Gamle folkeregisterkort - hvor?

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 25 Feb 2013 - 13:17

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Jeg har et par personer (well 7 faktisk), som jeg godt kunne tænke mig at finde ud, hvor de endte henne.

Feks. Mand og kone født i 1876 i Svendborg egnen. Fraflytter området omkring 1914. Mellem 1914-1927 ingen idé om hvor. (vil checke et par folketællinger for denne periode). Men i 1927 og i 1932 ved jeg de er i Nakskov. Og så forsvinder sporet. Aner ikke hvor de tog hen!

Ingen hjælpe at hente på folkeregisteret.

Hvordan finder jeg dem? Har læst/hørt noget om gamle registerkort. Hvor ligger registerkortet i givet fald? Er det lavet som et eks. afmeldingskort for Nakskov og så ligger på RA? Eller vil jeg kunne finde det på LA på Fyn (hvor de boede først).

Feks. har jeg en mand født i 1932 i Nakskov og død 1975 i København. Vil gerne have adresserne i den mellemliggende periode. Har adressen i 1932 og i 1975.

Hvordan griber jeg det lige an?

Thestrup-Bjørn

Du skriver bl.a.

en død 1975 i København

Denne person har fået et cpr-nr. (i 1968)
- dvs. at du kan gå i dit eget Borgerservice og få dem til at slå ham op i cpr.registret
- det koster ca. 55 kr.

Medbring personens fulde navn, fødselsdato og sidst kendte adresse.

----------------

Endelig er der også ældre telefonbøger (findes bl.a. på Post og Telegrafmuseet, Kbh - nogle lokalarkiver har dem også).



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Thestrup,

Tak for dit forslag!

Lige omkring ham som er død 1975, har jeg netop fået sidste adresse på folkeregisteret. De har ikke andre oplysninger end sidste adresse.

Telefonbøger er gode, hvis man havde en idé om hvor i landet man skal lede :)

Håber stadig på at nogen har bud på omkring registerkort!

Inge-Lise Trampedach

Prøv at søg i Daisy, skriv folkeregister i Arkivskaber, så kommer der en del frem.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

John Nielsen

Hej Jamie

Folkeregisterkort ligger i de enkelte kommuner, medmindre de er afleverede til arkiverne.
Så du skal vide hvilken kommune du er interesseret i.
Hvis vedkommende flytter meget må du følge dem i de forskellige kommuner.
Hvis registerkortene er afleveret til arkiverne er de i praksis utilgængelige.

Uanset, så skal du kunne identificere vedkommende, og bevise at de er afgået ved døden.

Hilsen John Nielsen

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: John Nielsen Dato 25 Feb 2013 - 17:34
Hej Jamie

Folkeregisterkort ligger i de enkelte kommuner, medmindre de er afleverede til arkiverne.
Så du skal vide hvilken kommune du er interesseret i.
Hvis vedkommende flytter meget må du følge dem i de forskellige kommuner.
Hvis registerkortene er afleveret til arkiverne er de i praksis utilgængelige.

Uanset, så skal du kunne identificere vedkommende, og bevise at de er afgået ved døden.

Hilsen John Nielsen

Hej John,

Dvs næsten umuligt at finde dem  ??? (medmindre jeg går samtlige af Danmarks kirkebøger igennem)

Nemt nok at bevise de er døde - de er født 1876  ;)

Mit lokale folkeregister har oplyst mig, at de har (og mange andre kommuner) afleveret registerkort i forbindelse med kommunesammenslutningerne. Og Nakskov er jo sammenlagt med flere til storkommunen Lolland  :'(

Det eneste jeg har er en adresse ved en konfirmation i 1927 og hun står som fadder til datterens søn i 1932. De boede forinden i Svendborg/Tved (og ingen af parret er døde i nævnte samt Nakskov), så de kan være hvor som helst!

Citat fra: Inge-Lise Trampedach Dato 25 Feb 2013 - 16:58
Prøv at søg i Daisy, skriv folkeregister i Arkivskaber, så kommer der en del frem.
Hej Inge-Lise,

Ja men der står ikke feks. Nakskov, som jeg skal bruge som udgangspunkt for en afgang!

------------------------------

Jeg er jo næsten helt fortvivlet  :'(

Lis Holm

Hej Jamie,

fortvivl ikke :

se her:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=Folkeregister+Nakskov&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=3413367&ngnid=3740135&heid=3413442&henid=3413442&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


De findes på Rigsarkivet - men du skal nok søge adgang til dem, da der er personlige oplysninger, som ikke er umiddelbart tilgængelige - brug rubrikken "Spørg arkivaren" på www.sa.dk


vh
Lis Holm 2730 :)

John Nielsen

Hej Jamie

Når du som her ved at de har været i Nakskov, så starter du her.
I Nakskovs registerblade er der alle adresser og datoer for flytning.
Hvis der flyttes til en anden kommune får du også det at vide.
Derudover kan der være en del ekstra biografiske oplysninger.
Jeg er ikke sikker på at du selv må kikke, i så fald er det ca. 800 Kr. i timen.

Hilsen John Nielsen

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Lis Holm Dato 25 Feb 2013 - 18:47
Hej Jamie,

fortvivl ikke :

se her:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=Folkeregister+Nakskov&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=3413367&ngnid=3740135&heid=3413442&henid=3413442&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


De findes på Rigsarkivet - men du skal nok søge adgang til dem, da der er personlige oplysninger, som ikke er umiddelbart tilgængelige - brug rubrikken "Spørg arkivaren" på www.sa.dk


vh
Lis Holm 2730 :)


Hej Lis,

Tak for dit forslag!

Jamen jeg er skam fortvivlet. Jeg troede aldrig dette ville komme over mine læber, men det var da nemmere for 10 år siden. Der kontaktede jeg bare Rådhuset og nu kan jeg ingenting (i disse sager).

Men der står kun skattelister ikke folkeregisteret i 1924-1970. (men kan da bruge den funktion med "spørg arkivaren")

Jeg må prøve at være kreativ og håbe på at jeg via datterens kort (på KBH Stadsarkiv) har en adresse på forældrene. Forhåbentlig boede hun sammen med forældrene efter Nakskov og inden hun kom til KBH. Hende kender jeg et par adresser på og hvornår hun døde (giver lidt at arbejde med, så jeg kan nøjes med at betale for kun 1 time). Læste også at Nakskov måske har fået deres retur til deres Stadsarkiv. Vil ihvertfald høre Helle dernede. Mht de andre jeg har, er muligheden jo det Københavnske Begravelsesvæsen. De er kanon til at hjælpe - trods jeg ingen dødsdato har (og de 3 af de 7 jeg har er det 99% sikkert at de er døde i KBH)

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: John Nielsen Dato 25 Feb 2013 - 19:04
Hej Jamie

Når du som her ved at de har været i Nakskov, så starter du her.
I Nakskovs registerblade er der alle adresser og datoer for flytning.
Hvis der flyttes til en anden kommune får du også det at vide.
Derudover kan der være en del ekstra biografiske oplysninger.
Jeg er ikke sikker på at du selv må kikke, i så fald er det ca. 800 Kr. i timen.

Hilsen John Nielsen


Ja de har fået deres eget arkiv ikke sandt? (har sendt en mail til Helle så forhåbentlig kan hun hjælpe videre)

Jeg kommer nu til at betale uanset (jeg kan ikke komme over Storebælt)

Tak for dit input (hjalp en bitte på min fortvivlse  ;) )

Lis Holm

Hej igen Jamie,

i det link, jeg gav dig står der "afgangsregister" 1924-1977!

Prisen for en undersøgelse hos Rigsarkivet  er p.t.  632,50 + ekspedition 25 kr.

vh
Lis Holm 2730  :)

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Lis Holm Dato 25 Feb 2013 - 19:32
Hej igen Jamie,

i det link, jeg gav dig står der "afgangsregister" 1924-1977!

Prisen for en undersøgelse hos Rigsarkivet  er p.t.  632,50 + ekspedition 25 kr.

vh
Lis Holm 2730  :)

Man har ikke selv mulighed for at gøre dette opslag selv. Det er ikke tilgængeligt. Så det er 632,50 + ekspedition 25 kr. pr. opslag - dvs for feks dette ægtepar jeg søger, vil det være over kr. 1200.- for en opgave på under 10 min.  :'( (det tog 2min for arkivaren i stadsarkivet i KBH)

Synes det er ude af proportioner (opgaven kontra betalingen). Er ikke mange som har tilsvarende timeløn!