folketællinger fra fole og Nørre Løgum

Startet af Malene Larsen, 19 Mar 2013 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

Malene Larsen

undskyld hvis der er spurgt før eller hvis det bar er mig der er lidt dum :D

Jeg leder efter folketællinger fra Fole og Nørre Løgum i 1850 - 1880'erne men kan ikke finde dem på online arkiver nogen der kan hjælpe mig lidt på vej??

Mvh. Malene Larsen

Jesper Skov

De nævnte sogne var ikke en del af Danmark i nævnte periode.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Malene Larsen

okay Jesper det er bare fordi jeg kan finde kirkebøgerne fra den tid så ttoede jeg også jeg kunne finde folketællinger :) men mange tark for det

Helge Bay

Hej Jesper

Citat fra: Jesper Skov Dato 19 Mar 2013 - 11:20
De nævnte sogne var ikke en del af Danmark i nævnte periode.

Det er nu ikke helt rigtigt. Sønderjylland var dansk indtil 1864, og der findes altså nogen folketællinger fra 1850, -55 og -60.

På grund af treårskrigen blev der ikke gennemført folketællinger i de såkaldte "Slesvigske" dele i 1850 og derfor findes der ingen for Nørre Løgum fra 1850 og 1855 mangler også. Nørre Løgum 1860 findes men da AO ikke har indskannet de "slesviske" tællinger findes den ikke på AO, og den er heller ikke indtastet.

Folketællingerne fra 1850, -55 og 60 for Fole sogn findes og er både indtastet og på AO, men kun den kongeriske del.

Fra den preussiske tid 1864-1920 er ingen tællinger fra Sønderjylland bevaret.

Med venlig hilsen

Helge

Jesper Skov

Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Jeg hæftede mig for meget ved 1870 og 1880.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Malene Larsen

mange tark til jer begge.. havde slet ikk set de lage under Ribe :)

Egon Hansen

hvis du skal bruge de slesvigske dele af tællinger før 1864 skal du på RA (selvbetjeningsmagasinet) eller til Åbenrå. dog er enkelte slesvigske tællinger at finde på microkort.der sikkert endnu kan købes på fiælningscentret i Viborg
M.v.h.  Egon