Jens Christian Nielsen, møller, Midtjylland, født ca. 1757

Startet af Claus Bülow, 06 Jan 2013 - 16:48

Forrige emne - Næste emne

Claus Bülow

Møller Jens Christian Nielsen blev gift med Agnete Rasmusdatter Winde i 1776 i Sunds kirke, efter at Agnete (som tidlig forældreløs) havde måttet opleve "den store lykke" som ganske ung at blive gift med den rige, men meget gamle degn i Søby, Kobberup sogn, Jacob Jørgensen Brøndum.

Jens Christian og Agnete fik tre børn - to døtre og en søn.

Vi ser familien i 1787, boende i Sunds Vandmølle:

FT-1787; Sunds - Sunds Bye; 3; ;
13; Jens Chr. Nielsen; -; 30; gift,1; Husbond / vandmøller
14; Agnete Rasmusdatter; -; 46; gift,2; Madmoder
15; Maren Jensdatter; -; 10; -; Hendes Børn af Andet Ægteskab
16; Anne Kirstine Jensdatter; -; 7; -; Hendes Børn af Andet Ægteskab
17; Christian Sørensen; -; 24; -; Tienestefolk
18; Karen Winde; -; 25; -; Tienestefolk


Jeg har fundet børnenes fødsler/dåb i Sunds kirkebog og Jens Christians svigerinde, ovennævnte Karen Winde (som er forældreløs) bor hos familien og bliver også konfirmeret her i 1779.

Jens Christian Nielsen dør i tidsrummet 1787 - 1801, men hans død ses ikke i Sunds kirkebog; hvilket giver anledning til eftertanke alt den stund, at hans hustru, Agnete, dør i Sunds sogn i 1809. Jeg kan også finde hendes/deres børn, som også ses i Sunds sogn i 1801. Familien må være rejst fra Sunds, han er død og kone og børn er vendt tilbage? Det er i hvert fald en mulighed.

Måske jeg deler disse aner med andre, som skulle vide, hvorfra Jens Christian Nielsen kommer fra ... hvornår han helt præcist er født, hvor og hvornår han er død - og naturligvis gerne andre relevante oplysninger.

m.v.h.
Claus Bülow


Else Skovbo Jensen

Har du undersøgt, om han skulle være indført som død under navnet Jens Møller, eller evt. bare mølleren
Fra Nygaards sedler http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=64&nr=38163&sort=f


med venlig hilsen
Else

Claus Bülow

Hej Else

Jeg havde tjekket Nygårds sedler på personnavnet, men ikke på møllens navn. Tak for hintet ... som tyder på, at Jens Christian faktisk dør i 1801 eller umiddelbart før. :)

v.h.
Claus Bülow