Arkivalieronline og OS 10.8.3

Startet af Steen Petersen, 17 Mar 2013 - 00:09

Forrige emne - Næste emne

Steen Petersen

Kan ikke tilgå kirkebøgerne på Arkivalieronline efter at jeg har opgraderet til OS 10.8.3 på min Mac.
Kan komme på Arkivalieronline, men når en given kirkebog i et amt/sogn og årgang vælges sker der ingenting.
Nogen forslag til løsning af problemet ?

Carsten R. Nielsen

Du skal sørge for at installere Java (og tillade Safari at køre Java i Indstillinger > Sikkerhed). Efter OS 10.6 er Java ikke automatisk med.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Steen Petersen

Tak Carsten.
Jeg tror ikke at det er det, der er problemet. Inden jeg opgraderede til 10.8.3 fungerede det fint.
Nu fungerer det ikke mere. Mine netbanker, som jo bruger Java kører uden problemer.
MVH
Steen

Carsten R. Nielsen

Jeg er stadig på OS 10.6, så jeg har ikke selv nogle erfaringer mht. dette problem, men jeg fandt dette, der lyder som svaret på et lignende problem (efter opdatering til 10.8.3):

"It is most likely something with how the website you are using launches their application. If you go to www.javatester.org and test java you should receive a message that you have an inactive plugin. It will also give you the option to activate the plugin. After doing this Java 7 should work fine inside of Safari."

Løser det mon problemet?

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Lasse Jensen

Hej i tråden,

Jeg melder mig under samme fane som Steen, da jeg sidder med fuldstændig samme problem. Jeg har været forbi www.javatester.org - og får at vide at alt er i orden. Eller ihvertfald at jeg har java installeret (lige hentet den nyeste) og at den er aktiv.

Håber nogen kan hjælpe Steen (og undertegnede)

/Lasse

Lasse Jensen

Hej Steen,

Efter lidt nørklen frem og tilbage, har jeg fundet en løsning.

Få downloaded en fil der hedder *.aspx

1. Højreklik på filen
2. Vælg "Åben i ... Andet..."
3. Browse hen til Mac "HD/System/Bibliotek/CoreServices/" mappen
4. Vælg Java Web Start

Så får du filtypen, som AO benytter, associeret med Java igen.

Håber det virker for dig - det virker ihvertfald her.

Skriv endelig hvis det jeg skriver ikke giver mening.

/Lasse

Carsten R. Nielsen

Strålende! Det ser ud til, at Apple med 10.8.3-opdateringen har fjernet JNLP fra en liste over sikre filer at åbne. Det må forklare, hvorfor Java og NemID virkede men ikke LAViewer på AO. Problemet var:

"Java Web Start applications would run even if the Java plug-in was disabled. This issue was addressed by removing JNLP files from the CoreTypes safe file type list, so the Web Start application will not be run unless the user opens it in the Downloads directory."

(Jvf. denne artikel: http://nakedsecurity.sophos.com/2013/03/15/apple-ships-os-x-10-8-3-11-remote-code-execution-vulns-patched-snow-leopard-and-lion-get-fixes-too/)

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Christian Lembourn

@Lasse

Mange tak for det svar. Det virkede!

Steen Petersen

Tak for hjælpen. Nu virker det.

Birthe Nørskov Bonde

Tak - I har lige reddet min lørdag!!

Jeg kom i samme i situation i dag, da jeg opdaterede min mac - og kunne pludselig konstatere at jeg ikke kunne åbne kirkebøgerne! Oh skræk...

Så var det dejligt at jeg lige kunne finde denne tråd!
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Lasse Jensen

Dejligt - det også kunne hjælpe dig :-)

Christine Riber Thomsen

Nu spørger jeg nok dumt, men hvordan får jeg downloadet en fil som ender med *.aspx.

Hvor finder jeg sådan en fil henne?

Håber I kan hjælpe.

Lasse Jensen

Hej Christine,

Du behøver dybest set heller ikke downloade en fil der hedder aspx - dvs. ender på aspx. Du kan også bare tage en fil på din computer og omdøbe til en aspx-fil. Hvis du f.eks. bruger Word så omdøb et Worddokument til aspx.

Hvis din fil hedder Christine.docx (Word dokument) så trykker du ENTER på filen og omdøber den, så den ender på aspx istedet for doc/docx.

Håber det giver mening ?

/Lasse

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Det nytter ikke noget at omdøbe til .aspx, det er et server-system fra Microsoft der bruges til at servere hjemmesider, herunder AO. sa.dk sender billedviseren som et Java Web Start-program i en fil der hedder ViewImage.jnlp fil fra deres .aspx system, så med nogle OS/browser-kombinationer kommer den til at hedde ViewImage.jnlp.aspx

Filer der hentes ned med Safari/Firefox ender i mappen "Overførsler" inde under din konto.

Se om du kan finde filen derinde, vælg den og tryk kommando-i (eller Arkiv -> Vis info). Der er en sektion der hedder "Åbn i" - her vælges Java Web Start som Lasse beskrives ovenfor. Tryk evt. "ret alle..." så ændringen er permanent.

Hvis man bruger Safari er der desuden en funktion i indstillingerne der hedder Åbn "sikre" filer efter overførsel - hvis den er slået til vil billedviseren starte automatisk op når man klikker på links inde på AO's side. Jeg har den dog ikke selv slået til, da den forringer computerens sikkerhed. Jeg åbner bare den hentede fil selv fra Safari's download-vindue (øverst til højre efter adressefeltet i 10.8 ).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christine Riber Thomsen

Lasse: Jeg kunne ikke få det til at virke med at omdøbe filen. Den blev ved med at ændre tilbage til .doc. Men tak for din hjælp alligevel. :-)

Mikkel: ENDELIG kan jeg se kirkebøger igen. Jeg har fundet Viewimage.aspx.jnlp til højre for adresselinen, som du skriver. Når jeg klikker på den, så åbner vieweren ganske rigtigt. Det gør jeg bare fremover. Tak!