Christian Friis

Startet af Jeanette Brooks, 06 Jan 2013 - 11:35

Forrige emne - Næste emne

Jeanette Brooks

Hej.

Mon der er nogen der kan hjælpe mig med at finde mine Friis'er

Lidt opvarmning:
Vilhelm Hansen Friis f 13-8-1843 , Lustrup, Ribe
Gift med Bodil Andersen f 2-6-1849 Lustrup

Vilhelm er søn af Hans Christian Friis f omk. 1796 og Kjerstine Michelsdatter f 10-8-1804.
Forældrene er gift 15-4-1825 i Sankt Katharine, Ribe
Udover Vilhelm får de også 7 børn, altså 8 i alt.

Hans Christian (Vilhelms far)'s far hedder Christian Friis og jeg har fundet dette http://kochmartin.dk/familie/getperson.php?personID=I339&tree=2
Men jeg tror ikke alt passer... (Især det med konerne)

Nogen der kan hjælpe mig videre med min forfædre?

På forhånd tak

Hilsen
Jeanette


Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Hans Poulsen


Hej Jeanette

*Nogen der kan hjælpe mig videre med min forfædre?*.

Jeg tror, at du nemt kan hjælpe dig selv, for det bugner med data, som du skal bearbejde.

Det betyder et stort antal opslag i kirkebøgerne kombineret med de oplysninger, som du kan hente i folketællingerne.

Husk at skrive alle opslagsnumrene op, så andre hurtigt kan finde kilderne, hvis det bliver nødvendigt for dig at spørge igen.

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Ribe, Ribe Sankt Katharinæ landsogn, Lustrup Bye, en Gaard, 15, FT-1845, C6066
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Friis 49  Gift  Gaardmand Ribe
Chirstine Mikkelsdatter 41  Gift  hans Kone Her i Sognet

Christian Hansen 20  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Elene Ch Friis 18  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Frederikke A Friis 16  -  deres Børn Her i Sognet
Mikkel H Friis 14  -  deres Børn Her i Sognet
Mads Friis 12  -  deres Børn Her i Sognet
Andreas H Friis 11  -  deres Børn Her i Sognet
Vilhelm H Friis 2  -  deres Børn Her i Sognet
 
--------------------------------------------------------------------------------

Ft. 1845 oplyser ikke, hvor Hans Friis er døbt (født). Måske vil det står i en senere ft. eller i forbindelse med hans død og begravelse.

Ellers er jeg temmelig sikker på, at Hans Friis' fødesogn kan opspores gennem de mange faddere, der er repræsenteret ved de mange børfns dåb.



Samtlige personer i husstanden

Ribe, Ribe, Ribe Sankt Katharinæ landsogn, Lustrup, en Gaard, 38, FT-1834, C7502
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Christian Friis 38  Gift  Gaardmand 
Kirsten Michelsdatter 30  Gift  hans Kone
 
Christian Hansen Friis 9  Ugift  deres Barn 
Lene Kirstine Friis 7  Ugift  deres Barn 
Frederike Amalia Friis 5  Ugift  deres Barn 
Michel Hansen Friis 4  Ugift  deres Barn 
Mads Hansen Friis 1  Ugift  deres Barn 
Hans Jensen Christensen 31  Ugift  Tjenestefolk 
Mads Lauridsen Michelsen 27  Ugift  Tjenestefolk 
Maren Michelsdatter 22  Ugift  Tjenestefolk 
Johan Peter Kæller 47  Enkemand  Dagleier 
 
Hav Nygårds Sedler og lægdsrullen i baghovedet - der er tit fin hjælp at hente.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jeanette Brooks

Hej

Mange tak for de gode råd...

Jeg har det meste med Vilhelm og familien der, og det meste med Hans Christian Friis.
Men hans far Christian Friis kan jeg ikke finde noget med. Har kigget i mange bøger, både i Tønder og Ribe....


hilsen
Jeanette
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Hans Poulsen

#3
Hej Jeanette

*Men hans far Christian Friis kan jeg ikke finde noget med*

Ved Vilhelms dåb omkring 1843 - og hans ældre søskendes dåb - skulle man tro, at nogle af hans far, Hans Christian Friis', søskende eller deres ægtefæller dukker op som faddere, og at en eller flere af disse faddere peger hen mod det sogn, hvor Hans Christian Friis blev født og døbt i 1790'erne.

Har du gennemgået de mange, mange faddere med tættekam? Er du gået bagom fx *smedens kone*, som muligvis var dåbsbarnets faster, og fulgt hende så langt tilbage, at hun måske afslører sognet?

Jeg kvier mig ved at tro, at du ikke finder et guldkorn på vejen.

Du når det ikke før søndagseftermiddagskaffen og galopkringlen, men så tag de kommende dage til hjælp. Kilderne løber ingen steder i mellemtiden.

Hans Christian Friis blev helt givet kaldt *Friis* i lokalsamfundet, men ikke nødvendigvis i kilderne. Derfor må du bestræbe dig pæå at finde hans patronym.

*Har kigget i mange bøger, både i Tønder og Ribe*.

Det hjælper ikke meget, hvis han er født og døbt på Læsø eller sågar i Aarhus. Han kan have søgt Ribe-egnen som ung i betagelse af dels den smukke domkirke dels det dejlige marskland - for slet ikke at tale om den underskønne Kirstine MIkkelsdatter.



Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jeanette Brooks

Eftermiddagskaffe... hmmmm du siger noget :-)

Nej jeg har ikke gemmenegået fadderne, mest fordi jeg kan SLET ikke tyde hvad der står, og der er en del børn. En del børn = en del fadder.

Jeg virker nok som om jeg har travlt, det har jeg også. Jeg har taget http://www.ancestry.com/ på 14 dags prøve og det udløber om 5 dage!!!

Men måske jeg skulle prøve at gå "udenom" og den vej ind...

Hvad mener du med: "Jeg kvier mig ved at tro, at du ikke finder et guldkorn på vejen." ?



Hilsen
Jeanette
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Hans Poulsen


Hej Jeanette


"Hvad mener du med: "Jeg kvier mig ved at tro, at du ikke finder et guldkorn på vejen." ?"

Det var nok ikke slægtsforskning, Matthæus havde i tankerne, da han sagde: "Søg, og I skal finde"

Det er heller ikke evangeliet, jeg har i tankerne, når jeg animerer dig til at slå op igen og igen i kilderne.  Gør det utrætteligt, og tag den tid, det tager. Noget vil vise sig undervejs, er jeg sikker på.

Det var det, jeg prøvede at sige.

*jeg kan SLET ikke tyde hvad der står*. Husk DIS-gruppen *Hjælp til tydning*.

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jeanette Brooks

Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Hans Poulsen



Betyder figuren noget frækt, for så er det ikke mig på en højhellig søndag.

Ellers ynder jeg alt, der er usundt, ufornuftigt, fyldt med spas og sjov og ikke at forglemme: såkaldt dårligt selskab.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lissa Pedersen

Hans, din skælm .. dejligt med din lune humor her i forum på en regnfuld og højhellig søndag.

Hvad skulle vi gøre uden dig ;)

Hilsen Lissa