Teknisk hjælp til hvorledes vi kan videotransmittere vores generalforsamlinger

Startet af Arne Christiansen, 27 Feb 2013 - 11:28

Forrige emne - Næste emne

Arne Christiansen

På generalforsamlingen i Sorø i 2012 lavede vi et forsøg med at videotransmittere generalforsamlingen live. Resultatet kan stadig ses her https://www.slaegtogdata.dk/foreningen/om-foreningen/generalforsamling/referater/2012/videotransmission hvis man er logget ind som betalende medlem.

Som det er beskrevet på siden ovenstående link henviser til, havde vi problemer med blæserstøj fra den projektor der stod lige ved siden af de to bærbare PC-er der optog arrangementet. Foreningen har derfor anskaffet to projektorborde hvorpå vi fremadrettet kan placere udstyret.

Vi benyttede den gratis tjeneste Bambuser, men en bedre billedkvalitet ville være ønskeligt.
Ligeledes ville det være en fordel hvis streamingen kom fra et egentligt videokamera der kunne zoome ind på talerne eller skærmen, hvis vi ikke ligefrem skulle have opsat en egentligt producerflade der kunne vise storskærms billedet med taleren indsat i et lille billede.

Jeg efterlyser derfor kompetente medlemmer der har viden om dette emne samt lyst til at bidrage i forbindelse med selve produktionen på Generalforsamlingen.

Arne Christiansen
Medlem af bestyrelsen for DIS-Danmark
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Finn Hansen

Hej

Et rimeligt godt videokamera med lidt større vidvinkel, og mulighed for zoom
Dertil, at man anskaffer mindst 2 mikrofoner:

1. En mikrofon ved talerstolen
2. En mikrofon som samler lyden dirket fra salen
3. En portabel mikrofon som kan benyttes, hvis et medlem har en udtalelse som ikke nødvendigvis skal ske fra talerstolen.
4. En mikrofon mikserpult - de er ikke ret dyre - fra ca. 400 kr og op med det nødvendige antal indgange.
5. En person som er rimelig bevandret i betjening af et videokamera og som også kan aktiverer de respektive mikrofoner efter behov.

Således vil det være muligt at videotransmittere en generalforsamling.

Der kunne være 2 kameraer et som vendte mod storskærmen og et indlejret billeder fra nr. 2 kamera der filmede fra salen og som kunne stille skarpt (zoome) på medlemmer der udtaler sig, således både billede og lyd er klare og fortællende.

De fleste videokameraer har en indgang/udgang - hvor mikrofonen kan tilsluttes separat, her i kunne udgangen fra lydmikseren (audiomixer) tilføjes. Ligeså kunne udgangen fra videokameraet sendes til en videomikser (videomixer) som kunne mikse de to kameraer og sende resultatet ud på nettet som en video/audio stream.

Programmet Teamviewer kan sende flere streams ud samtidig, både audio og video og A/V - måske et program I bør prøve at kikke på. Jeg har sommetider brugt 4 A/V streams samtidig med 4 billeder vedsiden af hianden på samme skærm. Det giver et godt overblik for mig. Programmet må anvendes gratis, hvis det ikke til er til kommercielt brug. - Jeg ved ikke hvordan man forholder sig til foreningsarbejde - men det er værd at undersøge.

Venligst
Finn Hansen

Arne Christiansen

Hej Finn
Tak for dit indlæg. Det vil jeg kigge nærmere på. Jeg bruger af og til teamviewer til supportformål men det har altid været mellem blot 2 personer.
Ved du om man kan streame til en stor skare anonyme seere fra Teamviewer?

Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bestyrelsesmedlem
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Finn Hansen

Hej Arne Christiansen

Der må jeg melde pas - det ved jeg faktisk ikke - jeg har mange gange prøvet, at der er 4 indgående opkald, og dem har jeg så på samme skærm, samt har mit eget skrivebrod på naboskærmen (flerskærm) på samme pc.

Venligst
Finn Hansen