Tydning i Randers amt, Hoed sogn.

Startet af Kirsten Woetmann, 04 Jan 2011 - 17:48

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Woetmann

Hej

Kan nogen hjælpe mig med at tyde hvor Jens Chr. Jensen og Karen Nielsen Vogtmann rejser hen, se Randers amt, Hoed sogn 1852-1871 opslag 170, nr 8 og 9.

Venlig hilsen
Kirsten Woetmann :D

Asger Berg

Hej,

Der står Balle. Det er nok Balle i Rosmus sogn.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Kirsten Woetmann

#2
Hej Asger

Det er ikke Balle de rejser til, men den ovenover hvor jeg tror det begynder med F....... 2 maj.

Hilsen Kirsten

Teddy Thrue


Hej Kirsten

Jeg læser Fornæs. Det er ikke et sogn, men en lokalitet i Hammelev sogn, Djurs Nørre, Randers Amt.
Der har jeg imidlertid ikke kunnet finde ham, men måske kan det være nabosognet Grenaa Gammelsogn.

venlig hilsen
Teddy

Kirsten Woetmann

Hej Teddy

Ja det fik jeg det også til, men kan heller ikke finde dem i tilgangslisten i Hammelev, men jeg vil da prøve det andet sogn du foreslår.

Tak for hjælpen :D

Vh. Kirsten

Kirsten Woetmann

Hej igen Teddy

Grenå Gammelsogn har ingen kirkebøger for de år.

Vh. Kirsten

Eli Lothardt Dahl

#6
Hej Kirsten

Jeg har svaret her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,5207.msg26174.html#msg26174

Jeg er enig i, at der står Fornæs, som er Hammelev sogn. Der er et fyr og en stor gård, Stensmark.

Ved nærmere eftersyn ser jeg, at venstre og højre side er forskubbet, så der står Balle (Rosmus sogn)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Asger Berg

Hej igen

Jeg er enig med Eli og fastholder derfor mit første bud: Balle, ikke Fornæs! Det ses bedst ved, at resten af ordet "Børn" ses på højre side ud for parret - eller tæl de andre indførsler fra neden.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Ja det er Balle.

Prøv fx KB 1855-70 Rosmus sogn og gå ind i Alm. Jævnførelsesreg. under V/W opslag 223.
Der er der henvist 3 gange (så vidt jeg kan se) til Karen N. W/V.
Hvis der fx står 146-21, skal du finde det tilsvarende opslag som er 123 ...osv.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Kirsten Woetmann

Hej til jer alle.

Tak for hjælpen.

Jeg har været i den kirkebøg du nævner Jørgen, men forstår så bare ikke at de ikke står i tilgangslisten i 1868, men det glemte præsten måske sommetider at skrive i bogen. Det er en noget flyvsk familie ;) men jeg må lede videre efter dem.

Vh.
Kirsten



Jørgen Thue Pedersen

Hej Kirsten!

Folketællingslisterne er ikke altid præcist ført. Jeg kunne heller ikke lige finde dem dér, hvor de burde være.
Men der kan være flere forklaringer:
Fx kunne de være "mellemlandet" et andet sted, flyttet til et andet sogn først, men efter at de har meldt afgang fra Hoed,; listeføreren kan have glemt dem , kun ført manden eller find selv flere muligheder.

Men i hvert fald synes jeg , at de findes i Balle, Rosmus sogn i FT-1870, opslag 22 på AO.
Her hedder hun ganske vist kun Karen Nielsdatter, men aldersforskellen passer vist så nogenlunde.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Kirsten Woetmann

Hej Jørgen
Tusind tak for hjælpen :D

Vh.
Kirsten