Store Problemer med Windows 8 og AO

Startet af Inger Bergstrøm, 12 Jan 2013 - 08:08

Forrige emne - Næste emne

Inger Bergstrøm

 Købt ny Bærbar med Windoows 8 for 2 dage siden.

Kan godt komme på hjemmesiden med AO og Beta vertionen - udfylde med Amt- Herred - Sogne - Så kommer siden frem med at vælge årstal - så opstår problemet - frem kommer en side med underlig tekst og ikke en side som der normalt vil komme, hvor jeg kan vælge opslag -

Jeg har prøvet med og uden Java - med Browser explore - Browser Google Chrom - med og uden Firewall
med samme resultat. På min stationære PC med windows 7 fungerer det hele.
Er der en her i dette Forum der kan hjælpe med at løse mit problem.
Jeg er vældig frustreret.
Mvh
Inger

Ole Henrik Madsen

Hej Inger
jeg har lige installeret windows 8 på min bærbar, her har jeg fået AO til og virke i den gamle udgave i Firefox med java installeret i desktop mode.
Venlig Hilsen
Ole H Madsen
Ole H Madsen
Melfar.dk - Mine egne aner og en del af deres efterkommerer.

Jørgen Sørensen

Hej

Windows 8 - Firefox 18.0 - Java 6 update 37 fungerer fint her

Jørgen

Leif Sommerdal

#3
Der er en masse indlæg i forum der beskriver løsningen på dette problem.
Har du læst dem.

Ellers skriv hvilken browser du forsøger med og præcist hvad du gør og hvad der sker

I stedet for at skrive "en underlig tekst", så skriv teksten - eller et uddrag af den
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inger Bergstrøm

Hej Leif
Ja jeg har læst indslag om problemet men det har jeg ikke kunne bruge.
Jeg har også skrevet i mit indlæg hvilke Browsere jeg har forsøgt mig med.

Jeg har lige været på siden igen med Browser explore Java 7 jeg kan komme på AO hjemmeside og x af ved Amt Herred Sogn får side op hvor jeg skal vælge årstal - så kører Jave - dernæst kommer inf. Unabel to Launch the Application
Mvh Inger

Leif Sommerdal

#5
Det er fordi javaws ikke er associeret til .jnlp filtypen
Find en .jnlp fil - højreklik på den og sørg for at den åbnes med javaws.exe (Java Web Start Launcher)

Se evt her http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,50141.msg268449.html#msg268449

Eller fjern Java - installer det ved at gå ind på java.com med chrome. Genstart Chromer installation - så burde det virke
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inger Huus

hej
jeg har haft samme problem,men fik hjælp på Face Book,nu kan jeg se alt også tinglysninger
prøv http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger
jeg har java 6  men der kommer en sidste opdatering i februar  så kan den ikke bruges mere.

Hilsen Inger Huus


Leif Sommerdal

Citat fra: Inger Huus Dato 14 Jan 2013 - 12:38

jeg har java 6  men der kommer en sidste opdatering i februar  så kan den ikke bruges mere.

Hilsen Inger Huus



Den kan godt bruges. Der kommer bare ikke sikkerhedsopdateringer til den.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inger Bergstrøm

Hej Inger Huus - Leif Sommerdal

Tak for jeres interesse for mit problem. Inger du skriver ikke hvad hjælpen du fik på Face book var.
Linket du sender er jo til Statens Arkiver her kan jeg godt komme ind - Men jeg kan ikke læse siderne i KB.

Tak også til Leif - min computer hjælper er desværre på ferie, så jeg må vente med at afprøve det med filerne - kan ikke selv finde ud af det. jeg har dog prøvet at komme på uden Java - men det kunne jeg heller ikke. Jeg har også prøvet med browseren Firefox uden resultat.
Så min slægtsforskning foregår på den gamle pc. det er bare så ærgeligt når jeg nu har købt en ny bærbar

Jørgen Sørensen

Hej Inger

Vi lider alle under, at AO har valgt en så bøvlet arkitektur, som de har.  >:(

Desværre er det lettere at beskrive "kuren" til at hjælpe dig, end det er at udføre den i virkeligheden. Det skyldes de små (og store) forskelligheder, der er i styresystemer (windows-versioner, Mac, etc.) og i de (efterhånden mange) forskellige browsere.

Lad os håbe, at din computer-hjælper  kan fikse det, når han står ansigt-til-ansigt til problemet.

Jørgen

Inger Huus

Hej
Inger Bergstrøm
Jeg kan ikke komme på AO med Google Chrome   det er noget krimskrams  hvor jeg ikke kan vende siderne ,men bruger Internet Explore ,men der kunne jeg pludselig ikke komme i tinglysninger men efter jeg har fået omtalte link http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger  ,det er Beta versionen  så kan jeg se alt (også i Google Chrome)
Mvh Inger  Huus

Inger Bergstrøm

Svar til Leif Sommerdal
:Det er fordi javaws ikke er associeret til .jnlp filtypen
Find en .jnlp fil - højreklik på den og sørg for at den åbnes med javaws.exe (Java Web Start Launcher)
:
Så er dette også afprøvet uden resultat min jnlp fil åbnes med javaWeb Start Launcher - men uden resultat .
Jeg tror jeg venter til efter 19 feb. hvor jeg tror at der sker et mirakel.. ellers vender jeg tilbage på denne side. Tak for hjælpen.

Jonna Kristiansen Sædding

Jeg har samme problem som Inger B. Bortset fra at jeg har Windows 7.. :(

Java 7.11 fungerer fint alle andre steder end på AO..  ???

Det er møgfrustrerende at man ikke kan åbne de sider, det er jo ikke for at der er så mange andre muligheder for at lave slægtsforskning andet end via dem...  :'(
Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)

Jørgen Sørensen

Hej

Jeg synes, at vi har konstateret, at det er et problem hos AO.

Java 7.11 virker fint til alt andet med alle Widows / browser kombinationer.

Og derfor er det ikke noget vi selv kan gøre... det er AO, der skal løse problemet.

Jeg kan foreslå at afinstallere Java 7.11 og i stedet installere 6.38... virker fint for mig... også i netbank m.m., men jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at det virker alle steder.

Jørgen

Rasmus Dahl-Sørensen

Hej alle

Jeg vil bare bekræfte, at Windows 8 og Java version 7 slet ikke duer - uanset hvilken browser der er tale om. Java er installeret korrekt (det bekræfter java.com testsiden), men browseren vil ikke vide af ViewImage.aspx-filen. Jeg har på forhånd sikret mig at .jnlp-filtypen er associeret til javaws.exe.

Det kan da ikke være rigtigt, at man skal nedgradere til version 6??

Glæder mig, til vi slipper for al det java bøvl. Good riddance!

mvh

Rasmus

Leif Sommerdal

Jeg kan blot konstatere at på min Windows 8 kører
Java (Version 7 Update 13) fint - og AO virker perfekt - både på Chrome og IE10

I må have et andet problem
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


John Nielsen

Hej Rasmus

Det er aspx der også skal forbindes til javaws.exe.

Hilsen John Nielsen

Rasmus Dahl-Sørensen

Hej John

Du har ret!! Det virker nu (ved at associere .aspx-filer med javaws.exe). Tusind tak for hjælpen!

Mvh

Rasmus :-)

Jonna Kristiansen Sædding

Har ikke noget der hedder en aspx.fil på min liste.. Har en asp. og en asa. men det hjælper ikke at sætte dem til Javaws....  ???
Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)

John Nielsen

Hej Jonna

Naturligvis ikke.
Sæt et x på den asp fil og forbind den.

Det forudsætter naturligvis at det er det der er galt, dvs du får hentet aspx filen og browseren ikke ved hvad den skal gøre ved den.

Hilsen John Nielsen

Jonna Kristiansen Sædding

Hvordan kan jeg sætte et x på?  ??? (er ikke det store computergeni ;) )
Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)

John Nielsen

Hej Jonna

Du skriver at du har forbundet en asp og en asa fil til javaws.exe.
Ret filnavnet asp til aspx, og forbind den.

Kommer browseren ikke og spørger om hvad den skal åbne aspx filen med ?

Hilsen John Nielsen

Jonna Kristiansen Sædding

Mener du når jeg prøver at åbne en kirkebog f.eks.?
Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)

John Nielsen

Hej Jonna

Ja.

Sommetider er det nemmere at prøve med en anden browser, f. eks. Firefox den ser ud at virke.

Hilsen John Nielsen

Jonna Kristiansen Sædding

Den spørger ikke om noget som helst..  :-\

Skriver bare "unable to launch app.."
Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)

Kirsten Andersen

Hej Jonna.

Jeg har netop købt ny PC med Windows 8, hvor sikkerhedsprogrammet
var Kaspersky.
Først kunne jeg ikke komme på NetBank, men fandt ved hjælp af Google
ud af, at der i Kaspersky skulle sættes et flueben et bestemt sted. Derpå
virkede NetBank, men AO kunne jeg stadig ikke komme på.

Så skiftede jeg til BullGuard, og nu kan jeg komme både på NetBank og
AO (kører Java 7.13).

Er dit sikkerhedsprogram Kaspersky?
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Jeg fandt løsningen på at få Java til at fungere på min Windows 8 64 bit computer sammen med Kaspersky Internet Security.

Se indlæg nr. 5 i denne tråd:

http://www.eightforums.com/software-apps/10892-java-not-working-x64-windows-8-pro.html

En vigtig forudsætning er også at vælge den rigtige Java. Nem-Id support oplyser, at man skal vælge 32-bit udgaven. Den findes på http://www.tjekpc.dk under downloads, den første linje. Grunden til, at det skal være 32-bit er, at Internet Explorer kører i 32-bit i desktop mode, som jeg benytter. Om det også gælder, hvis man ikke kører i desktop mode (kan ikke huske, hvad det hedder), ved jeg ikke, men det kan Nem-ID support oplyse.

Så nu virker Java både med Nem-ID og på arkivalieronline, når jeg skal åbne kirkebøger. Man skal blot give tilladelse til at lade Java køre.

En anden ændring, jeg foretog i Kaspersky, var under Indstillinger > Application Control > Applications - derefter finde jre1.7.0_13.msi, højreklikke på den, Move to Group > Trusted. Klik Ok, dernæst Apply og Ok. Jeg ved ikke, om det er nødvendigt, men så rådet et andet sted.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Jeg har netop i et andet forum med computerkyndige fået at vide, at den fremgangsmåde, jeg oplyste vedr. Kaspersky, ikke skulle være sikker, selv om også Kaspersky anbefaler den og anser den for sikker.

I samme forum har jeg også fået oplyst, at Windows 8 både har en 32 og 64 bit udgave af Internet Explorer. Og hvis man benytter begge udgaver, er man nødt til at have en 32 og 64 bit udgave af Java.

Jonna Kristiansen Sædding

Nu har jeg prøvet at kontakte AO.. Det fik jeg så ikke ret meget ud af..  :-\

Det virker stadig ikke.. Det sidste jeg blev bedt om at forsøge var at bruge Google Crome i stedet for explorer.. det virkede heller ikke så det skrev jeg til dem.. har ikke fået svar derefter.. håber jeg hører fra dem i løbet af ugen... Savner min slægtsforskning..!  :'(

Nogen spurgte hvilket sikkerhedsprogram jeg bruger.. et vi har via TDC..
Mvh.

J. K. Sædding

Slægtsforsker siden min tysklærer bad os lave et stamtræ i 10. klasse i 1996... Det var for spændende til at slippe igen.. ;o)
Frivillig på Sorø Lok. arkiv (4 timer ugenligt)

Jørgen Sørensen

Hej

Citat fra: Jonna Kristiansen Sædding Dato 11 Mar 2013 - 01:59
(klip)...
Nogen spurgte hvilket sikkerhedsprogram jeg bruger.. et vi har via TDC..

Du må altså hjælpe lidt mere...

En analogi:
Hvad skal en mekaniker svare, hvis du ringer til ham for at få repareret din bil; og du så besvarer hans spørgsmål om hvilken bil det er, med: "Det ved jeg ikke... men den er købt i Viborg".   ???

Hilsen
Jørgen