Kan man få oplysninger fra et tysk præstearkiv?

Startet af Torben Schæfer, 07 Feb 2013 - 19:22

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

Jeg har behov for at lede efter en enkelt ane i kirkebøgerne for Hohenbollentin i Pommern. Efter ihærdig søgning på internettet er jeg nået frem til, at kirkebøgerne tilsyneladende kun findes i et lokalt præstearkiv i Hohenbollentin. Jeg har ikke umiddelbart lyst til at rejse ad Pommern til for at finde et par oplysninger i en kirkebog, men håber, at jeg mod betaling kan få den lokale præst til at finde oplysningerne til mig.

Derfor efterlyser jeg andres erfaringer med brug af tyske præstearkiver. Kan man forvente at få svar, hvis man skriver? Hvor meget skal man påregne at betale? Er der andre relevante erfaringer?

Mit beskedne og delvis glemte skoletysk rækker nok ikke til selv at formulere et brev på tysk. Jeg har på GenWiki fundet et udkast til et standardbrev på tysk til et arkiv, men det synes ikke helt egnet til mit formål. Findes der andre relevante standardbreve?

Für Ihre Hilfe danke ich Ihnen herzlich im voraus.

M.v.h.
Torben Schæfer

Inger G. Rasmussen

Hej.
Jeg har googlet Hohenbollentin og fundet ud af lidt. Byen ligger i den tyske delstat Mecklenburg-Vorpommern syd for Stralsund.
Hermed adr. på kirkens kontor, men jeg mener, du skal have fat i provstiets kontor (Kirchenkreis).
Kirchenbüro, Kirchplatz 7, D-17109 Demmin
eller
Kirchenkreis Demmin, Baustrasse 34, D-17109
Priserne for oplysninger er ikke standardiserede, for hvert sted kan selv bestemme. Men spørg dig for og oplys evt. mail adresse.
Venlig hilsen
Inger Rasmussen

Torben Schæfer

Mange tak til Inger for hjælpen. Nu har jeg da lidt at gå videre med.

M.v.h.
Torben