Afdøde

Startet af Jeanette Brooks, 29 Dec 2012 - 10:53

Forrige emne - Næste emne

Jeanette Brooks

Hej.


Jeg er i fuld gang med at finde en masse fortid, og ej hvor er det spændende.
Men hvordan finder jeg bedst frem til afdøde?? Og er der nogen mulighed for at få dødsårsagen at vide??

Håber nogen kan give et svar.



Hilsen
Jeanette
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Kay-Verner Christiansen

Hejsa!

Prøv at komme med eks på hvem det er du vil finde

Med venlig hilsen

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Carsten R. Nielsen

Typisk følger du familien i folketællingerne. Når en person så mangler, leder du efter begravelsen i kirkebogen.

Hvis du f.eks. i folketællingen 1870 finder mand og kone, og så kun konen er der i folketællingen 1880, leder du kirkebogen igennem for årene 1870-1880 for at finde mandens begravelse. En sjælden gang er dødsårsagen angivet.

Måske denne begynderguide kan være dig til nytte:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/metodeogteknik/forbegyndere.html

Det er også en rigtigt god idé at læse en bog om slægtsforskning. Jeg vil anbefale Jytte Skaanings 'Find din slægt – og gør den levende. Håndbog i slægtshistorie' (Syddansk Universitetsforlag, 2006).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk


Flemming Willum Petersen

Hvis dødsårsagen ikke er nævnt i kirkebogen, er der stadig mulighed for at finde ud af, hvad ens forfædre døde af.

Fra omkring 1870 er der bevaret dødsattester med dødsårsag, for de fleste steder i landet.
De kan læses på Landsarkivet, for Sjælland på Rigsarkivet.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Jeanette Brooks

Nu kommer der nok det dummeste spørgsmål set i dette forum...
Kan man bare gå ind på landsakivet og sige: Hej, jeg vil gerne lige se hvad fx Else Nielsine Hansen f 18 aug 1898. er død af?????

Hilsen Jeanette


Ps. hvad hvis person er død i fx Ribe??
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Flemming Willum Petersen

Hej Jeanette

Vi skal alle lære :)

Ja, du kan i princippet godt gå ind på Landsarkivet og bede om hjælp til at finde
dødsårsagen på Else Marie Hansen, men det er vigtigt at du har følgende med:

Præcise oplysninger om navn (Else Marie Hansen)
Præcise oplysninger om dødsdatoen (fx. 28.06.1885)
Præcise oplysninger om dødssted (Ribe Købstad)

Det bedste du kan gøre er nok at skrive hele dødsindførslen af fra kirkebogen og tage med.

Den anden mulighed der findes - og som de fleste benytter - er at bestille arkivalierne hjemmefra.
Så ligger de også klar til dig når du kommer. Dette er den bedste metode fordi nogle arkivalier er på fjernlager og skal bestilles hjem før man kan læse dem.

1. Du går ind på www.sa.dk/daisy
2. Du udfylder felterne arkivskaber og arkivserie - i dit tilfælde med Sundhedsstyrelsen (arkivskaber) og dødsattest (arkivserie)
3. Der kommer en liste frem over Sundshedsstyrelsens arkivserier som indeholder ordet dødsattest
4. Du vælger den som er relevant for dig, fx. dødsattester, Jylland 1876 - 1915
5. Du klikker på vis/bestil ud for version på mikrofilm eller original papirform (jeg har valgt papir i mit eksempel)
6. Du vælger igen den som er relevant for dig fx. 54A Ribe dødsattester fra 1885
7. Du logger ind og bestiller arkivalierne til en bestemt dato

Jeg kan se at du skal til RA (Rigsarkivet, København) for at læse disse.
På et tidspunkt kunne man få dem sendt til sit lokale bibliotek, men det er ikke længere muligt pga. tyverisagen fra Landsarkivet.

Mvh. Flemming Willum Petersen

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Jeanette Brooks

Tak for de nyttige råd.

Kan man være doven og få en kopi sendt hjem til sig??

Jeg tænker hvis man skal tage ud hver gang man vil se en dødsårsag kan det hurtig blive dyrt....


Hilsen
Jeanette
Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Flemming Willum Petersen

Jeg mener at det godt kan lade sig gøre at få arkivpersonalet til at lave opslag for sig.
Kopier har jeg ikke hørt om, men mon ikke?

Du skal dog være opmærksom på at det vistnok koster i omegnen af 600-700kroner pr. påbegyndt arbejdstime at få dem til at lave opslag.

Hvis du selv bor i Sønderjylland, så ring evt. til Rigsarkivet og hør om det er muligt at få tilsendt materiale til Landsarkivet i Aabenraa. Det vil være det langt billigste.

Ellers er der gruppen "hjælp til opslag" hvor en venlig sjæl fra Københavnsområdet måske vil kigge i papirerne for dig.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Jeanette Brooks

Med venlig hilsen
Jeanette :-)

Peter Kristiansen

Man kan vel stadig få sendt arkivalier til et godkendt arkiv - d.v.s. et af landsarkiverne?

Jeg kan se at du har postnummer i Odense - så du bør kunne få dem sendt til landsarkivet for Fyn, i Odense. Det gør det hele lidt nemmere...
M.v.h. Peter Kristiansen

Jeanette Brooks

Ja det vil gøre det meget nemmere.. Tak for rådet


Hilsen
Jeanette
Med venlig hilsen
Jeanette :-)