Familien Blinkenberg i Svendborg

Startet af olav gronlie, 15 Mar 2013 - 04:47

Forrige emne - Næste emne

olav gronlie

Jeg leter etter mine danske aner. De heter Blinkenberg til etternavn og nedstammer fra min tippoldefar, kunstdreier Jess Blinkenberg (1819-87) som bodde i Mollergade i Svendborg. Han var gift med Kristine Dorothea Jensen, f.1822. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om folgende:
1. Jeg tror ikke Jess Blinkenberg var fodt i Svendborg, men kanskje i Varde.  Kan han vere i slekt med Blinkenberg familien fra Varde?
2. Jess og Kristine Dorothea hadde folgende barn, alle dopt i Vor Frues Kirke i Svendborg:
a. Mathilde Jacobine f.1851, min oldemor, g.m. Niels Larsen som ble direktor for et firma i Svendborg som eksporterte kjott og flesk til England
b.Marie Karoline Blinkenberg f. 1853, g.m. Sofus Warburg (1851-1926) som hadde agenturforretning i Havnegade 10, Vejle
c. Heinrich Julius Blinkenberg (1860-1944), utvandret til USA og dod i Omaha, Nebraska, g.m. Niasine (1865-1953). Het Henry J Blinkenberg i USA.
d. Nathalie Blinkenberg (1864-1942), g.m. Christian Ludvig Herskind f. 1863 i Aalborg. De hadde en sonn, Kai Herskind f. 1907
e. Marie Kristine Blinkenberg, f.1847
f. Johannes Blinkenberg, f.1848
g. Petrine Vilhelmine Blinkenberg, f.1849
h. Christian Blinkenberg, f.1852
i. Harald Blinkenberg, f. 1854
j. Rasmine Blinkenberg, f 1855
k. Jes Blinkenberg, f.1856
Best
Olav Gronlie
Falls Church
Virginia
USA

Vibeke Weilby Bach

#1
HEJ

Jess er født den 23 november 1818 i Varde se kirkebogen varde 1814-1820 opslag 18


Her ser du familien i FT 1834

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Vester Horne, Varde Købstad, Kræmmergaden, 21, 1. familie, 37, FT-1834, C1243
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus A. Blinkenborg 70  Gift  avlsbruger  
Kjerstine Nielsdatter 49  Gift  hans kone [Rasmus A. Blinkenborgs kone]  
Marie Kjerstine [Rasmussen] 13  Ugift  huusfaderens børn [Rasmus A. Blinkenborgs barn]  
Jes Rasmussen 16  Ugift  huusfaderens børn, brændevinslære i Hadersleb [Rasmus A. Blinkenborgs barn]  
Maren Pallesdatter 45  Ugift  Logerende, lever af haandarbeide  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Her kaldes Jess Rasmussen

Kirkebøgerne finder du her

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger
FT finder du her

http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm
Hilsen Vibeke



olav gronlie

Hjertelig takk for svar. Og saa kvikt. Nu har jeg mye aa arbeide med.
Best
Olav Gronlie

Egon Blinkenberg Jessen

Hos Varde lokalhistorisk arkiv kan man købe et mindre værk over Blinkenberg slægten i Varde, http://www.vardehistorie.dk/Butik/Torngaard.html

Her er Jes Rasmussen Blinkenberg med.


Mogens Fabritius

En trædrejer (?) Blinkenberg ender i Aarhus, fra Varde, I Aarhus er der nulevende efterkommere/slægt.
Jeg har været intereseret i en kvindelig Sølvsmed, men tabt sporet...
Mogens Fabritius...

Regelsen

Hej

Urmager født i Varde:

Peder Rasmussen Blinkenberg, * ca. 1791, søn af Rasmus Blinkenberg

Christen Blinkenberg, * 29.11.1835, søn af Christen Sørensen Blinkenberg
Venlig hilsen
regelsen

Karina Lynge Petersen

Citat fra: olav gronlie [20903] Dato 15 Mar 2013 - 04:47
Jeg leter etter mine danske aner. De heter Blinkenberg til etternavn og nedstammer fra min tippoldefar, kunstdreier Jess Blinkenberg (1819-87) som bodde i Mollergade i Svendborg. Han var gift med Kristine Dorothea Jensen, f.1822. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om folgende:
1. Jeg tror ikke Jess Blinkenberg var fodt i Svendborg, men kanskje i Varde.  Kan han vere i slekt med Blinkenberg familien fra Varde?
2. Jess og Kristine Dorothea hadde folgende barn, alle dopt i Vor Frues Kirke i Svendborg:
a. Mathilde Jacobine f.1851, min oldemor, g.m. Niels Larsen som ble direktor for et firma i Svendborg som eksporterte kjott og flesk til England
b.Marie Karoline Blinkenberg f. 1853, g.m. Sofus Warburg (1851-1926) som hadde agenturforretning i Havnegade 10, Vejle
c. Heinrich Julius Blinkenberg (1860-1944), utvandret til USA og dod i Omaha, Nebraska, g.m. Niasine (1865-1953). Het Henry J Blinkenberg i USA.
d. Nathalie Blinkenberg (1864-1942), g.m. Christian Ludvig Herskind f. 1863 i Aalborg. De hadde en sonn, Kai Herskind f. 1907
e. Marie Kristine Blinkenberg, f.1847
f. Johannes Blinkenberg, f.1848
g. Petrine Vilhelmine Blinkenberg, f.1849
h. Christian Blinkenberg, f.1852
i. Harald Blinkenberg, f. 1854
j. Rasmine Blinkenberg, f 1855
k. Jes Blinkenberg, f.1856
Best
Olav Gronlie
Falls Church
Virginia
USA

Jeg har en masse info om slægten. Marie Kristine Blinkenberg er min tip tip oldemor. Kh Karina

min farmor hed "Else Emilie Møller" og er i lige linie "en Blinkenberg"
måske dette kan hjælpe dig