Skifteprotokoller på A.O.

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 15 Dec 2012 - 17:04

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Peder Rasmussen med tilnavnet Lolle døde 01.07.1868 i Skelby på Falser, som fattiglem.
Jeg har forsøgt at finde ham under Maribo amt, herredfogeder, birkefogeder m.v . men uden held.
Måske er jeg ikke helt så kvik, men hvad er systemet. I kirkebøgerne er Falster delt op i Sndr. og Ndr. Falser, nu er der noget som betegnes Falster vestre !  Jeg går ud fra, at Skelby hører til vestre.

Er der en venlig sjæl, som kan give et par gode råd ?

Med venlig hilsen

Jess

Lis Holm

Hej Jess,

Hvis du går ind på www.krabsen.dk  vil du se, at Skelby er et sogn i Falsters søndre Herred

Her er så oversigt over de Sjællandske, Lolland-Falsterske og Bornholmske retsbetjente:

http://www.sa.dk/media(737,1030)/LAK-Retsbetjente.pdf

Her kan du se, at Skelby hører til Nykøbing Herred i det årstal, du efterlyser.

Om skifteprotokoller generelt:
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

Det ser ud til, at du må en tur på Rigsarakivet, da skifterne endnu ikke er på AO (endnu!)

Med venlig hilsen

Lis Holm 2730  :)

Lene Søgaard Pedersen

Hej Jess

Måske er der ikke noget skifte, da du selv skriver han døde som fattiglem?
Venlig hilsen Lene

Eva Dall

Hej Jess

Du finder ham her:

AO Skiftearkivalier, Maribo Amt/Herredsfoged/Nykøbing herred/1866-1884 opslag 53 højre side.

Hilsen
Eva

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Lis:  Mange tak for dine henvisninger.  Jeg havde dog læst A.O. tekst om skifteprotokoller igennem, men uden helt at finde frem til systemet.
Krabsen og Retsbetjentoversigten er nu en stor hjælp for mig fremover.

Lene: Er der generelt ikke skifter efter fattiglemmer ?  Men tak for oplysningen.

Eva: Tak fordi du fandt frem til Peder Rasmussen Lolle, men er han nævnt i registret sidst i protokollen ?


Med venlig hilsen -og endnu engang tak til Jer alle tre.

Jess

Eva Dall

Hej Jess

Der havde jeg ikke kigget, men ja på opslag 373:

Lolle, Peder Rasmussen, fattiglem i Skjelby .....52.

Hilsen
Eva

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Eva.


Tak for det, jeg har fundet ham.

Med venlig hilsen

Jess