Er hun adopteret?

Startet af Cecilie Raunkilde, 11 Apr 2013 - 22:42

Forrige emne - Næste emne

Cecilie Raunkilde

Hej :)

Min oldemor Astrid Kirstine Nielsen er født den 29 oktober 1920 i Præstø, Næsby (opslag 108). Kan ikke rigtig læse hvad der stod under forældrene, og søgte derfor om hjælp i gruppen hjælp til tydning af tekster:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,57631.0.html

Ved hendes konfirmation, nævnes ikke den biologiske far. Og hendes efternavn, blev efter moderens vielse med stedfaren, ændret til hans efternavn.
Kan hun være adopteret?
Jeg har altid hørt om hendes forældre skulle hedde Gustav og Anna, men det ser det ikke ud til.
Er der nogen der kan hjælpe mig med, at finde ud af om hun kan være adopteret?

Med venlig hilsen
Cecilie Raunkilde

Anne Marie Holck

#1
Nej, jeg tror ikke, at hun er adopteret af stedfaderen. Han har blot givet tilladelse til, at hun kunne bruge hans efternavn.

Min moster og min mor har ikke samme far, men min moster fik tilladelse til at bære morfars navn. Formentlig fordi det så bedst ud, hvis alle børnene i familien hed det samme...

Det udelukker dog ikke, at der har fundet adoption sted på en senere tidspunkt, men som jeg ser det, er hun datter af en ugift kvinde Anna Marie Kristine Jensen og udlagt barnefader, Tjenestekarl Jens .... Rasmussen.

Astrid får moderens navn ved dåben, højst sandsynligt fordi den udlagte barnefader ikke har givet tilladelse til at bruge hans efternavn. I stedet for en adoption, tror jeg, at du vil få mere ud af at lede efter en faderskabssag.

Astrid får navnet Nielsen, da moderen har giftet sig med Gustav...

Cecilie Raunkilde

Tak for svaret :)
Jeg undrer mig bare over, at der ved hendes konfirmation, kun står stedfaderens navn og ikke hendes rigtige far. Men vil forsøge at lede efter en faderskabssag ;)

Anne Marie Holck

Det skal du ikke undre dig over, sådan er det også for min moster, og jeg ved positivt, at min morfar ikke adopterede hende.

Sandsynligvis har den udlagte barnefader ikke anerkendt faderskabet, eller ikke ønsket at blive nævnt som far. Derfor bør du lede efter faderskabssagen.

Cecilie Raunkilde

Okay, det er kun på rigsarkivet jeg kan se disse?

Anne Marie Holck

Faderskabssagen henhørte til amtet, hvor faderen var hjemmehørende, og jeg mener, at der skal findes under hans navn. I det her tilfælde altså SA i København.

Cecilie Raunkilde

Okay, øv. Så kommer jeg nok ikke videre med farens side foreløbig. Jeg kommer nemlig ikke til SA i nærmere fremtid :(
Men tak for hjælpen ;)

Thestrup-Bjørn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Cecilie Raunkilde

Det gør det desværre ikke :(