Else Rasmusdatter, Aalborg

Startet af Tommy, 10 Feb 2013 - 14:54

Forrige emne - Næste emne

Tommy

Uden resultat har jeg søgt i Hindsted og Hellum Herred 1750 - 1760 for at finde fødslen på Else Rasmusdatter.

Jeg er gået helt og søger råd/hjælp til er, hvordan kommer jeg videre.

Det der forvirre mig er, at hun ifølge FT 1787 og 1801 skule hun være født omkring 1750. Men ifølge hendes død i 1824 skulle hun være født omkring 1757/1758

Hun komme fra Nørreskoven ved Bælum (Nøreskoven står nævnt i 1798 ved Inge Marie's fødsel). AO: 1768 - 1800, Astrup, Hindsted, Aalborg - opslag 122 nederst

Hun døde som 66 årige den 10. juli 1824 i Dronningberghus, i Astrup.
AO: 1813 - 1841, Astrup, Hindsted, Aalborg - opslag 215

Hun er fundet i FT.:  1787 Aalborg, Hellum, Bælum, Dragsgaard.
Ladefoged, Jens Nielsen (Bjerregaard) 30 år
Mejerske, Else Rasmusdatter                36 år
Og: FT.: 1801 Aalborg, Hindsted, Astrup, Skovhuse, Willestrup

Husbond, avls og skovhusmand: Jens Nielsen (Bjerregaard) 51 år
                                                    Else Rasmusdatter               51 år
Børn:...........................................Iver Jensen                             9 år
                                                    Karen Jensdatter                    7 år
                                                    Inge Marie Jensdatter             3 år
                                                    Niels Jensen                           2 år

Et skifteprotokol efter Jens og Else står der ikke nævnt hvor de er født.

Har tidligere fået hjælp http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=8426.0;wap2

Ole Dorch

I din tidligere tråd skriver du: "Jens var Ladefoged og Skovhusmand da han blev viet til Else Rasmusdatter den 05. juni 1790 i Bælum Kirke - AO: 1676 - 1813, Bælum, Hellum, Aalborg - opslag 416".

Men det passer jo ikke?
Istedet står der: " 5 juni (1790) trolovede Jens Bierregaard og Anne Magrethe af Dragsgaard, forloverne: Niels Bierregaard og Christen Lausen af Nørre-Kongeslef. D. 25(?) juli ægteviet."

Ved det første barns dåb 14 nov. 1790 - i samme kb opsl. 283 (Dorthe Christiane Caroline) er moderen navn ikke nævnt.
Ved andet barns dåb i 1792 (Iver - Astrup 1768-1800 opsl. 91) nævnes Else Rasmusdatter for første gang?

Hun er også nævnt som moder ved de øvrige børn - født i Astrup -som jeg har efterset (Karen og Inger Marie).

Det nævnte "af Nørreskoven" ved Inger Maries dåb henviser efter min mening blot til familiens bopæl det pågældende tidspunkt.

Jeg har desværre ikke lige kunnet finde hverken hustruen "Anne Magrethe" død eller en alternativ vielse med Else Rasmusdatter i Bælum eller Astrup i årene 1790-1792, men en forklaring må der jo være:-)


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Tommy

I din tidligere tråd skriver du: "Jens var Ladefoged og Skovhusmand da han blev viet til Else Rasmusdatter den 05. juni 1790 i Bælum Kirke - AO: 1676 - 1813, Bælum, Hellum, Aalborg - opslag 416".

AO: FT. 1787, Bælum, Hellum, Aalborg - Opslag 8 - her står Jens Nielsen som Ladefoged.
AO: FT. 1801, Astrup, Hindsted, Aalborg - Opslag 38 - Her står han som Skovhuset.

AO: DDD
Aalborg, Hellum, Bælum, Dragsgaard, , 60, FT-1787, C1950
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Nielsen   30   Ugift   gaardens tieneste folk   ladefoged   
Jens Thomasen   70   Enke   gaardens tieneste folk      
Hans Pedersen   40   Ugift   gaardens tieneste folk   rygter   
Peder Nielsen   12   Ugift   gaardens tieneste folk      
Mads Jensen   55   Gift   gaardens tieneste folk   skiøtte   
Maren Madsdatter   45   Ugift   gaardens tieneste folk   huusholderske   
Maren Andersdatter   30   Ugift   gaardens tieneste folk   kokke pige   
Else Rasmusdatter   36   Ugift   gaardens tieneste folk   mejerske   
Else Sørensdatter   28   Ugift   gaardens tieneste folk   bryggers pige   
Karen Jensdatter   23   Ugift   gaardens tieneste folk   malke pige   
Mette Lausdatter   29   Ugift   gaardens tieneste folk   malke pige   
Dorthe Nielsdatter   28   Ugift   gaardens tieneste folk   malke pige   
Anne Sørensdatter   32   Ugift   gaardens tieneste folk   malke pige   


Aalborg, Hindsted, Astrup, Skovhuse, , 19, FT-1801, A4042
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Nielsen Bierregård   51   gift   husbond   avls og skovhusmand   
Else Rasmusdatter   51   gift   hans kone      
Iver Jensen   9   ugift   deres barn      
Karen Jensdatter   7   ugift   deres barn      
Inge Marie Jensdatter   3   ugift   deres barn      
Niels Jensen   2   ugift   deres barn      

Men det passer jo ikke?
Istedet står der: " 5 juni (1790) trolovede Jens Bierregaard og Anne Magrethe af Dragsgaard, forloverne: Niels Bierregaard og Christen Lausen af Nørre-Kongeslef. D. 25(?) juli ægteviet."
Anne Margrethe er ikke at finde på Dragsgaard - Vielsen har jeg fra en anden slægtforsker men må dog indrømmer, at jeg ikke har tjekket oplysningen.

Jeg har også oplysninger fra et skifte, hvor alle børn er nævnt.

Aar 1824, den 1te Juli, blev det anmeldt, at Skovfoged Jens Bierregaards Hustrue i Dronningbierge, Else Rasmusdatter, i Gaaer ved Deden var afgaaet. Enkemanden hensidder i uskiftet Boe ifølge Forordn. 21de Juni 1799. Der er fæl1eds Bern, og disse ere alle myndige.

Men nu er jeg da kommet noget i tvivl i forhold til navnet Anne Margrethe - så det må jeg undersøge nærmere. Har lige nu siddet og tjekket om der skulle være en Anne Margrethe før 1790 - men ikke fundet nogen.