Slægten Edlich (Edelich eller Edelig)

Startet af Henrik P. Jensen, 13 Feb 2013 - 17:34

Forrige emne - Næste emne

Henrik P. Jensen

Med udgangspunkt i musketer og underofficer Johann Friedrich Edlich (o.1759-1807) arbejder jeg med at kortlægge hans efterkommere - først og fremmest i de første par generationer. Han var bosat i København (Garnisions sogn), hvor han tilhørte den tyske menighed og kendes bl.a. fra FT1787 og 1801 for København.


I den forbindelse er jeg i første række specielt interesseret i hans ældste datter Johanna Marie Friederike Edlich's dødsdato og -år. Hun er født 1792 og nævnes sidst i FT1845 i Haderslev.


Dernæst er jeg interesseret i oplysninger, der kan føre mig på sporet af hans geografiske oprindelse og aner.


Endeligt er jeg især også interesseret i at afdække skæbnen for hans førnævnte datters 9 børn.

Har du arbejdet med denne slægt og/eller de nævnte personer eller andre grene, håber jeg du kan/vil hjælpe mig videre.

På forhånd tak.
Henrik P. Jensen

Hans Peter Christiansen

Hej Henrik.

Mon ikke det er hende her?

name:    Johanne Marie Friedrike Edelich
gender:    Female
baptism/christening date:    14 Oct 1792
baptism/christening place:    Garnisons, København, København, Denmark
birth date:   
birthplace:   
death date:   
name note:   
race:   
father's name:   Johan Edelich
father's birthplace:   
father's age:   
mother's name:   Sophie Margr. Green
mother's birthplace:   
mother's age:   
indexing project (batch) number:   C00398-6
system origin:    Denmark-ODM
source film number:    0044361 V. 6-7
Mvh HP

Henrik P. Jensen

Tak for din hurtige og velmente interesse, men jeg kender hendes fødselsdata og søger, som jeg skrev, efter hendes dødsdata.

Henrik P. Jensen

Hans Peter Christiansen

Hej igen.

Sorry - havde ikke læst dit spørgsmål ordentlig  :)
Mvh HP

Ib Hansen

Hej Henrik,

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med Johanna dødsdag. Men du ved sikkert, at hun blev gift i Haderslev den 8. juli 1815 med underofficer Hans Jacob Mortensen

Hun havde også en søster i Haderslev, Anne Cathrine Edelich, der den 29. november 1818 blev gift i Gentofte kirke med corporal Rasmus Christiansen Hintze, født den 18. januar 1794 i Gammelhaderslev. Denne del af slægten kan jeg hjælpe dig med, hvis du er interesseret.

Faderen, Johan Friedrik/friederich Edelich var det Kgl. Norske Livregiment, Musketetkompagniet i København. Som du sikkert ved blev han gift med Sophie Margaretha Green, født den 10. juni 1768.

Mange hilsner
Ib

Hej Henrik,

Jeg ved ikke, om Andrea Georgine Edlich er en af dine efterkommere, men hun er født 31. maj 1830,  Kirkebøger AO, Garnisons København, Sokkelund, København, 1818-1851, opslag 207. Jeg har ikke noteret forældrenes navne, men hun bliver gift med Peter Hansen Bistrup:

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Ovengaden neden Vandet, Christianshavn, Overgaden neden Vandet 13 -Matr 166 Forhuset Stuen, 3, FT-1885, C0699
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Hansen Bistrup 64 Gift Husfader Huseier København
Andrea Georg Bistrup 54 Gift Husmoder København
Christian Peter Bistrup 32 Ugift søn Capitain i Artilleriet København

Du kan se flere oplysninger her:

http://www.bidstrup.cc/slaegt/

Jeg kan ikke få et direkte link frem, men du kan søge efter Bistrup, Peter Hansen på hjemmesiden.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Martin Edlich

Citat fra: Henrik P. Jensen [1527] Dato 13 Feb 2013 - 17:34
Med udgangspunkt i musketer og underofficer Johann Friedrich Edlich (o.1759-1807) arbejder jeg med at kortlægge hans efterkommere - først og fremmest i de første par generationer. Han var bosat i København (Garnisions sogn), hvor han tilhørte den tyske menighed og kendes bl.a. fra FT1787 og 1801 for København.

Hvis du eller andre har fundet ud af hvor Johann (min tiptiptiptipoldefar) kom fra, så ville jeg mægtigt gerne høre nærmere om det.

Anden data om familien Edlich, der ikke lige er til at finde i folketællingerne, vil naturligvis også være interessant.

/Martin Edlich