Tydning fødsel i Ålborg/Slet/Løgsted sogn 1837

Startet af Anne Kirstine Jensen, 04 Jan 2011 - 21:31

Forrige emne - Næste emne

Anne Kirstine Jensen

Jeg mangler hjælp til tydningen af min tipoldemor Marthe Christensdatters fødsel d 18.11.1837 i Løgsted sogn (AO opslag 105 øverst), under forældre.
Jeg læser: Moderen Christiane ? af Løgsted------- husm Niels Jensen. Til barnefader udlagdes ungkarl Christen Nielsen tjenende Peder Nør i Vindblæs.

Der skulle "gerne" stå Christiane Christensdatter. Hun kommer 1.11.1837 frugtsommelig til Løgsted sogn fra Vindblæs. Tilganglisten Løgsted (AO opslag 416)

Ved FT er Christiane Christensdatter indsidder i Løgsted sogn sammen med datteren Marthe.
I 1941 bliver hun viet i Vindblæs sogn til Marthes udlagte barnefader Christen Nielsen. De får senere 5 børn mere sammen.
MEN hvad står der v Marthes fødsel?             
Hilsen Anne Kirstine Jensen 


Jesper Ratjen

Jeg læser som forældre:
Moderen Pige
Christiane Jensd.
NB Christensdtr.
af Løgsted hvor
hun sidder tilleie
med husm. Niels Jensen
til Barnefader
udlagdes Ungkarl
Christen Nielsen tie
nende Peder Noe / Nør?
i Vindblæs

Anne Kirstine Jensen

Hej Jesper
Mange tak for dit hurtige svar. Det lyder rigtigt, men det er da mærkeligt. Er det ikke? Hvis præsten har skrevet forkert kunne man bedre forstå om han stregede Jensdatter ud.

Jeg har haft megen "sjov", læs arbejde, med Christiane Christensdatter. Overalt i FT står der at hun er født i Ulstrup sogn. MEN kirkebogen der er brændt og en ny først startet i 1813. Derfor har jeg stykket hende sammen af afgang, tilgang mv.
På en tilgang stod der at hun er født i Ulstrup sogn i juni 1811, men opdraget, vaccineret og konfirmeret i Vokslev sogn.

Måske er hun opdraget hos en Jens i Vokslev? Svært at finde ud af pga manglende FT i de år.
Mvh Anne Kirstine