Iver Christensen 1852 Aulum

Startet af Steffen Havshøj Hansen, 24 Jan 2013 - 20:38

Forrige emne - Næste emne

Steffen Havshøj Hansen

Hej allesammen

Jeg har desperat brug for hjælp!

Kan simpelthen ikke læse noget andet end Ivers navn her, og indtil videre passer hans fødselsår ikke med folketællingerne eller hans søns dåbsattest, men han er den eneste Iver der er født inden for en 5 års radius i det sogn (som er det rigtige!). Så er der nogen der gider læse den igennem og sige mig hvad der ellers står?

I en folketælling står hans mor nævnt som Mariane Iversen 60 år gammel Ugift, og i hans søns dåbsattest står en ugift Mariane Iversen nemlig også nævnt som fadder.

Den pågældende dåbsattest jeg gerne vil have læst og tydet findes her:
Aulum, Hammerum, Ringkøbing, 1842-1854 opslag nr. 26 barn nr. 17

Den folketælling med hans mor står her:

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Iver Kristensen   27    Gift   Husfader      Aulum Sogn, Ringkøbing Amt
Ane Jensen   24    Gift   Hans Kone      Idom Sogn, Ringkøbing Amt
Jens Kristian Kristensen   2    Ugift   Deres Barn      Nørre Omme, Ringkøbing Amt
Mariane Iversen   60    -   Husfaderens Moder, som af ham forsørges Aulum Sogn, Ringkøbing Amt

Den anden folketælling jeg har fundet er her:
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Iver Kristensen   37    Gift   Husfaden   husmand   Avlum
Ane Ormstrup Jensen   34    Gift   Husmoder      Idom
Kristen Marinus Kristensen   9    Ugift   Barn      Nørre Omme
Johanne Kristine Kristensen   7    Ugift   Barn      Nørre Omme
Karoline Kristensen   5    Ugift   Barn      Nørre Omme
Mathilte Kristensen   2    Ugift   Barn      Nørre Omme

Sønnens dåbsattest findes her:

Nørre Omme, Hind, Ringkøbing, 1861-1886, opslag nr. 36, barn nr. 1 (Kristen Marinus Kristensen)

Håber nogen kan hjælpe mig!

Arne Feldborg

#1
Jeg læser:

Ugivt Fruentimmer Maria-
ne Ivarsdatter 32 aar og
Udlagt Barnefader Chri-
sten Andersen Asbækhede,
nu i Boelstoft i Sinding.

Du har mor og barn her:
Fkt-1855; Avlum - Troulstrup ; 13; Et huus
215; Ane Kathrine Jensen; ; 36; gift; Her i Sognet; Lutheran; Huusmoder, der lever af sin jordlod
216; Else Kathrine Jensen; ; 2; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Hendes datter
217; Mariane Iversen; ; 36; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Tjenestepige
218; Iver Christensen; ; 3; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Tjenestepigens søn

Fkt-1860; Avlum - Ljøring by ; 39;
991; Mariane Iversdatter; ; 40; fraskilt; Her i Sognet; Lutheraner; Huusmandskone, lever af sin jordlod
992; Iver Christensen; ; 8; ugift; Her i Sognet; Lutheraner; Hendes søn
993; Iver Mikkelsen; ; 78; enkemand; Her i Sognet; Lutheraner; Hendes fader, forsørges af fattigvæsenet

Fkt-1870; Avlum - Kilde ; 1; Kilde mølle, en gaard
301; Niels Andersen; m; 37; gift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Husfader / Jordbruger og møller
302; Dorthe Marie Christensen; k; 35; gift; Eising Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Husmoder / Medhjælper
303; Ane Magrethe Nielsen; k; 14; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Barn / Forsørges af forældrene
304; Asmine Johane Marie Nielsen; k; 11; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Barn / Forsørges af forældrene
305; Marie Kjerstine Nielsen; k; 9; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Barn / Forsørges af forældrene
306; Oline Carlote Cæsilie Nielsen; k; 7; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Barn / Forsørges af forældrene
307; Julius Møller Nielsen; m; 5; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Barn / Forsørges af forældrene
308; Emme Kristine Nielsen; k; 2; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Barn / Forsørges af forældrene
309; Christen Justesen; m; 77; fraskilt; Volling Sogn, Viborg Amt; Evangelisk luthersk; Slægtning / Forsørges af eieren
310; Kjerstine Marie Sørensen; k; 64; fraskilt; Kreiborg Sogn, Viborg Amt; Evangelisk luthersk; Slægtning / Forsørges af eieren
311; Søren Pedersen; m; 23; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Tjenestetyende / Møllesvend
312; Niels Christian Pedersen; m; 21; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Tjenestetyende / Første gaardskarl
313; Iver Christensen; m; 19; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Tjenestetyende / Anden gaardskarl
314; Dorthe Marie Pedersen; k; 16; ugift; Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt; Evangelisk luthersk; Tjenestetyende / Indpige

Barnefaderen kunne være ham her (med det skal naturligvis undersøges nærmere):
Fkt-1850; Avlum - Aabækhede ; 100; Gaard
451; Anders Pedersen; m; 60; gift; Her i Sognet; Gaardmand, huusfader
452; Elisabeth Andersdatter; k; 50; gift; Vinding; hans Kone
453; Christen Andersen; m; 22; ugift; Her i Sognet; deres Barn
454; Anders Andersen; m; 17; ugift; Her i Sognet; deres Barn
455; Christen Christensen; m; 24; ugift; Her i Sognet; deres Barn
456; Mariane Christensdatter; k; 13; ugift; Her i Sognet; deres Barn {Forstanden berøvet fra Fødslen}
457; Mariane Jensdatter; k; 30; ugift; Her i Sognet; Tjenestepige
458; Mette Katrine Jensdatter; k; 37; ugift; Her i Sognet; Tjenestepige

 Fkt-1855; Sinding - - ; 41; Boelstofthuus
238; Thomas Simonsen; ; 64; gift; Sneiberg, Rkbg. A.; Lutheran; Huusmand, huusfader
239; Karen Christensdatter; ; 51; gift; Rind Sogn, Rkbg. A.; Lutheran; Hans kone
240; Lars Boelstoft; ; 10; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Pleiebørn for betaling
241; Peder Boelstoft; ; 5; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Pleiebørn for betaling
242; Christen Andersen; ; 26; gift; Aulum Sogn, Rkbg. A.; Lutheran; Huusfader, svigersøn, arbeidsmand
243; Sidsel Fjederholt Thomsen; ; 25; gift; Her i Sognet; Lutheran; Hans kone
244; Søren Christian Vahr; ; 4; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Deres børn
245; Kirsten Christensen; ; 2; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Deres børn
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Steffen Havshøj Hansen

Ja tak Arne!

Det må være hende så. Lidt sejt af hende at hun som ugift moder levede af sit eget jordlod!

Men så har jeg et par navne mere jeg skal have gravet frem fra arkiverne.

Tak