Mary Sofie Olsen født Nielsen

Startet af Kit juul Truelsen, 25 Feb 2013 - 22:54

Forrige emne - Næste emne

Kit juul Truelsen

Hej
Er de nogen der kan hjælpe mig med at finde forældre til Mary sofie Nielsen s forældre laust nielsen og hansine johanne marie nielsen født jensen.

Mary Sofie Nielsen er født i vissenbjerg sogn den 7 august 1898.

Jeg håber i kan hjælpe, jeg er gået helt i stå.

Mange tak.

Mvh Kit

Hans Poulsen



Hej Kit

Svaret på dit spørgsmål kan du læse i kirkebogen for Vissenbjerg. Se Arkivalieronline = AO

AO
Odense amt
Odense herred
Vissenbjerg sogn
1892-1910
Opslag 265 nr. 33

Skriften er hæderlig, så den volder dig sikkert ikke vanskeligeheder.

Kom tilbage, hvis der er noget, du studser over.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kit juul Truelsen

Hej hans
Føst lige tusind tak for meget hurtigt svar.

Sofie har jeg fundet med hendes forældre kan jeg ikke finde, kan du hjælpe ?

De bedste hilsner kit

Hans Poulsen



Hej Kit

I forbindelse med Mary Sofies fødsel i 1898 oplyses forældrene som bekendt, og det er gode data at gå ud fra.

Laust Nielsen og Hustru, Hansine Johanne Marie Jensen, (Faderen) Arbejdsmand i Neverkjær.

Moderen var 26 år gammel i 1898, og det vil sige, at moderen blev født ca. 1872. Det årstal skal tages med et gran salt, så finder du først frem til den rigtige kirkebog, skal moderens fødsel sansynligvis findes omkring 1870, 1871, 1872 eller 1873.

Stednavneregistret KRABSEN oplyser, at Neverkjær et et stednavn i Vissenbjerg sogn.

Laust og Hansine kan begge være født og opvokset i Vissenbjerg sogn; men indtil videre må alle mulighder står åbne - fx at de er født i det smukke Kær herred i Aalborg amt, eller på Bornholm - ja, sågar Aarhus kan komme på tale.

Prøv følgende og se, om det fører dig frem til Lausts og Hansines fødselssogne, og husk, at navnet Laust godt kan optræde som Lars, Lauritz, Laurids etc. i kilderne, først og fremmest kirkebøgerne og folketællingerne.

- Blev Mary Sofie konfirmeret omkring 1912-1915 i Vissenbjerg sogn, og står der dér noget nyt om forældrene?

- Kan du måske finde Hansines fødsel i Vissenbjerg sogn omkring 1872 - det er værd at forsøge

- Blev Hansines konfirmeret i Vissenbjerg sogn?

- Indgik Laust og Hansine ægteskab i Vissenbjerg sogn i perioden 1890-1898? Vi véd, at de var gidt, da Mary Sofie blev født august 1898.

- Den seneste folketælling på DDD i Vissenbjerg sogn er fra 1890, og måske finder du forældrene eller én af dem dem - gift eller ugift

- På Arkivalieronline (AO) finder du fx folketællingen 1906 for Vissenbjerg sogn, men det er et hestearbejde at gå de mange navne igennem, hvis de ikke lige står under stednavnet Neverkjær - og du må se i øjnene, at de allerede da kan have bosat sig i et sogn uden for Vissenbjerg.

- Finder du Laust og Hansine i ft. 1845 for Vissenbjerg sogn, for da får du oplyst, hvor de begge er født

-----

Hvad véd du ellers om Mary Sofie i hendes senere liv? Blev hun gift, fik hun børn, hvor bosatte hun sig etc.etc.?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kit juul Truelsen

Hej Hans
Igen mange tak for dit svar

Jeg har gennem de sidste par måneder lavet mit stamtræ.

Men jeg kan slet ikke komme videre, herfra Mary, jeg kan ikke finne hendes forældre i vissenbjerg / Nykær sogn.

Jeg har fået  hendes vielse, men får heller ej nogle oplysninger om forældre, andet end deres navne. Mary er gift med Hans Christian Olsen, de blev gift i Roskilde Domkirke den 02.10.1921.


Jeg synes jeg har set alle kirkebøgerne igennem, men jeg må på den igen med friske øjne.

Endnu engang tak for dit svar,

Mvh Kit

Hans Poulsen



Hej Kit

Uden at tabe hovedpersonerne af syne bør du nok tage alle de svinkeærindrer, som lejligheden byder sig - det vil sige bore og bore i samtlige de navne, du støder på. For eksempel skriver du:

"Mary er gift med Hans Christian Olsen, de blev gift i Roskilde Domkirke den 02.10.1921".

- Hvem var forlovere ved den vielse? Marys far? Marys bror? Et familiemdlem?

- Fik Mary og Hans Christian børn? Hvem var faddere til disse eventuelle børn? Spor af Marys forældre eller søskende?

- Har du nogensomhelst føling med, hvor Mary opholdt sig fra fødslen 1898 til vielsen i 1921?

- Hvad levede Mary og Hans Christian af?

- Har du fuld oversigt over Marys søskende, deres ægtefæller, børn, dåb, konfirmationer, vielser etc.?

- Var der eksempler på udvandringer i Lausts og Hansines familier?

Jeg føler mig overbevist om, at jo mere, du graver og borer, desto nærmere kommer du på svaret på dit spørgsmål; Hvem var Laust og Hansine, og hvor havde de deres rødder.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Johansen

Hej Kit


De er viet i Odense, Odense, Korup, 1892-1901, opslag 87, nr. 1.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#7
De får en søn i 1904


Svendborg, Øster Hæsinge, 1892-1917,opslag 27, nr. 8.


Det ser jeg i folketælling 1921, landsogn, Kirke Hvalsø, opslag 38.

Der står Hvalsø ved forældrene ved Marys vielse.

Ved ham står der, hvor de er viet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kit juul Truelsen

Jeg er imponeret over hvordan i så hurtigt finder frem til det man søger, hvordan gør i ?

Jeg fandt marys sofies forældre, og er nu gået i stå på den siden af familien, da jeg ikke kan læse hvad der står i kirkebøgerne ;-)

Endnu engang mange tak for jeres hjælp.

Gitte Johansen

Ringkøbing, Ginding, Haderup, Vistorp, Et huus, 14, FT-1870, D2657
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Christian Nielsen   38   Gift   Huusfader   Jordbruger   Rommelund
Maren Laursen   36   Gift   Huusmoder   Jordbruger   Resen Sogn, Viborg Amt
Ane Margrethe Nielsen   10   Ugift   Barn      Rommelund, Viborg Amt
Niels Christian Nielsen   8   Ugift   Barn      Karup Sogn, Viborg Amt
Laust Nielsen   2   Ugift   Barn      Haderup
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Kindertofte, Kindertofte Sogn, Kindertofte By og Sogn, Fattighuset, 1, FT-1880, C7364

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Vilhelm Jacobsen   35   Gift   Husfader og Arbejdsmand, nyder Fattigunderstøttelse      Her i Sognet
Ane Sophie Jacobsen født Jensen   30   Gift   hans Hustru      Ottestrup Sogn, Sorø Amt
Ane Vilhelmine Jacobsen   12   Ugift   deres Børn      Ottestrup Sogn, Sorø Amt
Niels Peter Jacobsen   8   Ugift   deres Børn      Her i Sognet
Hansine Marie Jacobsen   6   Ugift   deres Børn      Her i Sognet
Jens Emil Valdemar Jacobsen   4   Ugift   deres Børn      København V.
Henrik Julius Jacobsen   2   Ugift   deres Børn      Høje Tostrup Sogn, Kjøbenhavns Amt
Karoline Amalie Jacobsen   2   Ugift   deres Børn      Høje Tostrup Sogn, Kjøbenhavns Amt
Karen Sophie Jensen   33   Ugift   Husmoder og Væverske, nyder Fattigunderstøttelse      Her i Sognet
Kirstine Jensen   13   Ugift   hendes Børn      Her i Sognet
Hans Peter Jensen   11   Ugift   hendes Børn      Her i Sognet
Hansine Johanne Marie Jensen   7   Ugift   hendes Børn      Her i Sognet

Ane Sophie Petersen født Petersen   52   Enke   Husmoder, nyder Fattigunderstøttelse      Sorterup Sogn, Sorø Amt
Frederikke Dorthea Hansen   13   Ugift   hendes Datter      Her i Sognet
Lovise Frederikke Holm født Larsen   75   Enke   nyder Fattigunderstøttelse      København K.
Ane Henningsen født Jensen   73   Enke   nyder Fattigunderstøttelse      Pedersborg Sogn, Sorø Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#11
Prøv at finde dem.

Ellers skriv, hvor du er gået i stå.


Laust er her.

Ringkøbing, Ginding, Haderup, 1844-1868,opslag 71, nr. 398.


Hansine

Sorø, Slagelse, Kindertofte, 1866-1886, opslag 32, nr. 1.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hans Poulsen



Hej Kit

Gitte leverede det afgørende gennembrud.

*..da jeg ikke kan læse hvad der står i kirkebøgerne..*

Det er vi mange, der døjer med, men husk, at der i DIS-gruppen, Hjælp til tydning af tekster m.v., altid er fin og kompetent hjælp. Læs nogle indlæg i den gruppe og bemærk, hvilke emnerubrikken der er bedst formuleret - det vil sige nævner tid, sted, handling og måske også et navn/patronym.


*..hvordan gør i ?..*

Du spørger bredt og får et bredt svar:  Slå hvert navn, du støder på i en familie, op, og se, hvorfor eller hvordan den pågældende passer ind i billedet.

- Har du en fødsel - så bemærk forældre og faddere
- Har du en fødsel - så led efter konfirmationen
- Har du en konfirmation - så led efter vielsen og se, hvem der er forlovere
- Har du et nygift par - så led efter børn i ægteskabet
- Har du en person, om hvem du ikke véd meget - så led efter vedkommende i den nærmest følgende folketælling

Som du kan se, er det ikke en trylleformular, krystalkugle eller kaffegrums, men opslag efter opslag, der tæller.

Venlig hilsen til dig og til Gitte
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Johansen

Hej Hans

Tak for din hilsen og velkommen tilbage.

Vi har savnet dig
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kit juul Truelsen

Ja imponeret det er jeg nu;-)  jeg slår op og slår op og slår op Googles sogn og andet for at finde den rigtige kirkebog.. Og alligevel slår jeg hoved mod en mur og er lige ved at give op. Meeeen det er for spændende til at gi op.

Jeg har nu brugt 3 timer på at finde en bestemt person, i kirkebøger for Rudkøbing den 18/5-1884 står at Niels Christian Petersen og Annie jensen bliv gift, ved Niels står der født i sønderby 1859 18 oktober, jeg tænktes det burde være lige til at finde ham, men nær nej jeg ikke se ham i kirkebogen.


E det mig der læser forkert ?

Mvh kit

Gitte Johansen

#15
Ja, du læser forkert.

Det er Sønder Broby, Svendborg, 1849-1867, opslag 20, nr. 10.


Men øvelse gør mester.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kit juul Truelsen

Ja øvelse gør mester, og jeg øver virkelig.

Tak for alt hjælpen, jeg sætter stor pris på den.