Anton Klinge, borgmester i Haderslev 1675-1676, hvem er hans far?

Startet af Claus Rønlev, 07 Mar 2013 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Claus Rønlev

Ifølge "Haderslev Bys Borgmestre", af Th. O Achelis, gengivet i Personalhistorisk Tidsskrift, 1932 er Anton Klinge formodentlig søn af bysekretær Friedrich Klinge i Flensborg.

Ifølge "Et hus i Haderslev Slotsgade 20 gennem 400 år", udgivet 1980 af Fredningsstyrelsen og Haderslev Museum er Anton Klinge bror til bysekretæren.

Er der nogen, der har oplysninger om eller dokumentation for disse familieforhold?

Med venlig hilsen
Claus Rønlev 
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Poul Erik Edsen-Johansen


   hej
der findes jo mange hits
når man googler hans navn.
både om hustru,forældre og børn.

men dokumentation for ægtheden det er jo en anden sag.

mvh
poul erik
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Claus Rønlev

Hej Poul Erik.

Tak for dit input. Jeg har vist behov for at være noget mere konkret:

Bysekretær Friedrich Klinge ved vi en del om, da han fra 1630 og indtil sin død i 1660 skrev en stambog, der er bevaret og kan ses på Det Kongelige Bibliotek. Han skrev, at han var søn af Friedrich Klinge, der var rektor for latinskolen i Jever i Østfrisland og Wibeke Wardenburg. Bysekretæren blev født 1612 i Jever og døde 1660 i Flensborg. I stambogen er der en hilsen fra hans bror Johannes Klinge, der var præst i Süderbrücke, men der er intet nævnt om familieforhold til den senere borgmester i Haderslev Anton Klinge.

Den anerkendte historiker Th. O. Achelis mente i 1932, at borgmester Anton var søn af bysekretær Friedrich, og i 1980 anførte Haderslev Museum og Fredningsstyrelsen, at borgmester Anton var bror til bysekretær Friedrich.

Mit konkrete spørgsmål er så: Er der fra 1932 til 1980 dukket nye oplysninger op, der siger noget om familieforholdet mellem Anton og Friedrich?   

Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Anne Ravnskjær

Hej Claus

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. I hvert fald ikke positiv.

Hvis du kan få biblioteket til at skaffe denne gamle bog hjem fra et fjernt udenlandsk bibliotek, kan du MÅSKE være heldig at Rektor Frederich Klinge er nævnt.

Die Chronica Jeuerensis
Eilert Springer, Jever, Ger. (City) Grossherzogliches Mariengymnasium. Bibliothek
0 AnmeldelserDruck von C.L. Mettcker, 1896 - 82 sider

Anne

Claus Rønlev

Hej Anne. Velkommen på banen.

Du har sikkert ret. Jeg vil forsøge at få den lånt hjem til Odense. Hvis det ikke giver noget, kan jeg jo overveje en tur til Jever. De har måske et byarkiv med historiske udgivelser. Ellers må jeg nøjes med noget af det gode øl, de laver ;-)

M.v.h.
Claus

Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Anne Ravnskjær

#5
Hej Claus

Før du starter bilen, så kunne du prøve at skrive hertil:

http://de.wikipedia.org/wiki/Mariengymnasium_Jever

Det må være den "Lateinschule" Friderich Klinge var rektor for. Måske har de kendskab til tidligere rektorer eller kan give relevante henvisninger.

Deres bibliotek: http://www.monumente-online.de/09/05/streiflichter/Jever_Bibliothek.php

Anne

Peter Michaelsen

Hej Claus,

Jeg vil mene, at kronologien taler for, at bysekretær Friedrich Klinge i Flensborg var bror til byskriver, senere rådmand og borgmester Anton Klinge i Haderslev.

Friedrich Klinge skal være blevet gift 23.10.1640 med Catharina Holst, født i Koldenbüttel, og Anton Klinge bliver allerede byskriver i Haderslev 11 år senere, 1 år efter at Friedrich er blevet byretssekretær i Flensborg.

Lone Løisemos Jensen har været så venlig at sende mig en række sider med håndskrevne notater fra Landsarkivet i Åbenrå, dateret 1982. De rummer mange interessante oplysninger om den ældste Klinge-slægt, men også åbenlyst fejlagtige oplysninger, og må derfor læses med kritiske øjne.
Den anonyme forfatter deler tilsyneladende Th. O. Achelis' synspunkt, med hensyn til Anton Klinges far, selvom han korrigerer dennes liste over Anton Klinges børn.
Rektoren i Jever skulle være søn af en Friedrich Klinge, skriver ved retten i Øvelgønne, hvilket må være Ovelgönne i Niedersachsen.
Som søskende til Anton Klinge nævnes:
a) Eliesabeth Klinge, døbt 1656 Skt.Nicolai, Flensborg
b)Friedrich Klinge, stud.jur. Jena 15.5.1663
c) Hinrich Klinge, stud Kiel 10.10.1665, capellan i Flemhude, udnævnt til sognepræst smst. 1679, død samme sted 1680, gift med formandens datter (Gottfried Wagener og Barbara Runge), som igen blev gift 2.gang med efterfølgeren, pastor Friedrich Hohenholz, død 1713. I marginen anføres: "ingen børn".

Lone sendte mig samtidig en maskinskreven slægtstavle på en enkelt side. Ifølge denne var Anton søn af rektor i Jever, Friedrich Klinge.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Claus Rønlev

Hej Peter.

Mange tak for dit input. Du har ret. Det er svært at tro på, at borgmester Anton skulle være søn af bysekretær Friedrich, som vi ved fra stambogen er født i 1612. Bysekretær Friedrich har haft travlt, hvis han skulle have nået at få en søn, der er byskriver i Haderslev i 1654 (ifølge bogen om Slotsgade 20 er Anton byskriver i 1654). Men 100% udelukke det kan vi ikke. Det behøver jo ikke være Catharina Holst, der er moderen.

Jeg sendt en mail til Lone og spurgt, om hun vil sende notaterne og slægtstavlen til mig.


Med venlig hilsen
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Claus Rønlev

Hej igen.

Jeg har allerede modtaget de håndskrevne notater fra Lone og kan oplyse, at notaterne er af Otto Kryck. Jeg har fundet tilsvarende på Det Kongelige Bibliotek, hvor notaterne er indbundet i en bog: "Klinge slægten fra Slotsgade 20 i Haderslev" af Otto Kryck, 1978.


Med venlig hilsen
Claus

Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Cay-Erik Geipel

Hej

jeg ved ikke om det hjælper dig, men borgerbogen har Fridericus Klinge med som nr. 2709. Her er hvad der står skrevet om ham:

Fridericus Klinge fra Jever i grevskabet Oldenburg, Stadtsecretarius
war vor diesem auff die Königl. Vestung Christiansprys Amptschreiber (var før denne kongel. amtskriver på fæstningen Christiansprys), beolev borger den 18.8.1650
Gebyr for borgerskabet : 5 rigsdaler, borgerseddel den 16.7.1651
1612-1600, faderen Rektor i Jever Mag. (ister) Friedrich Klinge; stud. Rostock 1630, 1635 skriver Christianspries, 1650 byskriver i Flensborg, sammenlign Bonde Hvidtfeldt nr. 218

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Claus Rønlev

Hej Cay-Erik.

Mange tak for dit input. Jeg har sendt dig en mail om Stadtarchiv Flensburg.


Med venlig hilsen
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Peter Michaelsen

Hej Claus,

Jeg har ikke selv set den stambog, du nævner, men på nettet kan man finde oplysninger om, hvad den fortæller om amtsskriver/byskriver Friedrich Klinge, Flensborg.
Det ser ud til, at den supplerer borgerbogen på flere punkter.
Det nævnes at Friedrich Klinge studerede i Bremen 1628 (åbenbart før han studerede i Rostock), at han i 1632 kom til Slesvig som præceptor hos magister Henrick Erdmanns, diakon i Koldenbüttel, og at han efter tre år, dvs. i 1635 af Axel Urup, guvernør på Christianspris, blev kaldet til sekretær, og senere blev amtsskriver.
Jeg er ikke klar over, hvor hans ægteskab med Catharina Holst 23.10.1640 er nævnt.
Det kan, som du nævner, ikke udelukkes, at han har været gift tidligere, men jeg vil mene, at sandsynligheden ikke er stor. Han er jo kun 20 år, da han kommer til Slesvig, og bliver gift med Catharina 8 år senere. Hvis han havde været gift før, ville det måske have været nævnt i stambogen.

Med venlig hilsen,
Peter

Peter Michaelsen

Den kilde, jeg fandt på nettet, var en artikel af Vello Helk: "Stambøger fra den første halvdel af 1600-tallet i det kongelige bibliotek", Fund og Forskning, bd.22, 1976.

Mvh.
Peter

Claus Rønlev

Hej Peter.

Jeg har været på Det Kongelige Bibliotek og set og fotograferet stambogen. Den er på 300 sider, heraf er der dog nogle ubeskrevne. Der er vel ca. 250 ret tæt håndskrevne sider, hvor hovedparten er skrevet på latin med rimeligt læsbare latinske bogstaver. Der er også midt i bogen 9 sider, der er skrevet på tysk men med sjuskede gotiske bogstaver. På disse ni sider beskriver han sit livsforløb, men som jeg umiddelbart kan læse det, nævner han hverken bryllup eller kontakt til sine brødre.

En god bekendt af mig, der er tysk- og skriftkyndig har lovet at transskribere en del af bogen, så kan det jo være, der dukker overraskelser op.


Med venlig hilsen
Claus 
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Peter Michaelsen

Hej Claus,

Det lyder spændende med den planlagte transskribering af Friedrich Klinges stambog.
Jeg håber også at finde en tysk- og skriftkyndig person, som kan transskribere nogle papirer om min forfader Caspar Cardel, som sad i tugthuset i Neumünster ca.1745.

Det var også interessant at få opklaret at det var en Otto Kryck, som nedskrev de noter, Lone sendte mig.
Er disse håndskrevne noter om Klinge-slægten virkelig identisk med indholdet i den bog fra 1978, du har set, eller har han renskrevet/bearbejdet dem? Det forekommer mig at der er adskillige fejl i hans i øvrigt meget interessante oplysninger.

Har du nogen anelse om, hvor anetavlen for Marie Elisabeth Klinge kan stamme fra?
De for mig mest interessante oplysninger var dem om ridefoged/byfoged Anton Klinges svigerfar Balduin Hoyoul (1603-1669). Jeg har bragt dem som en tilføjelse til den diskussion på DIS-Forum, som jeg forsøgte at starte, men uden at få svar. Også mine henvendelser til Haderslev bys arkiv og Landsarkivet i Åbenrå var resultatløse.
Er Balduin mon nævnt i bogen fra 1980 om huset i Slotsgade 20, eller evt. i artiklen af Achelis?

Otto Kryck nævner at borgmester Anton Klinges hustru Anna Elisabeth Greve (ca.1624-28.1.1706) var søster til domorganist i Haderslev 1680-1729 Hans Greve. Jeg har ikke kunnet finde flere oplysninger om dem og deres slægt, og det undrer mig, at Kryck angiver hendes dødsår til 1717, i modstrid med ovennævnte årstal, 1706, som optræder i en række slægtstavler på internettet.

Med venlig hilsen,
Peter

Claus Rønlev

Hej Peter.

Jeg kan bekræfte, at "Klinge slægten fra Slotsgade 20 i Haderslev" af Otto Kryck, 1978 er helt identisk med de sider, jeg fik tilsendt af Lone. Da jeg fik bogen/hæftet udleveret til gennemsyn på Det Kongelige Bibliotek, blev ja da også noget forbavset over, at en slægtsbog fra 1978 var håndskrevet.

Lone har oplyst til mig, at hun har "Anetavlen for Marie Elisabeth Klinge" fra Landsarkivet i Åbenrå i starten af 80'erne. Ellers ved jeg intet om den.

I bogen "Et Hus i Haderslev Slotsgade gennem 400 år" er Anna Elisabeth nævnt, men ikke hendes aner. De er heller ikke omtalt af Achelis.

Anna Elisabet døde 28.1.1706 iflg. Aastrup Kirkebog, 1675-1726/opslag 197:
"28. Jan Starb Anna-Elisabeth Klingin meiner Sahl: Frauen Mutter ætat 82 Jahr"
"9. Febr. Bleff Anna-Elisabeth Klingin min Sahl: Konis moder Begraffen ætatis 82 Jahr 2 Tage"

Så du har ret. Otto Krycks notater skal tjekkes med primære kilder. Men de er jo gode som udgangspunkt for videre studier.

Med venlig hilsen
Claus

 
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Peter Michaelsen

Hej Claus,

Jeg har nu haft lejlighed til at studere artiklen af Achelis fra 1932 samt den meget fine bog "Et hus i Haderslev. Slotsgade 20 gennem 400 år", 1980.

Det forekommer mig at der i bogen findes yderligere nogle argumenter for at borgmester Anton Klinge var søn af rektor for latinskolen i Jever, Friedrich Klinge, og dermed bror til bysekretær Friedrich Klinge i Flensborg.

Friedrich blev jo bysekretær i Flensborg blot 4 år før Anton blev byskriver i Haderslev, og Henrik Fangel skriver om dette på side 16: "Det flensborgske borgerskab var allerede fra 1500årene knyttet nøje til borgerskabet i de nordslesvigske købstæder, bl.a. gennem ægteskaber, og det er muligvis herigennem vi skal søge forklaringen på, hvordan Anton Klinge har fundet vej til Haderslev. Embedet som bysekretær i Flensborg gav Friedrich Klinge nær kontakt med patriciatet i Flensborg og ved dettes slægtsforbindelser måske også med patriciatet i Haderslev, således at Anton Klinge via sin broder muligvis er blevet introduceret i det haderslevske borgerskab. Med en lignende baggrund som sin broder har han haft gode forudsætninger for at beklæde embedet som bysekretær i Haderslev."

I Sys Hartmanns afsnit i bogen: "Husets dekoration" finder jeg yderligere et argument, som taler for, at Anton Klinge var født og opvokset i det østfrisiske område. Jeg tænker her på den østfrisiske bygningstype på papegøjebilledet samt afbildningen, som formodes at skildre søslaget i Elbmundingen, ved Blankenese september 1630.

Det er selvfølgelig kun gætteværk, når Sys Hartmann på s.82 skriver: "Måske har husets ejer selv deltaget i træfningen og senere ønsket at mindes begivenheden".
De østfrisiske træk ved dekorationerne synes dog at give et fingerpeg om, at Anton Klinge selv var vokset op i det nævnte område.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Lise Østerberg Bahr

#17
GOd formiddag.

og HOV hvor blev mit indlæg nu af ?? Mystisk

men tråden der lige har været svaret på: af Peter Michaelsen om

BALDUIN HOYOUL, amtsskriver og kongelig ridefoged i HADERSLEVHUS amt 1665 indeholder mit input og nogle af de samme infos ad KLINGE - og mit input her.

Noget om forsker ERDMANN, og sjovt nok er der sammenhæng mellem ERDMANN og BAHR slægterne i Åbenrå omegnen i hvert fald mindst.

Måske kan man stadig finde

HARMONIEN 1799-1849-1949 på bibliotekerne evt. i Haderslev.

Træk af Danskhedens historie i Haderslev gennem 150 år - samlet i anledning af hundredårsdagen for Harmoniens genoprettelse 13. oktober 1949. Udgivet af Selskabet HARMONIEN haderslev, hvor min tipoldemors farfar/far var medlem - evt. samme borgerforening i Flensburg se- evt. via Grænseforeningen.

MVH
Lise Østerberg Bahr

Claus Rønlev

Hej Peter.

Du kommer med nogle gode argumenter for, at borgmester Anton var søn af rektor Friedrich.

Jeg har modtaget brev i dag fra Ev.-Luth. Oberkirchenrat i Oldenburg, som svar på min forespørgsel om Klingerne i Jever:

Den negative først: Anton ses ikke døbt i Jever. Der er desværre "eine Lücke" i kirkebogen fra 1613-1619, så der nok meget sandsynligt, at Anton er født i denne periode.

Friedrich Klingius ses døbt i Jever 1.4.1612.

Henrich Klingius (ham har vi ikke tidligere kendt til) ses døbt i Jever 2.7.1620.

Rector Friedericus Klingius døde i Jever 16.6.1637.

Samtidig har jeg fået medsendt en udskrift af "Verzeichnis der Superintendenten und Stadtprediger in Jever set der Reformation, und sämtlicher Lehrer der Provinzialschule, seit ihrer Stiftung; nebst einigen Nachrichten über dieselben" fra år 1853. Jeg citerer:

"Friedericus Klingius, 1568 gebohren; wurde 1603 Rector und starb 1637 im 69sten Jahre seines Alters".

Kirkebogen gav desværre ikke svar på Antons ophav. Min kone og jeg tager inden så længe en forårsudflugt til Jever, hvor vil besøge Latinskolens store bibliotek. Så måske???

Med venlig hilsen
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Peter Michaelsen

Tak for de seneste oplysninger, Claus,

Jeg vender snarest tilbage, når jeg får lidt mere tid.

Mvh.
Peter

Annette Damgaard Hansen

#20
Hej Claus.

I følge linket her http://www.ravnskiaer.eu/getperson.php?personID=I2362&tree=tree1 skulle forældrene, som I nævner, være Friederich Klinge, Rektor v. Latinskolen, Jever, Østfriesland  og Wibeke Wardenburg.

vh Annette

Claus Rønlev

Hej Annette.

Tak for dit input og gode vilje, men nu er det jo sådan, at Anne Ravnskjær har været med i denne tråd.

Jeg vender tilbage, når jeg inden så længe har været en tur i Jever.


Med venlig hilsen
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Annette Damgaard Hansen

Hej Claus.

Jeg så det godt, men for sent. Problemet er, at man ikke kan fjerne et indlæg, når det først er lagt ind  :-\

Vh Annette

Anne Ravnskjær

Hej Claus


- Kan Claus Klinge være rektor Friedrich Klinges far?:

http://www.genealogienetz.de/vereine/OGF/pdf/of_01_2.pdf

Søgeord: Klinge


- Han nævnes også her tillige med en Hans og Nicolai Klinge:

http://www.mgbibliothek.mgjever.de/neuzhss.html

Jeg ved ikke hvad dette link egentligt er, men det ligner et biblioteks register til Jever bibliotek.


- "Claus Klingen Erbregister von 1587" findes vist nok på Staatsarchiv Oldenburg. Jeg kan desværre ikke finde hjemmesiden igen, hvor jeg så denne info. Jeg prøver at genfinde den. Måske kan det betale sig at besøge Oldenburg.

Anne

P.S. En af dine kusiner af "5 grad" bor i Oldenburg, 10 min. kørelse fra Staatsarchivet.

Inger Buchard

AIDA - Nedersachsens arkiv-søge-system - finder:

Archiv:
Staatsarchiv Oldenburg

Bestellnummer:
Best. 71 -5 Nr. 2366
Bestandsbezeichnung:
Kammer Oldenburg
Signatur:
-5 Nr. 2366
Lagerungsbestand:   Gesperrt bis:
Best. 71
Laufzeit/Nebenlaufzeit:
. .1843 - . .1854 ( - )

Klassifikationskennzahl:
05.23.08. . .     
Titel:
Claus Klingensches Erbregister oder Erdbuch von 1857

Indexbegriff: Indexart:
Jever, Amt, Varia GEOB
Klinge, Claus, Erbregister oder -buch PERS
Erbregister

Man kan oprette en 'indkøbskurv' på AIDA-siden og så vidt jeg husker bestille en digital kopi på CD

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Claus Rønlev

Hej Inger.

Hvilke oplysninger tror du, jeg kan finde i "Claus Klingensches Erbregister oder Erdbuch von 1857". Umiddelbart oversætter jeg det til de danske begreber skifteprotokol og jordebog.


Med venlig hilsen
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Peter Michaelsen

Hej igen,

Otto Kryck nævner først i sine håndskrevne notater en Friedrich Klinge, skriver ved retten i Övelgönne i Niedersachsen, ikke langt fra Jever og Oldenburg.
Om han har sikre vidnesbyrd om at denne var far til rektor Friedrich Klinge, fremgår ikke af notaterne, og han anfører heller ikke noget årstal, som kan placere denne første Friedrich Klinge kronologisk.

Det kan derfor ikke udelukkes, at rektor Friedrich Klinge kan være søn af Claus Klinge, forfatter til jordebogen fra 1587, eller måske Hans eller Nicolai Klinge.

Jeg har opdaget, at den senere rektor studerede ved universitetet i Heidelberg, hvorfra han blev immatrikuleret 26.5.1600.
Han nævnes i "Die Matrikel der Universität Heidelberg (2. Teil): Von 1554-1662, som nr.61: Fridericus Klingius, Oldenburgensis Frisius, 26. Maij." under året 1600.

I "Et hus i Haderslev" (Haderslev Museum 1980), s.16 nævner Henrik Fangel i et afsnit om Anton Klinge fra Østfrisland, at "Både farfaderen og morfaderen var embedsmænd under den oldenborgske greve." Han må følgelig have kendt til oplysninger om rektor Klinges far, og også om hans hustru Wibeke Wardenburgs far.

Wibeke Wardenburg var født ca.1587 og døde 1652 i Jever.
Hun må være nært beslægtet med den jævnaldrende Gertrud Wardenburg fra Oldenburg, som var gift med Henrich Lauenstein og mor til Just Lauenstein, som fik borgerbrev i Haderslev 1643 og var byens borgmester 1668-1693, udnævnt af kong Frederik III.

I forbindelse med en liste over ofrene ved Operahusets brand på Amalienborg 1689 nævnes i en note Susanne Gjertrud Piper, datter af assessor Vilhelm Piper (1627-1699). Hun var gift med regeringsråd Wardenburg i Oldenborg og var formodentlig født omkring 1660.

Denne "regeringsråd" må utvivlsomt have tilhørt den samme slægt som Wibeke og Gertrud et par generationer tidligere.

Med venlig hilsen
Peter


Claus Rønlev

Hej til alle jer, der har bidraget i denne tråd.

Allerførst kommentar til Peter: Det fremgår af bysekretær Friedrich Klinges stambog, at hans far var rektor Friedrich Klinge, Jever og dennes far var skriver Friedrich Klinge, Ovelgönne. De øvrige oplysninger er meget spændende. Dem skal der arbejdes videre med. Jeg er iøvrigt nysgerrig: Er du i slægt med Klinge?

Min kone og jeg kom jeg fra vores lille tur til Jever/Ovelgönne/Oldenburg i torsdags. Jeg har på min hjemmeside www.ronlev.dk strikket en lille historie sammen om vores oplevelser og fund. Alle er velkomne til at læse med på http://www.ronlev.dk/index.php/alle-de-gode-historier/25-rektor-i-jever-friedrich-klinge

Vi var på Staatsarchiv Oldenburg og lede og fandt da også nogle få Klinge-vidnesbyrd, som jeg bad om at få kopier af (fotooptagelser er strengt forbudt). Jeg håber en dag at modtage disse kopier, som jeg så skal betale 3 EUR for. Det havde været ulig nemmere straks at tage de 6 fotokopier og give mig dem med, men nej sådan er reglerne ikke, og de skal naturligvis overholdes for enhver pris.

Jeg har meldt mig ind i Oldenburgische Gesellschaft für Familienkunde og er spændt på at se, hvad de kan hjælpe med i forhold til Klinge og Wardenburg-slægterne.

Med venlig hilsen
Claus   
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Anne Ravnskjær

#28
Hej Claus

Hvornår blev rektor Friederich Klinge immatrikuleret i Heidelberg?

Hvis det er rektor, som blev immatrikuleret den 26 maj 1600, så var han 32 år gammel, da han startede med at studere på universitet.


Anne R

P.S. jeg har (også) tilmeldt mig som bruger af Oldenburg slægtsforskningsforenings hjemmeside.


Claus Rønlev

Hej Anne og Peter.

For nylig fandt jeg også rektor Friedrich Klinge på Heidelberg Universitet i 1600. Min kilde er: "Die Ostfriesen auf Universitäten, Dritter Beitrag: Heidelberg 1385-1662", von Fr. Sundermann, Lehrer in Norden, 1902. Også her fremgår det af teksten, at det er en Oldenburger. Det er måske ikke vores Friedrich p.g.a. alderen, men årstallet passer jo meget godt i forhold til starten i Jever. Typisk vil han jo også have gået på flere universiteter (og evt. med nogle sabbatår), og så måske blot afsluttet sin uddannelse i Heidelberg i en sen alder.

På Staatsarchiv Oldenburg fik jeg iøvrigt lov til at kigge i nogle kartotekskort (lidt a la Nygaards eller Wads sedler). Der var et kort med følgende tekst:
KLINGE, Friedrich (I.)
* um 1510
Präzeptor der Tochtercdes Grafen Anton v.Oldenburg
Kinder: Alheit * 1538 oo Gerd Böschen (s.d.)

Der var nogle gamle arkivhenvisninger på kortet, og da jeg bad om at få arkivalierne udleveret, fik jeg en m e g e t  lang sang om, at de egentlig havde fortrudt at vise mig kortene, fordi ikke alle arkivhenvisningerne længere var relevante. Jeg fik dog noget udleveret og en tekst om denne tidligere Friedrich Klinge. Jeg bad jo så om at få tilsendt en kopi. Nu får vi se, om den kommer.


Med venlig hilsen
Claus     
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere