Død - 1761-1839, Burkal sogn, Tønder amt

Startet af Laila L. Andreasen, 05 Feb 2013 - 12:15

Forrige emne - Næste emne

Laila L. Andreasen

1761- 1839, Burkal sogn, Tønder amt - opslag 217 nr. 2 på siden

Christina Nicolais - der dør.

Jeg kan se at faderen hedder Hans Christensen og moderen Sitzel Hanses - men står der nogen steder, hvor de er fra? Så jeg evt. kan se, hvor hun kan være født denne Christina Nicolais som dør i 1808?

På forhånd tak.

Laila

Inger Buchard

Der står:
Christina Niclays von Rentz, des weiland Hans Christensen u seiner Frauen
Sidsel Hanses daselbst ehel. Tochter. Sie war verheirathet an Niclaj Peter-
sen (Casse) von Raa?, u. wurde in ihrer 24jährigen Ehe Mutter von 9
Kindern, von selchen 2 Söhne und 3 Töchter noch leben. Sie starb an der Aus-
zehrung 48 Jahre alt.

så hendes forældre var også fra Rens. Hvis du ikke finder hende i Burkal, skal du måske have fat på mikrokortene for sognene lige syd for Burkal: Medelby, Ladelund og Süder Lügum
Hun må være født omkr. 1760

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Laila L. Andreasen

Hej Inger

Mange tak for hjælpen.

Nej - jeg kan ikke finde hende født i Rens - men kirkebøgerne der er også enormt svære at læse.

Laila

Inger Buchard

Man kan godt isolere børnenes navne, selv i bogen op til 1760; her finder du dåb fra opslag 562 og baglæns i bogen, og selv om præsten blander Denati (afdøde) og Renati (døbte) plejer han at rykke barnets navn ind i midten af linien. Faderens navn står lige efter kirkesøndagens navn - og jeg kan ikke få øje på hendes dåb omkring 1760.

I mellemtiden har jeg gennemskuet det manglende stednavn: Bau, dvs. hendes mand Niclas er også fra Rens.

Har du ledt efter hendes konfirmation? Det kan præcisere alderen noget mere.
Måske er det hende her:
1777 Christin, des Hans Christensen, Käthner in Rens Tr. 18 (år gammel) i Konfirmerede 1761-1879 opslag 18, nr. 21

Og hvis manden er fra Rens, må de være gift i Burkal også

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Vielsen står i Vielsesbog 1  1761-1855 opslag
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Du får lige resten af mit svar:
Vielsen står i Vielsesbog 1  1761-1855 opslag 29
Dec. 24  1782
Der Dienstknecht Nicolay Petersen in Bau, ein Sohn des Peter
Casse und Caren Toft, Innsten i Bau
Christine, des Innsten u. Col(onisten) Hans Xstensen (Christensen)
und Sitzel Hanses Tr. (Tochter) in Rentz

Kolonist = kartoffeltysker, men i det slesvigske, ikke ved Frederiks
Koloniststederne ved Rens ligger i det nuværende Lille Jyndevad iflg. Plaggenhackes kortoversigt. Desværre har arbejdsgruppen ikke noteret noget om ejerne på det forskellige tidspunkter, men Hans Christensen hører helt sikkert ikke til gruppen af indvandrede sydtyskere. Han er snarere en lokal, der har overtaget koloniststedet, da de oprindelige indvandrere gav op (og fortsatte til Katharina d. Stores Rusland f.eks.)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Laila L. Andreasen

Hej Inger

Mange tak for din hjælp. Jeg har først lige set det nu, da jeg ikke har været i gang med slægten i går - da skulle jeg desværre noget andet.

Tak for både vielsen og konfirmationen - det betyder jo at jeg skal lede mellem 1759 og 1760 da hun er 18 år gammel ved konfirmationen.

Og tak for din henvisning til, hvordan det måske er lettere at finde navnene under dåbssiderne.

Jeg må nærlæse bøgerne igen og se om jeg da ikke kan finde hende døbt.

Endnu engang tak.

Laila