Kender nogen til Niels Christian Jensen, der udvandrede til Sydafrika 1877?

Startet af Lotte Bjørn Aagesen, 13 Jan 2013 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Lotte Bjørn Aagesen

Niels Christian Jensen født ca 1846 i Æbeltoft blev 29/3 1874 gift med Olga Elvira Bjørn St. Paul 1858-79 opsl 267 nr. 47.

1875 fik de måske en søn, Carl - men ham har jeg ikke kunnet finde. (Han var ikke med på skibet til Cape Town.)

22/1 1876 fik de en datter, Agnes Christine.

25/9 1877 rejste de fra Hamburg på skibet Uranus, der 3 mdr efter ankom til Cape Town, hvor de slog sig ned.

1905 kommer Olga alene tilbage til Danmark, og hun dør i København 1938.

Hun kaldte sig 'enke', da hun kom hjem og ville aldrig fortælle nogen, hvad der var blevet af mand og datter.

Det ser ud til, at Niels Christian søgte om statsborgerskab i cape kolonien 1904.

Og muligvis var han i live så sent som 1920, hvor en 'Niels Chr. Jensen' var i et retsopgør med Christian Iver Hansen Hjul.

Olga er min oldefars søster - og jeg forsøger at finde ud af, hvad der skete dem i Sydafrika.
Løj hun sig som enke i forvisning om, at ingen kunne finde ud af sandheden så langt borte?

Tænkte, at hvis jeg kunne finde frem til noget af Niels Christians familie, kunne jeg måske ad den vej løse mysteriet?

Tak - hvis nogen kan hjælpe.

Lotte


Lotte Bjørn Aagesen

Har forsøgt at finde ham i Æbeltoft som født 1843-1846.

Uden held.

Er det et andet sogn?

Egon Sørensen

Hej Lotte!

Ham du søger er født i Agri sogn Randers amt  1845 opslag 29, han er døbt Nielsen, men kalder sig

Jensen, faderen hed Jens og var Møller på Mols

Han er også konfirmeret i Agri sogn 1860 opslag 81 der hedder han Jensen.


Mvh.

Egon Sørensen

Lotte Bjørn Aagesen

Tak Egon -

Det lader til at være den rette.

Så er det bare, hvordan jeg kan finde ud af, hvad hans skæbne blev i Sydafrika.

Har nogen en god ide?

MVH, Lotte