Manglende Fødsler fra Tømmerby,V. Han., Thisted

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 30 Dec 2010 - 16:15

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg har søgt efter Kjersten Jensdatters fødsel i Tømmerby, V. Han, Thisted uden held. 
Kjerstens mand Christen Jensen (Brøndum)s fødsel i Kollerup, V. Han., Thisted kan jeg heller ikke finde.

Måske nogen kan hjælpe.  Her er hvad jeg har til hjælp:

Tilladelse til vielse findes i
AO Tømmerby-Lild, V. Han, Thisted 1810-1817 opslag 82.

At Enkemand Christen Jensen Brøndum, 42 Aar, Huus-
mand i Langvad, og Pigen Kjersten Jensdatter, født d. 7 Juli
1812, vacc. d. 24 Sept. 1813, tjenende i Tømmerbye, hvilke nu
agte at indlade sig i Ægteskab med hinanden, hver-
ken ere beslægtede i de forbudne Grader eller no-
gen af dem ved andet Ægteskabsløfte bundet, bevid-
ne vi som Forlovere. -
         Kjærup Prstgrd d. 26 Octbr. 1839
Peder Christensen    Knud Villadsen

I vielsen på den 24 Nov. 1839 i AO Tømmerby, V. Han, Thisted opslag 121 står ingen fødselsdag for Kjersten/Kjirsten så den er ingen hjælp.  Der står at hun er 27 år  og at hun var vaccineret d 27 Sept. 1813.  Christen Jensen er 42 år og enkemand.

I FT fra 1850 står Kirsten Jensdatters fødselsted som Tømmerby og Christen Jensen (Brøndum)s som Kollerup.

Thisted, Vester Han, Tømmerby, Langvad by, 1 hus, 86, FT-1850, C0504
Christen Jensen 53 Gift husmand, lever af sin jordlod, husfader Kollerup, Thisted amt
Kirsten Jensdatter 38 Gift hans kone Her i sognet [Tømmerby]
Ingeborg Christensdatter 8 Ugift deres børn Her i sognet [Tømmerby]
Gjertrud Christensen 5 Ugift deres børn Her i sognet [Tømmerby]
Jens Christensen 2 Ugift deres børn Her i sognet [Tømmerby]

I FT fra 1840 findes en Ane Marie Christensdatter ... hun er hans datter fra hans foregående vielse. 
Thisted, Vester Han, Tømmerby, Langvad Bye, Et huus, 106, FT-1840, A7265
Christen Jensen 43 gift Huusmand, lever af sin jordlod.
Kirsten Jensdatter 28 gift Hans kone
Ane Marie Christensdatter 17 ugift Deres datter

Jeg fandt en Kiersten/Kjirstens fødsel i 1812 AO fra 1810-1817 Tømmerby, V. Han, Thisted opslag 88 men fødselsdagen er ikke d 7 Juli men d 7 Juni og jeg har ikke fundet en FT til at bevise at forældrene i fødslen er forældre af Kjersten/Kjirsten/Kirsten Jensen gift med Christen Jensen (Brøndum).

Jeg håber der er en af i flinke folk som kan hjælpe med min jagt.

Med venlig hilsen,
Birgit Mariane Hulgaard Cancilla
Canada




Lillian Larsen

Kære Birgit.

Tømmerby 1830 (opslag 117) her bliver Christen Jensen Brønnum (Brøndum) viet til enken Ingeborg Nielsdatter - Anne Marie Christensdatter er Ingeborgs datter med Christen Votborg i Tømmerby.

Jeg mener det er den rigtige Kirsten Jensdatter du har fundet - hendes mor hedder Gertrud, dette navn får
et af børnene i Langvad (Christen Jensen Brønnum 0g Kirsten Jensdatter)

Du hører evt. nærmere - hvis jeg finder mere.
Hilsen Lillian 

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Kære Lillian,
Tak for at finde Christen Jensen Brønnums (Brøndum) vielse til Ingeborg Nielsdatter i 1830. 

Så er hans vielse til Kirsten Jensdatter på den 24 Nov. 1839 ikke hans 2nd. vielse som der står i AO Tømmerby, V. Han, Thisted opslag 121 men hans 3rd.  At Christen Jensen Brønnum/Brøndum og Kirsten Jensdatter får tilladelse til ægteskab kunne kun mene at Ingeborg Nielsdatter døde imellem 1830 og 1839 så nu leder jeg efter Ingeborgs død.

Jeg har endnu ikke fundet en  FT der indeholder Kirsten Jensdatters forældre og som passer med hendes alder og som kan bekræfte fødslen i AO men stoler på din mening at jeg har fat i den rigtige Kirsten Jensdatters fødsel.  Det er kun datoen måned der passer ikke.

Måske finder du mere.

Tak igen for tid og hjælp,
Birgit