Hvornår døde Gmd. Rasmus Mortensen født 20 Apr 1824 i Sønder Broby

Startet af Steen Rasmussen, 19 Mar 2013 - 18:28

Forrige emne - Næste emne

Steen Rasmussen

Jeg mangler en dødsdato for min tip oldefar Rasmus Mortensen født 20 Apr 1824 med bopæl i Tørringe By, Svendborg amt, Sallinge herred, Sønder Broby sogn.

Hans forældre var Husmand Morten Nielsen o. 1789 - 11 Apr 1849 og hustru Ane Pedersdatter o. 1798 - 04 Nov 1884, smst.

Han blev konfirmeret 1. søndag efter påske 1838 i Sdr. Broby.

Gift 10 Apr. 1863 med Karen Marie Rasmusdatter, som var født 05 Mar 1825 i Nørre Broby sogn.

Jeg kan finde Rasmus i FT 1834 og både Rasmus og Karen Marie i FT 1870 og 1880 i Sdr. Broby. Yderligere er det i begravelsesindførelsen i Sdr. Broby sogn for Rasmus' moder Ane Pedersdatter den 04 Nov 1884 anført, at hun ved dødsfaldet var bosiddende hos Gmd. Rasmus Mortensen i Tørringe.

Jeg har ikke kunnet finder indførelser i kirkebøgerne om dødsdato hverken for Rasmus Mortensen eller Karen Marie Rasmusdatter.

Kan nogen hjælpe med oplysninger herom?

Venlig hilsen

Steen Rasmussen   
Steen Rasmussen

Jane Valkær

Hej
Først velkommen til forummet.
Dernæst er det en rigtig god ide, at skriver opslagsnr. ved de data, som du skriver. Så er vi andre fri for at leder efter dem.

Her FT 1880 for at give et overblik:
Samtlige personer i husstanden:
Svendborg, Sallinge, Sønder Broby, Tørringe By, Sønderbroby sogn, en gaard, 9, FT-1880, B0229
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Mortensen 55  Gift husfader  Sønderbroby
Karen Marie Rasmussen 53  Gift husmoder  Nørrebroby
Rasmus Rasmussen 21  Ugift deres børn  Tørringe
Martinus Rasmussen 16  Ugift " [deres børn]  do [Tørringe]
Karoline Ane Sophie Rasmussen 8  Ugift " [deres børn]  " [Tørringe]
Ane Sophie Christensen 19  Ugift tyende  Sandholts Lyndelse
Ane Petersdatter 81  Enke(mand) husfaderens moder, som af dem forsørges  Allerup - døde 4/11-1884

Den yngste datter Karoline er ikke konfirmeret i Sønder Broby sogn - kigget frem til 1891.
Kiggede lige en gang på begravelser i Sønderbroby sogn 1880-1913 - og fandt dem selvfølgelig ikke.

Desværre ingen hjælp herfra.
Mvh
Jane

Steen Rasmussen

Hej,

Tak for dit svar - selv om det desværre ikke gav de manglende oplysninger.
Undskyld, at jeg har glemt at medgive oplysninger om opslagsnr. vedr. de oplyste data. Det var - som du vist også har forstået - første gang jeg var inde på "Forum", så der var mange nye ting at tage hensyn til i forbindelse med hele meddelelsens setup. Jeg forsøger at huske det til en anden gang.

Mvh
Steen 
Steen Rasmussen

Jane Valkær

Hej
Jeg tror, at familien flyttede fra Sønder Broby. Men hvorhen er jo det springende punkt.
Desværre er ikke alle FT'er fra 1890 ikke indskrevet i dda så det er som at lede efter en nål i en høstak.
Prøv at kigge begravelser gennem i nabosognene.
Held og lykke.
Jane

Steen Rasmussen

Hej igen,

Tak for de opfølgende gode råd og opmuntrende ønsker.

Mvh
Steen
Steen Rasmussen