Anne Cathrine Matilte Hansen el. Rasmussen ca. 1839 i Bregninge

Startet af BENTE Nyvang HOLM, 23 Dec 2010 - 00:02

Forrige emne - Næste emne

BENTE Nyvang HOLM

Niels Nielsen f. 4/4 1829 bliver 13/10 1861 viet til Jomfru Ane Cathrine Matilde Hansen Rasmussen, 22 år i Vindeby, jf. KB 1860-1874 for Bregninge, Sunds, Svendborg, opslag 197. De får 8 børn alle født i Vor Frue, Svendborg. Jeg har fundet Ana Cathrine Mathilde Hansen, født 26/5 1839 i KB 1834-1843, opslag 44 for Bregninge, Sunds, Svendborg, hvoraf det fremgår, at hendes forældre er Gaardfæster Hans Rasmussen Høite og Sofie Lentz i Windebyn, men..... under konfirmation 2/10 1853 i KB 1847-1865, opslag 299 for Vor Frue, Sunds, Svendborg, hedder hun Anne Cathrine Mathilde Johansen (med samme forældre). Da det i Family Search fremgår, at hendes forældre hedder Knud Rasmussen og Gie Rasmussen er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det er den rigtige Ane Cathrine jeg har fat i (jeg ved godt, at FS ikke er valide oplysninger). Og er der nogen forklaring på, at hun pludselig også hedder Rasmussen, når hun er "født" Hansen. Også i folketælling 1880 for Svendborg Købstad, Sunds, Svendborg er det anført, at hun er født Rasmussen! Har jeg fat i den rigtige hustru til Niels Nielsen? På forhånd tak for hjælpen.
Bente Holm
Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com

Hans Poulsen

#1

Hej Bente

"..Og er der nogen forklaring på, at hun pludselig også hedder Rasmussen, når hun er "født" Hansen..".

Er hun nu også det?

Hvad skriver du selv i indledningen?

"..Jomfru Ane Cathrine Matilde Hansen Rasmussen.."

Jomfruen var udstyret med to patronymer, Hansen og Rasmussen, og da ville jeg i dit sted allerførst opsøge faderen i kirkebogen og se, hvad der præcist står dér i forbindelse med hans dåb: Hans eller Rasmus - måske Hans og Rasmus, og så er der pludselig opstået en *valgfrihed*, som ikke burde være så fri, at det gør noget.

Nu om stunder er der i juraen en regel - og jeg husker ikke lige, om det er i navneloven, arveloven eller en helt femte lov - der siger, at alt andet end familienavnet er fornavne.

Den regel vil med andre ord sige, at jomfruens fornavne var *Ane Cathrine Matilde Hansen* og hendes patronym Rasmussen/Rasmusdatter.

Du har gjort dig umage med opslagsnumre m.m., men du kender slægtsforskere: Mere vil have mere.

Måske skabes der lidt mere klarhed over feltet, hvis du tager alle de nævnte personer og i oversigtsform præsenterer dem i en folketælling.

Kom igen, Bente, hvis der er noget, du ikke lige fanger i første eller anden omgang.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

#2
Hej

Først vil jeg vise dig hvad jeg måtte gøre for at forstå dine oplysninger - der mangler nogle linieskift:

Niels Nielsen f. 4/4 1829 bliver 13/10 1861 viet til Jomfru Ane Cathrine Matilde Hansen Rasmussen, 22 år i Vindeby, jf. KB 1860-1874 for Bregninge, Sunds, Svendborg, opslag 197.
De får 8 børn alle født i Vor Frue, Svendborg.

Jeg har fundet Ana Cathrine Mathilde Hansen, født 26/5 1839 i KB 1834-1843, opslag 44 for Bregninge, Sunds, Svendborg, hvoraf det fremgår, at hendes forældre er Gaardfæster Hans Rasmussen Høite og Sofie Lentz i Windebyn,

men..... under konfirmation 2/10 1853 i KB 1847-1865, opslag 299 for Vor Frue, Sunds, Svendborg, hedder hun Anne Cathrine Mathilde Johansen (med samme forældre).

Da det i Family Search fremgår, at hendes forældre hedder Knud Rasmussen og Gie Rasmussen er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det er den rigtige Ane Cathrine jeg har fat i (jeg ved godt, at FS ikke er valide oplysninger).

Og er der nogen forklaring på, at hun pludselig også hedder Rasmussen, når hun er "født" Hansen. Også i folketælling 1880 for Svendborg Købstad, Sunds, Svendborg er det anført, at hun er født Rasmussen!
Har jeg fat i den rigtige hustru til Niels Nielsen?

På forhånd tak for hjælpen.
Bente Holm

---------------------------------
Oplysningen fra FS viser at det er en anden pige født på Ærø (FS Aero)
Svendborg
Ærø 1833-1843
opslag 61

Du kan altid trykke på Source Call. No. og vil da se hvilken kirkebog og sogn det drejer sig om.


Anne Cathrine Rasmussen Pedigree
 Female    
Event(s):
Birth:  
Christening:  30 JUN 1839   Bregninge (Aero), Svendborg, Denmark

Death:  
Burial:  
Parents:
 Father:  Knud Rasmussen  Family
 Mother:  Gie Rasmussen
---------------------------------------

Og er der nogen forklaring på, at hun pludselig også hedder Rasmussen, når hun er "født" Hansen. Også i folketælling 1880 for Svendborg Købstad, Sunds, Svendborg er det anført, at hun er født Rasmussen!
Hendes far er en Rasmussen.
Ved hendes vielse står der Hansen Rasmussen.
---------------------------------------
Skriv igen hvis jeg ikke har forklaret mig godt nok.
   

Tilføjer:

Du kan også se at dåbsdagen for Ane-Ærø ikke passer med din Ane Cathrine's dåbsdag


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Poul Petersen

Hej Bente

Jeg har været ude for at min familie, har kaldt sig henholdvis for Christensen og Jørgensen i hveranden folketælling og således at sønnen kaldte sig for Jørgensen resten af livet og pigerne kaldte sig Christensen. Så det forekommer at der skiftes efternavn i den periode.

Jeg synes at der står Hansen under konfirmationen, et sjusket H af skriveren.

Venlig hilsen Poul Petersen

Ole Dorch

I 1800-tallet tiltrådtes en ny navnelov , hvorefter børn skulle bære det samme efternavn som deres forældre: dvs. det korrekte navn for din ane efter loven ville være: Anne Catrine Mathilde Rasmussen.

Den nye navnelov var mange steder flere generationer om at slå igennem, og der fandtes mange "overgangsvariationer". Dit tilfælde med dobbelt-patronymerne Hansen og Rasmussen er et af dem.

Hende her er ganske givet den samme som bliver gift i 1861:

svendborg, Sunds, Bregninge (Taasinge), Vindebye, 3, en gaard, 208, FT-1840, B1867
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Rasmussen Høite 38  Gift  Gaardfæster 
Scharlotte Sophie Lentz 28  Gift  Hans kone 
Rasmus Jakob Hansen 5  Ugift  deres Børn 
Anne Katrine Mathilde Hansen 1  Ugift  deres Børn 
Hans Gotfredsen 38  Ugift  Tjenestefolk 
Søren Andersen 39  Ugift  Tjenestefolk 
Rasmus Nielsen 17  Ugift  Tjenestefolk 
Karen Jakobsdatter 19  Ugift  Tjenestefolk 
Karoline Lorentzen 39  Ugift  Tjenestefolk 
Christian Bledel?? 27  Ugift  Logerende, Skibstømmermænd 
Jakob Vilhelm Bi...?? 17  Ugift  Logerende, Skibstømmermænd 


mvh.
Ole Fabricius Dorch

BENTE Nyvang HOLM

Tusind tak for jeres svar og jeg skal huske fremover, at lave nogle linieskift og gøre mit indlæg mere overskueligt. Jeg er nu sikker på, at jeg har fat i den rigtige og kan komme videre.
mvh
Bente Holm
Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com