Uægt Barn født i Vamdrup 1813, hjælp til tydning af passager i dokumentet

Startet af Per Frederik Rose, 17 Jan 2013 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Per Frederik Rose

Arkivalieronline: Kirkebog: Ribe, Anst, Vamdrup 1802-1814, opslag 280

Følgende er jeg selv kommet frem til (hermed ikke sagt at det er korrekt), men jeg har nogle spørsmålstegn, hvor jeg ikke kan tyde ordene:

At Dorthea, et uægte Barn af Conrad Rose og Else Jensdatter paa Øster Vamdrup Mark, er fød den 10. Januar 1813 den tiende Januar atten Hundred og tretten og strax efter Fødselen hjemmedøbt af Fostermoder Anna Maria Møller af Hjarup hvor efter Barnet Dorthea var i Vamdrup Kirke den 17. Januar 1813 hvor hendes Daab blev publiceret af afgangen Pastor Højring i Nagbøl der i ? forrettede Gudstjenesten. Ovenstaaende angaaende ?  Pige Dortheas Daab og Daabspublication, ? at Fadderne i Kirken vare: Husmand Christen Christensen af Øster Vamdrup Mark, Avlskarl Peder Haulund paa Østerbyegaard, Pigerne Anna Maria Jensdatter og Anna Johane Christensdatter samt Boelsmand? Søren Mathisens Hustru af Øster Vamdrup Mark dette attestere vi Anders Kristian? Jarmand  og kan og vil naar forlanges, bekræfte ? ? Attest med Eed.

Øster Vamdrup den 31. Januar 1828

Afsnittet her kan jeg ikke læse

Peder Christensen Haulund Paa Østerbyegaard Mark


Jeg håber nogle vil være i stand til at hjælpe mig. Conrad Rose er min tip-tip oldefars bror.

mvh
Anette Rose

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anette.

Jeg læser:

At Dorthea, et uægte Barn af Conrad Rose og Else Jensdatter paa Øster
Vamdrup Mark, er fød den 10. Januar 1813 den tiende Januar atten Hundre-
de og tretten, og strax efter Fødselen hjemmedøbt af Fostermoder An-
na Maria Møller af Hjarup hvor efter Barnet Dorthea var i Vam-
drup Kirke den 17. Januar 1813, hvor hendes Daab blev publiceret, af
afgangen Pastor Højring i Nagbø,l der i Præstevacance forrettede Guds-
tjenesten. Ovenstaaende angaaende titnævnte Pige Dortheas Daab og
Daabspublication, somog at Fadderne i Kirken vare: Husmand Chri-
sten Christensen af Øster Vamdrup Mark, Avlskarl Peder Haulund paa
Østerbyegaard, Pigerne Anna Maria Jensdatter, og Anna Johanne* Christens-
datter samt Boelsmand Søren Mathisens Hustrue Anna af Øster Vamdrup
Mark. Dette attestere vi Underskrevne hermed, og kan og vil, naar
forlanges, bekræfte denne vor Attest med Eed.

Øster Vamdrup d. 31te Januar 1828

At ieg haver Været Fadere, dette Tilstaaer ieg
under skrægene her med Navn og Seil

Peder Christensen Haulund
Paa Østerbyegaard Mark

X Christen Christensen
med paaholden Pen og og undertegnet X

*streg over n betyder fordobling af konsonanten
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Per Frederik Rose

Tusind, tusind tak, det var en stor hjælp - ups det med stregen over konsonanten har jeg jo lært, men glemt alt om igen, godt min gotiske lærer ikke ved det!

Jeg er i tvivl om, hvad dette indskrift i kirkebogen egentlig skal gøre godt for?, det er skrevet små 15 år efter dåben, jeg tænkte en konfirmation måske, men hun er ingen steder under konfirmerede piger i dette sogn - jeg kan selvfølgelig have overset det, men jeg tror det næppe. Hun kan naturligvis være konfirmeret i et helt andet sogn, og har manglet sin dåbsattest, fordi hun er nemlig ikke indskrevet i kirkebogen, under døbte, måske en forglemmelse, eller noget UHA-historie fordi hun er uægte.  Der nævnes en fostermoder, jeg går ud fra at hun er adopteret til hende?

Hvis du kan hjælpe mig med disse spørgsmål, så vil jeg være taknemmelig.

Mange hilsener

Anette Rose

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anette.

Fostermoder blev brugt i betydningen jordemoder, og det er i den betydning, jeg opfatter det her.
Se ODS: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=fostermoder
Det stemmer også godt overens med, at hun hjemmedøber barnet straks efter fødslen, som jordemødre ofte gjorde.

Dorthea er konfirmeret 13. april 1828 i Hjarup kirke. Konfirmationerne holdtes skiftevis i Vamdrup og Hjarup kirker. Du finder den i Hjarup kirkebog 1826-1839, opslag 27. Dorthea bor da hos mormoderen Enken Else Hansdatter i Øster Vamdrup.
Præsten i Vamdrup skriver også ved den senere indførsel af dåben i kirkebogen (Vamdrup 1802-1814, opslag 276), at attesten er skrevet i anledning af Dortheas konfirmation i Paaske 1828.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Per Frederik Rose

Hej Jens,

Du er bare superhurtig :)

Jeg har sådan besvær med at finde tilbage til min fars familie, Rose slægten. Broderen til Conrad er min tiptip oldefar, som hedder Christian Rose, og han er født omkring Hildesheim, Wohldenberg Amt, byen Barkenstedt, men der findes ingen by med dette navn, så jeg kommer formentlig ikke længere tilbage - for så vidt jeg har forstået, så er det svært at få indsigt i de tyske bøger - og han figurerer ikke på familysearch.org - de hedder alle sammen noget med Christian, Johan, Vilhelm og bruger navnene i flæng, så man til sidst ikke ved, hvem pokker man har fat i.

mvh
Anette Rose

Hans Chr. Baagøe

Hej

Barkenstedt er nok blevet til en del af en større by. I Wohldenberg skovdistrikt har der været en August Schmidt zu Barkenstedt.

I 1665 kommer bruden: Sommer, Cath fra Klein Barkenstedt/Bockenem og bliver viet i Blasiuskirken i Hannoversch Münden den 25. april.

Du skal måske søge i Bockenem eller omkringliggende sogne?

Der er forøvrigt også nogle "Rose" bosat i Hannoversch Münden.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Per Frederik Rose

Hej Hans,

Det lyder sandelig nærliggende, din oplysning er jeg meget taknemmelig for. Jeg har nu fået lidt mere blod på tanden, og giver ikke op!

Ja, jeg har set der er mange Roser ved Hannover, og nogle af dem er formentlig ikke i slægt med hinanden, men alligevel tror jeg på, at familien er spredt over store dele af Tyskland, så der er nok at tage fat på.


mvh
Anette Rose