <WITHUSEN AHLEFELDT>    
 Sex: M  
--------------------------------------------------------------------------------    
Event(s):    
Christening: 09 Jan 1731  Place: Naestved, Praesto, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------    
Parents:    
 Father: Withus AHLEFELDT
--------------------------------------------------------------------------------    
Source Information:    
 Batch Number: C223682
 Source Dates: 1696 - 1803
 Film or Fiche Number: 50685
 Collection Details: Sankt Peder; Den Danske Folkekirke

Dåben finder du på opslagnr:176 (Withus var Corporal).

Vdr. Rantzau - er det vel ham her der kan være snak om:

http://runeberg.org/dbl/13/0462.html

En skifteregistrering hos Aurelia, hvis du ikke har den da (Ryndelmisse skal vel være Kyndelmisse ;):

Ane Jacobsdtr i St.Jorgens Bierg    7 Jan 1737      pg 499
HUSB:    Joachim Micael Ahlefeldt
CH:      Jacob Jochumsen Ahlefeldt         11 til Ryndelmisse
        Johan Henrich Jochumsen Ahlefeldt 2
        Ane Kirstine Jochumsdtr  16 wks  (surnames assumed)
BRO:     Niels Jacobsen borger i Roeskilde
MODER:   Else Nielsdtr i Roeskilde
? Jens Jacobsen i Boserup
[Roskilde Duebrodres Klosters Gods; Book 2 1714-40 skifteprot; film 48358]

Hvis du ikke har været der endnu - kan du jo også prøve med en forespørgsel på Chakoten vdr. dette Rytter/Livregiment om der findes noget om ant. 2. og 3. sjæll. rytterregiment senere Sjællandske Dragonregiment så langt tilbage eller om der er nogen som har kommet over de navne (Ahlefeldt) du søger, på Chakoten er der folk med spec. stor interesse for det militære.

http://www.chakoten.dk/

PS. Er f. ca. 500 m. fra Allindelille på vejen mod Skee Tostrup (farmor og farfar boede i mange år ved Skeevej)  - jeg tænker da lidt på Godset Skjoldnæsholm som farfar arbejdede for - når det gælder Withus som døde i Allindelille kan det jo tænkes at han var knyttet til godset på en eller anden måde (slægtning ???) eftersom de antagelig ejede det meste på egnen - og hvem var ejer af godset på den tid - selvfølgelig en Ahlefeldt gift med en Danneskiold Laurvig:

http://da.wikipedia.org/wiki/Anna_Joachimine_Ahlefeldt







Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Hans Chr. Jensen

Hej- Tak for dine oplysninger.

Du har ret - dåben var i 1687 - hukommelsen svigtede lidt der- sorry :) Men der er ikke nogen dato angivet - så det nærmeste du kan komme det er imellem dom 22. p. trin, og 2 søndag i Advent 1687.
Altså imellem den 23 oktober og den 4 december 1687. FS har ikke altid ret ;)

Withus fik ganske rigtigt en søn døbt i Næstved - Her er også "Johan" en del af navnet.

Skiftet efter Ane Jacobsdatter (hans 1.ste kone) kender jeg godt- sjovt de kaldte ham "Jochum"
Begge sønnerne blev vidst viet i København.

Jeg kendte ikke til adressen "chakoten"  Tak for den oplysning ! Det vil straks blive prøvet :)

Jeg er ret sikker på, at Anna Joachimina kendte til om ikke Withus - så ihvertfald søsteren Eleonora, som er min ane, hun var gift med Niels Pedersen, som havde fæste på en af Skjoldenæsholms gårde i Skee Tåstrup.
Withus boede sandsynligvis de sidste år af sit liv hos Eleonora Ahlefeldt, og Niels Pedersens datter, som var gift med en skrædder i Allindelille by. (Allindelille har fra gammel tid været universitets gods.)

Venlig hilsen
Hans Chr. Jensen






Finn Holbek

jeg tvivler på at det har noget at gøre med Anna Joachimine v. A., hendes linje er angiveligt veludforsket.

Der er måske noget at hente i Frederik von Ahlefeldts uadelige efterkommere med Helvig de Roepstorff:

DAA nævner 6 børn, de 4 beskrives:
1. Bendix von Ahlefeldt,   f. 1633 (blev optaget i adelen)
2. Cai von Ahlefeldt,   f. ca. 1634
3. Catharine von Ahlefeldt,   f. ca. 1635
4. Bertha von Ahlefeldt

Desuden regner man med et 5. barn, "Anne Cathrine von Ahlefeldt", som var gift med Landsdommer Thomas Bech på Langeland.

Der mangler en nr. 6. som ikke er nævnt nogle steder, - kan forklaringen gemme sig her?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Peter Kyhl

#12
Hej.

Lidt info om Vitus Ahlefeldt.

Han troloves 30. marts 1723 i Vordingborg og vies 12. maj 1723 i Vordingborg kirke med Anna Pedersdatter.

Parret får også et barn Anna Maria Ahlefeldt døbt 24. februar 1726 i Vordingborg kirke.

Hans hustru begravet 12. september 1763 i Fredericia Michaelis sogn. Han nævnes da som sergent.

Mvh. Peter Kyhl

Bente Aaris

Ja, de har jo nok ikke været så let at finde ;)

WILLUS ALFELD Pedigree
  Male   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  ANNA PEDERSDR  Family
  Marriage:  12 MAY 1723   Vordingborg, Praesto, Denmark

Ved Trolovelsen og vielsen står Wittus som Rytter opslagnr:286 og 339
Dåben til Anna Maria = opslagnr:77 - i Vordingborg.

Hustruen blev begr. 60 år gml. = opslagnr:200 (Fredericia Michaelis)
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peter Kyhl

De var nu ikke så svære ;D

Eleonora Johansdatter er også min ane, så har arbejdet med familien i mange år og søgt alle steder på utallige måder. Jeg er desværre heller ikke kommet videre med slægtens ophav.

Desværre synes Johan Ahlefeldt og hans (endnu) ukendte hustru ikke at havde efterladt sig mange spor i kirkebøgerne.

I 1726 nævnes Vitus Ahlefeldt som korporal ved en dåb i Vordingborg

Mvh. Peter Kyhl

Hans Chr. Jensen

Hej,

Jeg tror ikke, at Johan Ahlefeldts børn har haft forbindelse til resten af slægten- i så fald har de jo giftet sig under deres stand. Melchior blev gift med en slagterenke, Eleonora med en fæstebonde på Skjoldenæsholms gods, Vithus, og Joachim giftede sig også med ganske almindelige piger.
Jeg synes derfor det lyder mest sandsynligt, at de er efterkommere af Melchior Von Ahlefeldt, som giftede sig med Ingeborg Johansdatter i Slagelse år 1659.

Jeg tror iøvrigt, at Johan Ahlefeldt også havde en søn ved navn Holger. Der var en pige som kaldtes Holgersdatter på gården i Skee-Tåstrup omkring 1750.

Vithus Ahlefeldt giftede sig hurtigt igen efter Anne Pedersdatters død. ( I Sct. Michaelis den 11. januar 1764 blev han copuleret med Anne Dorothea Nielsdatter.

Mvh
Hans Chr. Jensen

Hans Chr. Jensen

Hej Peter Kyhl,

Ja- det er jo snart en del år siden vi udvekslede oplysninger om vores fælles slægt første gang. Vi må håbe, at det snart lykkes at få styr på de Ahlefeldter :D

Mvh

HC

Bente Aaris

Kan det være Wittus datter som blev viet her ????:

Anna Maria WITTUSDR    
 Sex: <F>
--------------------------------------------------------------------------------    
Marriage:    
 Spouse: Ludvig JOHAN
Marriage: 21 Nov 1755  Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------    
Source Information:    
 Batch Number: M218509
 Source Dates: 1721 - 1769
 Film or Fiche Number: 44450
 Collection Details: Holmen; Den Danske Folkekirke

De blev trolovet 22.october opslagnr:303 Holmen 1737-1757
(Jeg kan ikke tyde det hele !)

Vielsen = opslagnr:106 Holmen 1748-1763
Efter hendes navn står der noget som jeg ikke kan tyde hvad det skal betyde udenom P. = Pige.
Han var Borger og Færgemand paa Brygg????????

De får nogle børn:

JOHANNE MARIA LUDVIGSEN Pedigree
  Female   
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  14 MAR 1758   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  LUDVIG JOHANSEN  Family
  Mother:  ANNA MARIA WITTUSDR

JORGEN LUDVIGSEN Pedigree
  Male
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  03 JAN 1761   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  LUDVIG JOHANSEN  Family
  Mother:  MARIA WITTUSDR     
 
JOHAN LUDVIG LUDVIGSEN Pedigree
  Male 
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  05 FEB 1763   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  LUDVIG JOHANSEN  Family
  Mother:  MARIA WITTUSDR
--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.:  Dates:  Source Call No.:  Type:  Printout Call No.:  Type: 
C218502  1758 - 1771  0044439   Film  NONE

MICHAEL LUDVIGSEN Pedigree
  Male
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  05 NOV 1764   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  LUDWIG JOHANSEN  Family
  Mother:  MARIA WITTUSDR

CAROLINA LUDVIGSEN Pedigree
  Female
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  15 NOV 1767   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  LUDWIG JOHANSEN  Family
  Mother:  MARIA WITTUSDR

Det kunne jo være det er hende, har ikke taget mig tid til og tjekket efter om der evt. blandt fadderne kan findes nogle guldkorn - der skulle jo være et skifte efter moderen Anna Pedersdatter som døde 1763 eftersom Wittus giftede sig igen!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Hans Chr. Jensen

Jeg tror der står, at Ludvig Johansen var borger og færgemand på Bryggens Laug.
Det er måske muligt, at finde ham i Laugsprotokollerne.

Et skifte efter Anne Pedersdatter år 1763 -64 ville måske kunne opklare dette, meeeen militære skifter

Hans Chr. Jensen

Nå - det kom for tidligt afsted :D

Jeg ville skrive, at militære skifter ikke er nemme, at finde. Jeg har tilbragt meget tid på RA for, at forsøge at finde skifter i hærens arkiv - men uden den store succes.

Mvh

Hans Chr. Jensen

Bente Aaris

#20
Jeg kan da godt se det ser noget vel bøvlet ud at finde ud af - men det er måske vejen du må gå!

Har fundet i Daisy hos Generalauditøren at der skal findes skifteprotokol 1743-1856:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=Generalaudit%C3%B8ren&b=&c=&d=1&e=2011&ngid=1230480&ngnid=&heid=156090&henid=156093&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=7&sort=&dir=&gsc=&int=

(Der findes en anden med skiftesager efter officerer).
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Finn Holbek

Citat fra: Hans Chr. Jensen Dato 12 Jan 2011 - 17:12
Hej,

Jeg tror ikke, at Johan Ahlefeldts børn har haft forbindelse til resten af slægten- i så fald har de jo giftet sig under deres stand...

De har jo ikke haft nogen stand i Danmark, men mindre de er blevet naturaliseret som dansk adel, så det er ikke noget problem.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hans Chr. Jensen

Nej det er selvfølgelig rigtigt, men hvis de havde haft kontakt til Ahlefeldt familien, så havde de måske haft mulighed for, at blive hjulpet til mere fordelagtige giftermål. (Jeg har læst et sted, at Ahlefeldt slægten var gode til, at hjælpe hinanden.) Med standen mener jeg, at der var stor forskel på hvem man giftede sig med i de forskellige samfundslag - det har der jo været helt op til vore dage.

Alligevel kan man se, at mange af de hvervede soldater som kom hertil - giftede sig med fæstebøndernes piger fra de steder hvor de blev indkvarteret (selv om de for manges vedkommende kom fra tyske adelsfamilier) men det var vel nødvendigt - da udvalget af adelige piger i landsbyerne formentlig har været stærkt begrænset.

Mvh

Hans Chr. Jensen

Hans Chr. Jensen

Lidt mere om Johan Ahlefeldt.:

I følge "Krigs og Portions Jordebøgerne" for Odsherreds distrikt år 1696 var Johan Ahlefeldt af  Johan Rantzaus "lifkompagni" indkvarteret hos rytterbonden Jens Ipsen i Allindemagle sogn.

Lidt mere om Joachim Michael Ahlefeldt.:
Danske Kancelli enbedsansøgninger.:
Joachim Michael får bestalling som "VRAGER" udi i vor købstad Holbæk.
Dat. Frederiksborg slot den 28 februari 1727.

Er der nogen som har et bud på denne "spøjse" embedsbetegnelse at være Vrager ?

Mvh

Hans Chr. Jensen

Kathe Rasmussen


Er Du sikker paa tydningen? Skal ordet maaske i stedet læses som "Droger" =Materialhandler.

Min gamle fremmedordbog fra 1938:  Droge = Materialhandel
                                                      Droguist, en der handler med droger = Materialhandler

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke, Lolland

Bente Aaris

Mit bud iflg. Kalkar:Vrageren var en tillidsmand som undersøgte om varer (eks. fisk - kød) var ufordærvet og evt. vraget det - et vragermærke = godhedsstempel - vragerpenge = betaling til vrageren.

http://www.hist.uib.no/kalkar/

PS! Se under vragefiskere!

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Hans Chr. Jensen

Tak for hjælpen, - altså et embede i stil med, at være kongelig måler, og vejer. Jeg har en meget god kopi af bestallingsbrevet fra Danske Kancelli.
Det har jo været en ganske god stilling, at få for en aftakket kvartermester. Jeg har aldrig rigtig fundet ud af - om underofficerer fik nogen pension e.l. på den tid, men det har jo nok været nødvendigt alligevel, at skaffe sig andre indtægter.

Mvh
Hans Chr. Jensen

Bente Aaris

I Karsten Skjold Petersen bog:

Geworbne krigskarle (hvervede soldater i Danmark 1774-1803),
står der lidt om det (den henviser også til årstal længere tilbage end 1774).
(De var vist mere heldige som blev ansat i civile embeder fremfor en skarve pension).
Kongen (staten) forsøgte i et vist omfang at drage nytte af underoff. administrative erfaring.
(Har selv en geworben - godt nok lidt senere - han frikøbte sig og fik stilling på Provianthuset i København).
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net