Nykøbing Falster 1762

Startet af Sonja Munkeboe Hornsyld, 01 Dec 2012 - 16:28

Forrige emne - Næste emne

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej

Er der nogen der vil hjælpe mig med følgende tekst:

Maribo, Falster Sønder, Nykøbing Falster - 1717-1784 - Opslag 318 -  midt på højre side.

.... 1 december 1762 kl. 4 eftermiddag ..... ...... ..... Hans Muncheboe og Jomfrue Dorohea Eleonora Møller .... ..... ...... ...... ...... og tillysning? af Henrik Holm copulerede .... brudgommen ...... ...... ..... ..... .... ....... ...... .....

Hans Muncheboe

På forhånd tak for hjælpen
Sonja

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Sonja.

Jeg læser:

Onsdag d 1ste Decembr 1762 kl. 4 Eftermiddag bliver
Hederlige og Vellærde Monsr Hans Muncheboe og
Jomfrue Dorohea Eleonora Møller med kongel: Dispen-
sation i Huuset uden forregaaende Trolovelse
og tillysning af Prædike-Stoelen copulerede, hvorfor
Brudgommen tilligemed sine 2de underskrevne For-
løftnings Mænd Caverer for Slægtskab og Svoger-
skab i de Forbudne Leed og hvad Loven viidere
befaler.
Hans Muncheboe,
For Bruden Caverer
P:N: Hauendorff
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej Jens

Tusind tak for oversættelsen, men kan du også hjælpe mig med at oversætte det til nutids dansk?

Altså jeg kan forstå at de bliver gift uden forudgående forlovelse. Er det hvad man kan kalde enten et haste bryllup eller er det en borgerlig vielse?

Så forstår jeg ikke helt hvad der menes derefter. Hans har 2 vidner - var det normalt eller hvad skyldes det?

Håber du kan hjælpe med det også, hvis du har lyst  :)

Tak igen
Sonja

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Sonja.

Der er tale om et kirkeligt bryllup, ikke borgerligt.

De bliver gift med kongelig bevilling (kongebrev), hvilket kræves, når vielsen finder sted et andet sted end i kirken. I dette tilfælde foregår vielsen i huset/hjemmet. Det var ikke så usædvanligt, især i "de højere kredse". Men uanset stedet er brylluppet kirkeligt.

De to vidner er det, vi normalt kalder forlovere. Det krævedes for alle, at præsten skulle have sikkerhed for, at de ikke var for tæt i familie, ikke var "besvogrede", ikke var forlovet eller gift til anden side, eller var umyndige. I vore dage er funktionen sikret ved "prøvelsesattesten", som man skal have forud for et bryllup, uanset om det er borgerligt eller kirkeligt. Så de to vidner i dette tilfælde er helt normalt.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej Jens

Mange tak for din forklaring på den borgelige vielse. Der er meget at lære når man kommer langt tilbage i tiden.

Mvh.
Sonja