Svenske Charlotta Garibaldina Seelig født i København?

Startet af Odd Terje Nordenstam, 14 Mar 2013 - 21:09

Forrige emne - Næste emne

Odd Terje Nordenstam

Hei,
Mine oldefar Carl Rudolf Bernadotte Nordenstam er fra Sverige.  Han skal være født i Ørebro 26.april.1863. Jeg har lett mye i kirkebøkene både i Ørebor, Stockholm uten å finne hans dåp og virkelige foreldre. Han dukker først opp når han er ca 1867 i Gøteborg.  Hans mor (eller fostermor) er Josefina Charlotta Wickman. Hennes mann Leonard Berhand Seelig dør 1.1.1854 så han kan ikke være far til Carl Rudolf.

Det finnes også en søster Charlotta Garibaldina Seelig eller Wickman født 25 april 1866 i København.
Hun ankommer 23 oktober 1880 til Gøteborg fra København.

Hvor er det en svensk dame vil føde en jente i København? Har lett en del, men ikke funnet noen.

Så til neste spørsmål - kan Carl Rudolf også være født i København også siden jeg ikke finner han i Sverige? Dette scenarioet har jeg ikke jobbet med tidligere, men først må jeg finne søsteren - halvsøsteren eller hva henne er.

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg.

Med vennlig hilsen
Terje Nordenstam



Gitte Johansen

Charlotta er i København, Sokkelund, Den kgl. Fødselsstiftelse, 1865-1870, opslag 57, nr. 243.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis


Är det denne man som man speklulerar i om att han kunde vara oäkta som till kung Karl XIV?

Eva M
Eva M

Odd Terje Nordenstam

Det er historien min morfar fortalte oss om hans far. Men etter å ha gjort en del undersøgelser så tror jeg ikke lenger på denne historien.  Den inneholder for mange feil.  Men, han må jo ha en far og mor et sted. og det skulle vært morsomt å finne de.  For eksempel hvorfor har han fått navnet Nordenstam men hans søster har fått et annet etternavn.  Har de ikke samme mor og far?


med vennlig hilsen

Terje

Eva Morfiadakis

001 01 Bernadotte Nordensteen?? 24.04.1869 Stokholm hf g Artist f

Är det han i den norska FT 1910 som fått fel efternamn?

Eva M
Eva M

Odd Terje Nordenstam

Det er riktig. jeg har et bilde av hans oppholdsbok og der er fødested oppgitt til Ørebro.
Hvis du vil ha en kopi av denne kan jeg sende det til deg, men da må jeg ha en e-mail adresse. min er terje@nordenstam.eu

Eva Morfiadakis


Hej!

Födelseorten Örebro kan kanske betyda Örebro län, att han kommit från en ort där. Han bör ha haft en flyttattest med sig till Norge och den kan ha varit utfärdad i Örebro och tjänstemannen som utfärdade uppehållsboken har skrivit den orten som födelseort.
Om det är han i FT 1910 har han själv uppgivit Stockholm.
Var finner du honom i Göteborg, dvs i vilken församling? Sida i husförhörsboken? Om han dyker upp i Göteborg bör det stå någonstans var han kommer från.
Josefina Wickman bör ha varit ung när hon blev änka eftersom hon får barn 12 år senare. Konstigt att dottern inte kommer till Sverige förrän 14 år senare.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/287332.html

Du har haft honom upp och den jätteduktiga, kanske den bästa i Sverige, släktforskaren Chris Bingfors har undersökt åt dig. Finner inte hon honom, finner ingen annan honom skulle jag vilja säga.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Chris spekulerar i om det har blivit en felregistrering av Nikolai församling i Örebro, att det kan vara en församling i Danmark. Chris har kollat Stockholm och Örebro utan att finna honom.

Josefina Charlottas man var ju skådespelaren Seelig. Han kan ju ha turnerat i Danmark och Josefina har lärt känna folk där. Hon kan ha lärt känna folk i Danmark som hon bott hos när hon väntade barn. I 40-års åldern var hon i så fall när hon fick sonen.

Eva M
Eva M

Odd Terje Nordenstam

Hei
For det første tusen takk for all hjelp.  Jeg setter veldig stor pris på den.

En av mine teorier er at siden datteren fikk samme etternavn som moren lurer jeg på om Carl Rudolf kan være adoptert siden han har fått et annet etternavn.

Men dette blir jo bare spekulasjoner.

har du noen gode forslag på hvor jeg skal lete videre?

Terje Nordenstam

Eva Morfiadakis

Hej!

Det fann juridiskt inga adoptioner i Sverige vid den här tiden. Man tog hand om ett barn och lät anteckna det som sitt. Du borde skaffa Fru Wickman-Seeligs bouppteckning för att se om Carl R. B. nämns i den.

Du kan beställa den från Landsarkivet i Göteborg. Jag vet inte om skiftena för Göteborg är scannade på arkivdigital t ex.

Svårt att hitta rätt om något blivit fel från början.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Har roat mig i eftermiddag att Carl Rudolf Bernadotte Selig f. 26/4 1863. Ingenjör

Sista gången jag finner honom är i AIIa:33 i Göteborgs Oscar Fredrik s 1377. Där står det att han är i Obefintlighetsregistret sen 1906. Han var på väg att gifta sig i Haga 1901 men kvinnan Ida Emilia Andersson dog. Det finns en dotter Ingrid Eleonora Selig f. 2/7 1891 i Domkyrkoförsamlingen.

Mor och son flyttar tillsammans hela tiden, varje år mellan Göteborgs församlingar. Modern dör 1/5 1901 (osäker på om det står 1).

Ingenstans förekommer namnet Nordenstam.

Eva M
Eva M