Oldefar mejeribestyrer Carl Ludvig Poulsen 25/7 1856, Gersholt hus, Torslev sogn

Startet af Hanne Elita Dragsbæk, 27 Jan 2013 - 19:44

Forrige emne - Næste emne

Hanne Elita Dragsbæk

I et par år har jeg nu ledt efter oplysninger om min oldefar Carl Ludvig Poulsen. Han blev aldrig gift med min oldemor, men fik 2 børn med hende i 1884 og 1886 i Ålborg. Herefter kan jeg ikke finde noget på ham. Vil meget gerne vide hvor længe han levede og hvor. Havde han andre efterkommere? (Jeg har set at han blev gift i Bredsten og fik en datter der i 1878.) Og om han muligvis er rejst til Amerika.
Alle informationer modtages med tak
Hanne Dragsbæk

Birthe Balskov

Datteren han får i 1878 bliver døbt i Hjørring, og der er han opført som slagter. Har du søgt ham i Hjørring.
v.h.
Birthe

Erling Agesen

Du skriver født i 1856 i Torslev sogn  -  han findes i Torslev, Dronninglund Herred, kb. 1856-64, opsl. 3.

Vær opmærksom på, at der er 2 Torslev sogn, Dronninglund Herred og Ø. Han Herred - for en anden gangs skyld bør du præcisere, hvilket sogn, det drejer sig om.
Har du flere oplysninger om de 2 fødsler i Aalborg, navne, datoer, sogn, kirkebogsopslag ?

I folketælling 1880 er han er:
Husstand: Aalborg, Gislum, Strandby, 1880, Nr. 2, Strandby Sogn, Gunderupgaard
Karl Ludvig Poulsen, 23, Ugift, Nr. 2, Gunderupgaard, Jerslev Sogn, Strandby Sogn, , Mejeribestyrer, Lutheran, M

Fødested Jerslev sogn må være en fejl i FT.

Er du sikker på, at det er ham, som fik en datter i Bredsten i 1878 - i 1880-ft. står han da som ugift !!

Med venlig hilsen
Erling Agesen


Med venlig hilsen
Erling Agesen

Erling Agesen

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Krista Wind

Ja, det er spørgsmål om det er den samme mejeribestyrer.
Her er lidt fra Bredsten sogn, med tråde til Hjørring.
Her er lidt at arbejde med. Nu ved jeg nok, at du spørger til perioden efter at børnene er født, men du får lige et mere fyldigt billede af hans liv og færden her.

Vejle, Tørrild, Bredsten, Balle By, 1 Hus, 2, FT-1880, C4984
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Iversen   30    Ugift   Snedker      Bredsten Sogn
Niels Christian Nielsen   18    Ugift   Snedkerdreng      Jelling Sogn
Thomas Jensen   24    Ugift   Bødker      Jelling Sogn
Niels Simonsen Nielsen   18    Ugift   Bødkerlærling      Bredsten Sogn
Johanne Frederikke Poulsen født Toftgaard   28    Gift   Husholderske      Bredsten Sogn________________________________________
I Anm. rubrikken står: Hendes Mand er rejst til Amerika

Johanne Frederikke Jacobine og Carl Ludvig Poulsen bliver gift 28. marts 1878 i Bredsten kb 1870-1881 AO 113, nr.20
Får en datter, Marie Kristine Poulsen,
der er født i Bredsten S., den 10 april 1878, og døbt i Hjørring.
Hun bor hos plejeforældre i Kjærbølling, Bredsten s.
Bliver konfirmeret i Bredsten den 10.april 1892 stadig som plejedatter.
Johanne Frederikke Jac. Toftgaard gifter sig på ny i Vejle – Vejle kb 1865-1891 AO 153 nr 9
Her står skrevet, at hun er fraskilt med henvisning til Hjørring købstad, Bytingsdom af 25 juli 1882.
Det er muligt, at skilsmissepapirerne indeholder oplysninger, som du kan få brug for.
Så Carl Ludvig Poulsen er nok kommet tilbage fra USA, og har opholdt sig i Danmark efter skilsmissen, hvor han så får de næste børn  med din oldemor.
Måske er han stukket af igen!
Held og lykke med arbejdet.
VH Krista

Thestrup-Bjørn

Hej Hanne!

Prøv at finde ham i en af bøgerne (biografier) om mejerier og/eller mejerister.

Så vidt jeg husker, er der i hvert fald en, der hedder "Dansk mejeristat" - vistnok endda med portrætter af diverse mejeribestyrere.

Bøgerne kan lånes via biblioteket.

-------------------------------------------

Endelig er der jo de lokalhistoriske arkiver, der i flere tilfælde har masser af personhistorie.

Lokalhistorisk litteratur er også en mulighed.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Louise Sørensen

Hej

Her er en.

Josefine Olivia Poulsen død 71 år
Far Mejeribstyrer Carl Ludvig Poulsen
Mor Helena Børjesdatter ( Svensk )

Død 14/5 1955  Stenvad Randers , Djurs , Nørre , Fjellerad  ( Kirkebog Fjellerup  Opsl  238 1955 Døde Kvinder )

Fødsel + ægteskab  står ved død .

Louise

Det ser ud til at familien hurtigt forlader Torslev , ved du hvor han er derefter ?  Har fundet en på Ancestry. Com , men ifølge datoer kan det ikke passe med denne fødsel .

Hanne Elita Dragsbæk

Kære alle der har svaret på mine spørgsmål til Carl Ludvig Poulsen.

:)Birthe.Ja, jeg har søgt min oldefar i Hjørring. Han rejste vist meget rundt, men har fundet data på ham og hans forældre. Også at datteren er født i Hjørring ca. 14 dage efter hans giftermål med Johanne Frederikke Jacobine Toftgaard i Kellerup kirke Bredsten.

:)Erling Agesen:Jeg var ikke opmærksom på, at der var mere end et Torslev sogn. Er endnu ikke så rutineret, men håber at blive det - og når garvede folk gider hjælpe, kan det kun gå fremad. Jeg er ret sikker på at det er min Carl Ludvig, der findes i Torslev, Dronninglund Herred, kb. 1856-64, opsl. 3.
nedenstående oplysning havde jeg også fundet, og jeg er også enig i, at Jerslev sogn skulle have været Torslev. Hvis man siger de to navne på jysk kan de vist nemt forveksles. Da han nok var stukket af fra konen her, formoder jeg ikke han var så villig til at afgive korrekte oplysninger.
Husstand: Aalborg, Gislum, Strandby, 1880, Nr. 2, Strandby Sogn, Gunderupgaard
Karl Ludvig Poulsen, 23, Ugift, Nr. 2, Gunderupgaard, Jerslev Sogn, Strandby Sogn, , Mejeribestyrer, Lutheran, M

:)Krista: Også disse oplysninger havde jeg fundet da jeg søgte på navnet Toftgaard. Jeg tror slet ikke Carl Ludvig var rejst til Amerika den gang, men blot til Ålborg hvor han ses med min svenskfødte oldemor Helene Børgesen, som kom fra Træsløv i Sverige.
Jeg vil se på, om jeg kan finde skilsmissepapirene i Viborg. Kunne godt være til stor hjælp.

:)Thestrup-Bjørn: Skønt, hvis der fandtes et billede af min oldefar. Jeg har bestilt al mejerilitteratur på statsbiblioteket i Århus.
Tak for den ide.

:)Louise: Alt der vedrører Carl Ludvigs næste datter Olivia Poulsen har jeg rimelig styr på. Hun var min farmor og hun fik ni børn. Desværre viste hun ikke meget om sin far.
Jeg har ikke kunnet finde bevis på Carl Ludvigs forsvinden til Amerika. Hvad der kunne være hændt ham efter 1886 har jeg intet om - så derfor leder jeg nysgerrigt videre.

Tusinde tak for hjælpen alle her og venlig hilsen
Hanne