Peder Larsen født 1849, Brovst

Startet af Tina de krak, 26 Dec 2012 - 21:04

Forrige emne - Næste emne

Tina de krak

Hjælp.

Denne mand volder mig godt nok hovedbrud  >:(

Jeg har en Peder Larsen, født 4/2 1849 af Lars Jespersen og Ane Larsdatter i Brovst.
Han er konfirmeret 1863.
Troede jeg havde fat i den rigtige da jeg fandt en Peder Larsen i en fkt. fra 1880 gift med Ane Mogensen i Fristrup, Aaby. Men da jeg fandt deres vielse var det ikke den rigtige, Forældrene var forkerte.

Men jeg er nået så langt at jeg tror på at disse oplysninger er korrekte
1870 i fkt. bor han hjemme hos forældrene
1880 i fkt. er han i Torslev  ugift og  gaardbestyrer
1883 er fadder til en nevø/niece
1890 bor han brovst og er  tjenestekarl hos Peder Andersen Østergaard som er hans svoger, ugift

Men hvor forsvinder han hen efter 1890 ?? har kigget døde i Brovst fra 1890 frem til 1943 og der er han ikke.
Nogen der kan løse mysteriet ???

På forhånd tak Tina

Hans Poulsen



Hej Tina

*Jeg har en Peder Larsen, født 4/2 1849 af Lars Jespersen og Ane Larsdatter i Brovst*.

Hvis du er sikker på, at disse tre personer er de *rigtige*, som hører til din slægt, og hvis identitet der ikke er tvivl om, er du godt på vej til at jage mysteriet på porten.

- Find Peders fødsel, dåb, faddere, konfirmation, vielse, forlovere og tilsvarende om hans søskende - husk opslagsnumre

- Find Lars' og Anes vielse og deres forlovere - husk opslagsnummer

- Har du Lars og Ane samt deres børn ved ft. 1845, 1850 og 1860?

- Stødt på vanskeligheder indtil dette punkt?

*Peder Larsen i en fkt. fra 1880 gift med Ane Mogensen i Fristrup, Aaby*.

- Nu må du arbejde med dette par, indtil du med sikkerhed kan *aflive* dem.
- Er det mon andet end end en forveksling? Der er i snesevis af mænd ved navn Peder Larsen.

Det er ikke godt at vide, hvor din Peder befinder sig efter sidste sikre spor af ham. I Brovst, Brønderslev, Belgien eller Brasilien? Her får du brug for alle hans niecer og nevøer. Dukker han op i deres kølvand?

- Er der et skifte efter din Peders forældre?

Dybdeboring og gentagne kontroller af personerne vil helt givet føre dig ind på dydens smalle sti.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birgitte Fristrup

Det kunne være en bror til en af mine aner, men kan du ikke give lidt flere oplysninger.

Har du navne på nogle af hans søskende?

Jeg kan i dine oplysninger ikke rigtigt finde ud af hvad der er rigtigt og hvad der ikke længere passer. Kan du præcicere, hvilke facts der er gældende?

"Min Peder Larsen" er døbt i 1847 og konfirmeret i 1862

Hilsen Birgitte Fristrup
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Tina de krak

Jeg er helt færdig med denne familie og har alle oplysninger på dem undtagen ham her.

Facts er :

Forældre
Lars Jespersen (3/1 1808  Lerup- 12/7 1874 Brovst) og hustru Ane Larsdatter (10/2 1811 Lerup - 1/8 1898 Brovst)
Viet i Lerup 31/5 1835

Børn:
Mette 19/1 1837 Brovst
Lars 29/7 1838 Brovst
Kirsten 24/6 1840 Brovst
Jens Peter 8/11 1842 Brovst
Jesper Peter 14/7 1845 Brovst
Peder 4/2 1849 Brovst
Søren 15/6 1852 Brovst
Inger Kirstine 18/3 1847 Brovst

Har kigget fkt., søskende igennem for om han fadder og om han er død.
De hårde facts er :
1870 i fkt. bor han hjemme hos forældrene
1880 i fkt. er han i Torslev  ugift og  gaardbestyrer
1883 er fadder til en nevø/niece
1890 bor han brovst og er  tjenestekarl hos Peder Andersen Østergaard som er hans svoger, ugift

Han er Ikke død i Brovst mellem 1890 og 1943.

Så jeg mister ham i 1890 og aner ikke hvor han forsvinder hen.



K. Thidemann

#4
Jeg sætter lige folketællingen ind.

Hjørring, Øster Han, Brovst, Broust By, en Gaard, 14 F1, FT-1855, C4701
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Jespersen 48  Gift Gaardmand, Huusfader  Lerup
Ane Larsdatter 45  Gift Hans Kone  Lerup
Mette Larsdatter 19  Ugift deres Børn  Broust
Lars Larsen 17  Ugift deres Børn  Broust
Kirsten Larsdatter 15  Ugift deres Børn  Broust
Inger Kirstine Larsen 8  Ugift deres Børn  Broust
Peder Larsen 6  Ugift deres Børn  Broust
Søren Larsen 3  Ugift deres Børn  Broust
Jesper Jensen 3  Ugift Et Pleiebarn  Broust
Niels Sørensen 23  Ugift Tjenestefolk  Torslev
Jens Chr. Poulsen 21  Ugift Tjenestefolk  Broust
---
Hjørring, Øster Han, Brovst, Broust bye, Gaard, 28, FT-1860, D6092
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Jespersen 53  Gift Gaardmand. huusfader  Lerup
Ane Larsen 50  Gift Hans kone  Lerup
Mette Larsen 24  Ugift Deres børn  Broust
Lars Larsen 22  Ugift Deres børn  Broust
Inger Kirst. Larsen 13  Ugift Deres børn  Broust
Peder Larsen 11   Ugift Deres børn  Broust
Niels Pedersen 22  Ugift Tyende  Broust

---
Hjørring, Øster Han, Brovst, Brovst bye, 1 gaard, 3, Liste 2, FT-1890, D6100
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Andersen Østergaard 53  Enkemand Husfader Gaardejer Broust Sogn, Hjørring Amt
Larsine Andersen 16  Ugift Datter  Broust Sogn, Hjørring Amt
Peder Larsen 40  Ugift Tjenestekarl  Broust Sogn, Hjørring Amt
Ane Agathe Christoffersen 32  Ugift Tjenestepige  Aaby Sogn, Hjørring Amt
Jens Christian Hønshom Andersen 19  Ugift Hjemmeværende søn Gaardmandssøn af Broust Broust Sogn, Hjørring Amt
 
---
mvh K.Thidemann 9000

Birgitte Fristrup

Så nu formoder jeg, at der ikke er sikker viden om Peder Larsens ægteskab?
Hilsen Birgitte Fristrup
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Tina de krak

Fuldstændig rigtig forstået det sidste sikre jeg ved er at han er ugift i 1890 og bor i Brovst om han senere bliver gift aner jeg ikke.

Hans Poulsen



Hej Tina

Tak for dine tilbagemeldinger.

Du anfører blandt andet:

*De hårde facts er :*

Mht. ft. 1870 er vi enige, men kan du nu også være helt sikker på, at det er *din* Peder Larsen, der optræder i ft. 1880?

Samtlige personer i husstanden

Hjørring, Øster Han, Brovst, Broust Bye, En gaard, 18, FT-1870, D6096
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Laurs Jespersen 62  Gift Huusfader Gaardmand Lerup Sogn, Hjørring Amt
Ane Larsen 59  Gift Hans kone  Lerup Sogn, Hjørring Amt
Inger Kirstine Larsen 22  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Peder Larsen 21  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Søren Larsen 3  Ugift Pleiesøn  Her i Sognet
Søren Christian Pedersen 39  Ugift - Skræder Torslev Sogn, Hjørring Amt
 

Samtlige personer i husstanden

Hjørring, Øster Han, Torslev, Torslev By, , 5 Gaard, FT-1880, C5049
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Larsen 30  Ugift Gaardbestyrer  Broust Sogn Hjørring Amt
Søren Christian Sørensen 46  Ugift Tjenestekarl  Hune Sogn Hjørring Amt
Mariane Madsen 22  Ugift Huusholder  her i Sognet
Peder Christian Pilgaard 60  Gift Huusfader Gaardeier  Kollerup Sogn Thisted Amt
Else Katrine Christensdatter 53  Gift hans Hustru  Torslev Sogn
Christian Pedersen 24  Ugift Deres Barn  Do [Torslev Sogn]
Christine Pedersen 21  Ugift Deres Barn  Do [Torslev Sogn]
Mads Peter Jakobsen 14  Ugift Tjener  Hauerslev Sogn Hjørring Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

*1883 er fadder til en nevø/niece*. Var barnet tvekønnet?

Er det den eneste gang, han optræder som fadder for sine mange søskendes børn?

Et gæt uden antydning af dokumentation: Jeg vil tro, at med de mange søskende havde Peder 20 - 30 niecer og nevøer. Har du været dem alle sammen igennem? Opslagsnumre?

En gentagelse. Var Peder Larsen nævnt i forældrenes skifte?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tina de krak

Fkt. 1880 så sikker som jeg kan være. Den anden peder larsen fra broust på samme alder er på dette tidspunkt en gift mand i ålborg amt.
Nej barnet var ikke tvekønnet ;-) men kan ikke huske kønnet indtil 1883 var han fadder to eller tre gange.
Jeg har været alle søskende børnenes fødsler igennem og hver gang bor han i Brovst.
Med hensyn til skiftet aner jeg det ikke. Bor på sjælland så der er temmelig langt til Jylland for at læse det :-(
Håber det gav nogen svar. Tina

Hans Poulsen



Hej Tina

*Fkt. 1880 så sikker som jeg kan være. Den anden peder larsen fra broust på samme alder er på dette tidspunkt en gift mand i ålborg amt*.

Hvis jeg er i drillehumør, og det er jeg faktisk ikke, har jeg en tilbøjelighed til at læse ordene: *så sikker som jeg kan være*, som: *Aner det ikke, og jeg har ikke brugt krudt på at undersøge det nærmere*.

Det er ikke fastslået, at din Peder Larsen overhovedet befandt sig i Brovst med omliggende sogne i 1880. Han udvandrede måske til Argentina i 1878, men vendte i 1883 tilbage til Danmark. Muligheden af, at han have forelsket sig i en pige i Baldersbrønde på Sjælland og flyttet dertil i 1877, kan du ikke på forhånd se bort fra. Taget på højskole i 1879-1880?

Jo, Tina, jeg er lidt hård ved dig i aften, men formålet er at få dig til på en og samme tid at have tillid til kilderne og være skeptisk over for det, der står i kilderne. Vi laver alle fejl - og det gjorde de også på den tid, da Peder Larsen levede.

Opslagsnumre er super vigtige, for de, der prøver at hjælpe andre, gør ofte det, at de straks ser, om kilden er rigtigt gengivet, kan presses for yderligere oplysninger etc.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tina de krak

Hans
Jeg ser det ikke dine spørgsmål som hjælp, andre er kommet med mindre info end jeg og har fået løst knuden.
Hvis jeg skal komme med kildehenvisninger bliver jeg ikke færdig i år !!!
Fadderne kan ikke presses for mere info han er i Brovst hver gang.

Hans Poulsen

#11
Hej Tina

Tak for dit indlæg.

*Jeg ser det ikke dine spørgsmål som hjælp*.

Det er jeg naturligvis ked af; men jeg har fundet dem nødvendige for at kunne komme dig til hjælp, så du kan komme videre.

*Hvis jeg skal komme med kildehenvisninger bliver jeg ikke færdig i år !!!*

Hvis den frist ligger fast, er det åbenbart, at du næppe når det. Det er muligt, at andre vil bruge tid på at finde amter, herreder, sogne, tidsintervaller, opslagsnumre etc. for dig, men det vil jeg afstå fra, da jeg disponerer min tid og mine kræfter på anden måde.

Da du har bragt to samtidige ved navn Peder Larsen, Brovst, på bane her i tråden, er det afgørende for mig at kunne se opslagene i kirkebogen for at vurdere, om der er data, som bevirker, at der kan ses bort fra én af dem.

Jeg håber, at andre medforskere kan og vil hjælpe dig, så du får svar på de spørgsmål, du fortsat bakser med.

Venlig hilsen og godt nytår
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tina de krak

Som jeg tidligere skrev kan der ses bort fra den Peder Larsen der er i Ålborg amt, Aaby sogn i fkt. 1880 har fundet vielsen i Brovst og hans forældre er de forkerte.Ingen kildehenvisning kan ikke bruge info til noget.
Har ikke noget imod at ligge kildehenvisninger ind men med et dokument der pt. er på 26 sider er der rigtig mange kildehenvisninger hvor Peder ikke bliver nævnt overhovedet.
Hvis du vil se de kildehenvisninger der er ( har ikke alle da det først er senere jeg er begyndet at skrive det ned) er det nemmere at sende dokumentet til dig.
Nej har ingen tidsfrist på mit projekt men visse ting virker meningsløse i mine øjne, da jeg har kigget kilderne igennem.
Men håber der er nogen der måske vil åbne en port til hvor denne mand forsvinder hen.

Hans Poulsen



Hej Tina

Tak for dit svar.

*Som jeg tidligere skrev kan der ses bort fra den Peder Larsen der er i Ålborg amt, Aaby sogn i fkt. 1880 har fundet vielsen i Brovst og hans forældre er de forkerte.Ingen kildehenvisning kan ikke bruge info til noget*.

Den oplysning husker jeg; men hvis du fx 1887 støder på en fadder i Brovst sogn ved navn Peder Larsen, hvordan kan du så vide, hvilken af de to Peder Larsen der er tale om?

*Hvis du vil se de kildehenvisninger der er ( har ikke alle da det først er senere jeg er begyndet at skrive det ned) er det nemmere at sende dokumentet til dig*.

Tak for tilbuddet, som jeg dog pænt siger nej tak til. Så vidt vil jeg ikke udvide mit forsøg på at hjælpe andre slægtsforskere. Jeg tager stikprøver, men foretager ikke en systematrisk gennemgang af alle de givne oplysninger.

*..visse ting virker meningsløse i mine øjne, da jeg har kigget kilderne igennem..*.

Jeg tør ikke udelukke, at mine behov for data kan virke meningsløse. Til gengæld vil jeg føle, at jeg gør grin med medforskere, hvis jeg blot sidder og skriver et eller andet - meningsløst - om, at det ser rigtigt ud, det synes at passe,  sådan hænger det nok sammen etc.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

K. Thidemann

Hej Tina

Ærgerligt du ikke har skrevet henvisninger/opslagsnumre.

Det ser ud til "din" Peder Larsen har været gårbestyrer i Hammer sogn, Aalborg amt.

3. januar 1873 drager Peder Larsen, gaardmandssøn i Brovst og Maren Kirstine Nielsen, sypige hos forældrene i Brovst - til Hammer sogn.
Kilde: Arkivalier Online
Brovst sogn, Hjørring amt 1858 - 1875 opslag 113
-----

7. januar 1873 ankommer Peder Larsen og Maren Kirstine til Hammer sogn
Kilde: Arkivalier Online
Hammer sogn, Aalborg amt 1868 - 1881 opslag 114

-----
1. november 1873 forlader Peder Larsen og Maren Kirstine, Hammer sogn, og vender tilbage til Brovst.
Kilde: Arkivalier Online
Hammer sogn, Aalborg amt 1868 - 1881 opslag 128

-----

13. november 1873 ankommer Peder Larsen til Brovst sogn, han angiver hidtil gårdbestyrer i Hammer.
Maren Kirstine ankommer 6. nov. hun har været ved skolelærer Hald.
Kilde: Arkivalier Online
Brovst sogn, Hjørring amt 1858 - 1875 opslag 56

-----

Peder og Maren Kirstine har måske rejst sammen, men ikke været ved præsten samme dag for at anmelde deres ankomst til Brovst.
mvh K.Thidemann 9000

Hans Poulsen


Hej K. Thidemann

Få kender Han herreder som dig - det er fint, at du fik Peder Larsens ekspedition til det smukke Kær herred med. Forhåbentlig ser Tina dine nye data.

I håb om, at en plejesøn kunne bidrage til at belyse Peder Larsens gøren og laden, kastede jeg mig lige over ft. 1870 én gang til:

Samtlige personer i husstanden

Hjørring, Øster Han, Brovst, Broust Bye, En gaard, 18, FT-1870, D6096
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Laurs Jespersen 62  Gift Huusfader Gaardmand Lerup Sogn, Hjørring Amt
Ane Larsen 59  Gift Hans kone  Lerup Sogn, Hjørring Amt
Inger Kirstine Larsen 22  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Peder Larsen 21  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Søren Larsen 3  Ugift Pleiesøn  Her i Sognet
Søren Christian Pedersen 39  Ugift - Skræder Torslev Sogn, Hjørring Amt

I første omgang forestillede jeg mig, at en datter af huset i en ung alder var blevet forført med en lille søn til følge, men Søren Larsen er et ægteskabeligt barn, som der kan læses mere om i

AO
Hjørring amt
Øster Han herred
Brovst sogn
1861-1875
Opslag 27 nr. 11
Født 1866

Søren Larsen bringer IKKE handlingen videre.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tina de krak

K. Thidemann.

tak for til og afgangene de vil blive skrevet ind sammen med alt det andet.



Hans

1000 Tak for den lille oplysning om Søren Larsen. Han er en ægte søn af Peder Larsens søster,Mette . Han var smuttet for mig midt i alle deres flytninger. De flytter i alt 3 gange.



Nye oplyninger

Har selv prøvet at grave lidt mere og fandt ham ved at læse fkt. for Brovst i 1901(ved ikke hvordan de ligges ind)
Her er han stadig hos sin svoger Peder Andersen Østergaard som tyende og ugift. Peder Andersen Østergaards yngste datter er husholderske. Han er væk fra sognet i 1906, ved at at Peder Andersen Østergaard dør i 1903.
Har prøvet at kigge vielser igennem mellem 1901 og 1908, hvem ved om han nu fandt en sød pige, men næ snydt igen.

Måske han rejser med Niecen ??? hun forsvinder også (der er ikke meget held med de to ;-) )

Tak fordi i graver Tina