Slægtstræer eller aneskemaer?

Startet af Ingelise Jegbjerg, 15 Dec 2012 - 16:32

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Jegbjerg

Hej. Jeg ved ikke rigtig, om dette er det rette forum, men jeg prøver alligevel. Jeg har efterhånden fundet frem til en hel del forfædre og vil nu gerne have lidt styr på dem ved at få dem sat ind i et eller andet skema.
Jeg har brugt MyHeritage, men er ikke tilfreds med det. Er der nogen, der kan anbefale noget bedre og mere overskueligt?
Med venlig hilsen Ingelise

Lis B. Jensen

Hej

Jeg bruger Legacy, som kan hentes her - men det er ikke en onlinehjemmeside - hvis det er det du søger. Programmet hentes her: www.legacydansk.com under downloads og er gratis i første omgang
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Leif Sommerdal

Myheritage er nu relativt overskueligt, efter min mening - hvis de bare kunne have holdt sig til det forrige format.
Men kigger du efter noget, som skal ligge på nettet, kan jeg anbefale webtrees (http://webtrees.net).
Det skal installeres på en webserver, men der findes mange gratis rundt omkring.
Prøv evt at spørge Henrik på http://ftb-forum.dk - han vil også kunne hjælpe dig videre.

Har du i øvrigt prøvet FTB?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Carsten R. Nielsen

Med et egentligt slægtsforskningsprogram får du klart den bedste oversigt og de fleste muligheder. Her kan du læse lidt om slægtsforskningsprogrammer:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/metodeogteknik/slaegtsprogram.html

Og her er lidt om at lægge sine oplysninger ud på nettet:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/metodeogteknik/slaegtpaanettet.html

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Ingelise Jegbjerg

Hej og tusind tak for hjælpen - jeg har endnu ikke prøvet FTB, Leif og synes især ikke om sidste udgave af MyHeritage, det er den, der får mig til at ønske at finde noget andet.
Nu jeg vil kigge på jeres forslag og finde ud af noget. Dejligt, at der er mange flinke hjælpere.
Med venlig hilsen Ingelise

Flemming Willum Petersen

Hej Ingelise

Jeg bruger PAF (Personal Ancestral File) som kan hentes gratis på Familysearch.
Det er vist ikke særligt udbredt blandt danske slægtsforskere her på Slægt og Data,
men jeg synes at det er rigtig godt og meget overskueligt.

Jeg har lige vedhæftet et billede så du kan se hvordan det ser ud.

- Nå, det kan jeg ikke finde ud af, så må du lige selv Google.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Helmut Kudsk


Hallo, ein Tipp aus Deutschland.

Ich habe meine Daten auch bei MyHeritage - und bin ebenfalls nicht begeistert.

Nach langer Suche und etlichen Tests bin ich nun auf Gramps gestoßen - und bin begeistert!

http://de.wikipedia.org/wiki/Gramps

1. Kostenlos
2. Sicher
3. Umfangreich
4. gutes Layout
5. Wichtig: es werden keine Daten an Google, Facebook usw. gesendet, was ich bei einigen Programmen beobachten konnte (nach Eingabe eines Ortsnamens hatte ich plötzlich bei Facebook Werbung einiger Firmen in genau diesem Ort!).

----------
Google Translate:

Jeg har mine data på MyHeritage - og er ikke alt for begejstret.

Efter lang tids søgen og en række tests jeg nu mødt med Gramps - og jeg er begejstret!

1. free
2. Safe
3. omfattende
4: e god layout
5: Vigtigt: Der er ingen data til Google, Facebook og sendte hvad jeg kunne se nogle programmer (ved at indtaste et stednavn jeg pludselig på Facebook reklame nogle virksomheder i denne meget sted!).
-----------

Mit freundlichen Grüßen
Helmut Kudsk

Kirsten Kjellerup

Må jeg have lov at tydeliggøre punkt 5, som virker lidt forvirrende ved første gennemlæsning?

5. Der bliver ikke sendt data til google, facebook osv., hvad jeg (ellers) kunne se ved nogle programmer (ved at indtaste et stednavn havde jeg pludselig på facebook reklamer fra nogle firmaer på netop dette sted).

Med venlig hilsen
Kirsten Kjellerup

Leif Sommerdal

Hej Ingelise

Der er vist håb for MyHeritage endnu.
Jeg fandt dette på deres support-sider:

CitatThe new tree editor only has one style (or view) right now - the Classic view has been discontinued - but that will change as we're adding some new styles so you will still be able to see the tree in the view you like best.

Så det ser ud til at der er lys for enden af tunnelen.
En af udfordringerne er, at de har skrevet hele interfacet om til html5, så også Mac-brugere - og andre uden Flash kan anvende det.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Carsten R. Nielsen

Citatså også Mac-brugere - og andre uden Flash kan anvende det.

Blot lige til orientering: Der er skam Flash på Mac OS. Det er på iOS (iPad og iPhone), at der ikke er Flash.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Leif Sommerdal

#10
Apple har dog annonceret at de ikke vil supporte Flash og har fjernet det fra Mac OS fra 2010
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Carsten R. Nielsen

Nu bliver det lidt nørdet, men ja, Flash forsvinder fra Mac OS: sådan at forstå, at der i dag ikke følger Flash med på en Mac, når man køber den.

Men, i modsætning til iOS (iPad og iPhone) er det stadig muligt – som det altid har været – at installere Flash på Mac OS. Man har aldrig kunnet køre Flash på iPad og iPhone.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Leif Sommerdal

Så lad os holde her - vi kender begge 2 historien - og diskussionen er vist ikke generelt interessant
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kirsten Kjellerup

Jeg er heller ikke tilfreds med MyHeritage, men det er på grund af den lemfældige 'matching'. Det foregår tilsyneladende ofte i flæng, og jo mere 'almindeligt' et navn er, jo flere mulige og umulige matches kommer det op med. Jeg har for nylig indtastet en Jens Christian Nielsen, og nu har jeg lige brugt det meste af en time på at afvise alle tænkelige kombinationer af Jens, Christian og Nielsen, samt nogle, der hed noget helt andet. Hvordan systemet kan finde på at matche Jens Christian Nielsen med f.eks. Peder Sørensen eller Karl Olsen går over min forstand. Det er et voldsomt spild af tid og møgirriterende.

Til gengæld overser systemet nogle helt oplagte matches, hvor overensstemmelsen er 100% eller næsten, og man kan jo ikke selv gå ind og matche disse personer. Det ville være dejligt, hvis systemet havde en 'bundgrænse' på f.eks. 80%, før det matchede.

Jeg har nu forsøgt at downloade Gramps, med det kunne jeg ikke umiddelbart finde ud af. Det må vente, til jeg får kontakt med de unge eksperter i familien.

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup

Ingelise Jegbjerg

Tusind tak for alle forslagene-  det er vist lidt af en jungle af tilbud. Jeg synes, det lyder godt, at man alligevel godt kan bruge MyHertage i det gamle format - men jeg er også voldsomt irriteret over alle de mere eller mindre ubrugelige matches, dukker op. Og jeg kan hverken be-eller afkræfte, måske fordi jeg ikke er betalende medlem. Det er jeg nu heller ikke sikker på, jeg har lyst til at være!!'
Venlig hilsen Ingelise