Konfirmationer på søskende

Startet af Jeanette Brooks, 09 Jan 2013 - 16:44

Forrige emne - Næste emne

Jeanette Brooks

Hej

Jeg kunne godt bruge noget hjælp til at finde nogle personers konfirmationer.

Det drejser sig om 9 søskende:
Christian Nielsen Petersen   11-11-1920   
Niels Ingvard Petersen   9-3-1922   
Marie Dorthea Petersen   27-12-1923   
Inge Dorthea Petersen   17-1-1926   
Viggo Julius Petersen   15-1-1928   
Karen Margrethe Petersen   18-11-1929   
Amanda Karoline Petersen   21-11-1931
Bent Petersen   11-10-1933   
Egon Petersen   25-6-1935   

De er alle født i Hjortlund. Og jeg har også fundet Christian og Niels konfirmeret i Hjoerlund, men jeg kan intet finde om de 7 andre....

Jeg ved på et tidspunk i 1940'erne rejser Karen til københavn og bor hos noget familie. På Hjørringgade 3.

Hilsen
Jeanette
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Lis B. Jensen

Hej
Har du fundet forældrene døde i Sognet?
Hvis ja - så er børnene jo nok sat i pleje - evt. hos søskende.
Hvis nej - kan du evt. kigge i nabosognene efter dem
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jeanette Brooks

Nej forældre dør ikke. først i 74 og 84

Har kigget i nabo sognen.... hmmm
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Hans Poulsen



Det er altid en god idé at oplyse amt, herred, sogn. Brug KRABSEN.

Der er syv stednavne Hjortlund i Danmark, men kun ét sogn, så det er

Ribe amt
Ribe herred
Hjortlund sogn

Jeg savner at få at vide, hvad børnenes forældre hed. Nu har jeg fundet dem i ft. 1930 på Arkivalieronline:

Hjortlund sogn, opslag 8 nr. 6, hvor 6 af børnene er nævnt. Med andre ord levede de i hvert fald frem til ft. 1930.

Konfirmationer er tit vanskelige at finde, da børnene tidligt kom ud at tjene - det gjaldt ikke mindst i de meget hårde 1930'erne.

Faderen var husmand, så der var muligvis ikke meget at rutte med hjemme.

Det er tit omsonst at lede efter konfirmationerne i nabosognene, da børnene kan være flyttet til et amt fjernt fra hjem-amtet. Omvendt bremser en ikke-funden konfirmation sjældent ens forskning, så gå evt. i gang med andre opgaver og vend tilbage til emnet om få måneder.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jeanette Brooks

Hej Hans.

Du har helt ret jeg skal endelig ikke lade mig bremse... Men du kender det sikkert, men VIL bare finde det man leder efter.

Jeg er dog gået videre nu, da jeg kan se det er noget jeg må "løbe på" hen af tiden.

Men kunne man blive konfirmeret, hvor det skulle være dengang? Hvis nu et af børnene var sendt på en gård i et anden atm, blev de så bare konfirmeret der og ikke hjemme ved familien??

(Kunne godt være jeg skulle have lyttet efter i historie timerne dengang i skolen... ::))

Hilsen
Jeanette
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Hans Poulsen



Hej Jeanette

*Men kunne man blive konfirmeret, hvor det skulle være dengang? Hvis nu et af børnene var sendt på en gård i et anden atm, blev de så bare konfirmeret der og ikke hjemme ved familien??*

Nogen fast regel tror jeg ikke, at der kan opstilles - det aftaltes sikkert fra gang til gang mellem barnets forældre og husbonden. Hvis barnet som 14-årig kom ud at tjene bønder 50-100 km fra hjemmet, var det muligt, at en del af vilkårene var, at barnet skulle gå til præst i husbondens sogn, men det kunne også tænkes, at barnet skulle vende tilbage til forældrene et år eller to senere og først da konfirmeres. Konfirmationsalderen var fra 14-15 år op til 19 år.

*Kunne godt være jeg skulle have lyttet efter i historie timerne dengang i skolen...*

Det samme her - i alle fagene, men jeg sad tit i trance og bare drømte om den rødhårede Ida i vinduesrækken. Hun gjorde mig i flere år rent kulret.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jeanette Brooks

Hej Hans

*Kunne godt være jeg skulle have lyttet efter i historie timerne dengang i skolen...*

**Det samme her - i alle fagene, men jeg sad tit i trance og bare drømte om den rødhårede Ida i vinduesrækken. Hun gjorde mig i flere år rent kulret.**

GRINER :-D


Jeg viste ikke at det var helt op til 19 års alderen. Det var jo RET fedt at få at vide. Det giver jo lidt mere at gå efter. Tak :-)


Hilsen
Jeanette

Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Jeanette Brooks

Til information:

Christian Nielsen Petersen   11-11-1920  
Niels Ingvard Petersen   9-3-1922  
*er konfirmeret i Hjortlund*

Marie Dorthea Petersen   27-12-1923  
Inge Dorthea Petersen   17-1-1926  
Viggo Julius Petersen   15-1-1928  
Karen Margrethe Petersen   18-11-1929  
Amanda Karoline Petersen   21-11-1931
Bent Petersen   11-10-1933  
Egon Petersen   25-6-1935
*er konfirmeret i Bramming*

Jeg har fundet dem alle :-)
Med venlig hilsen
Jeanette :-)