Navneændring fra Overpræsidiet i København - hvordan finder jeg sagen?

Startet af Britt Rosendahl Hansen, 22 Feb 2013 - 23:08

Forrige emne - Næste emne

Britt Rosendahl Hansen

I de tre kirkebøger, hvor deres dåb er noteret, kan jeg læse, at Lars Peter Hansen og hans sønner Arent Georg Hansen og Vilhelm Peter Hansen alle har skiftet efternavn.

Deres dåb findes her:
Lars Peter, Holbæk/Ars/Raklev, 1848-1864, opslag 19, født 5. nov 1853
Arent Georg, Holbæk/Ars/Kalundborg Vor Frue, 1857-1880, opslag 180, født 22. sept 1879
Vilhelm Peter, Holbæk/Skippinge/Bregninge, 1881 - 1890, opslag 14, født 9. dec 1883

Ved alle tre står der at ifølge skrivelse fra overpræsidiet i København af 18/9 1903 må de antage nyt familienavn.

Jeg tænkte så, at det måtte være en navnebevilling og at jeg derfor kunne finde den som en OJ journal på Arkivalier Online. Jeg har nu flere gange gennemset navneregistret for OJ journalen i 1903, men finder ingen af de tre navne... hvad har jeg tænkt galt? Hvorfor finder jeg dem ikke?

Håber nogen har en god idé  :)

Hilsen,
Britt


Britt Rosendahl Hansen

Jamen, burde jeg ikke kunne se sagens gang i OJ journalen? Sådan forstod jeg det på denne vejledning: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/kom_godt_i_gang/godt_i_gang_med_familieretlige_sager_i_kobenhavns_overprasidium og jeg kan i OJ journalen se andre anmodninger om at antage et andet Familienavn...

Tak for linket. Jeg har lavet en bestilling og tager ind til Rigsarkivet på lørdag.

Jesper Skov

Før 1903 kan navneændringer måske godt ses i den almindelige journal, men fra 1903 af bliver de udskilt i deres egen journal.


Med venlig hilsen

Jesper Skov


Britt Rosendahl Hansen

Nu har jeg set navnebevillingen. Er der nogen, der ved, om, og i så fald hvor, man kan finde de begrundelser, personerne har givet for deres navneændring?


Niels Bjøreng

Jeg mener ikke, at man skal begrunde navneændring. Det er en privat sag, der ikke kommer "væsenerne" ved.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Jesper Skov

Der må stå efter hvilken lov og paragraf bevillingen er givet.
Så kan du finde lovteksten efterfølgende.

Med venlig hilsen

Jesper Skov