AO - Sct. Nikolaj, København 1696 - dåb!

Startet af Annette Ilsøe Rasmussen, 29 Nov 2012 - 16:29

Forrige emne - Næste emne

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej!

Jeg er faktiskt fortabt til at tyde pga svært læsning og kunne ikke gætte på  :'(, selvom jeg håber på nogen kan måske hjælpe mig til tydning!

Sct. Nikolaj kirke København, Sokkelund hrd, 1658-1701 opslagsnr. 150:
kig på tilhøjre spalte
rækkefølge til nr. 6

Årgang 1696

Johanne Arfvidsdatter liggende i Barselsseng til __?____?
B____? i Peder ____? _? daatter ? til daaben kalde
Christen, H__? sig i Løfshal? i Skern? ___? Michel Mortensen
___? i ___? sig i Vorgod? sogn ved Boested ? , Barnet ?
holdt __? ___? __? Bent Svendsen ? Jordemoder
i ___? til __? ___? Brændeviinsmand ?
__? ___? ___? Jensen By___? tiener soldat
___? betalt?? ___? ___? ___?

Jeg venter spændt på...

mvh
Annette Ilsøe

Lars Jensen

Hej Annette

Jeg læser følgende: (med "huller"):

"Johanne Afffvidsdaatter liggende i Barselseng til Oluff Knudsen
Bonde?mand i Peder Matzsens gang En daatter til daaben kaldet
Giertrud, Hun er besoffvet i Skaane aff Michel Mortensen
Ryter i Glemminge by i ....?... sogn ved Bendstad, Barnet
blef bestilt til daaben aff Anne Bent Svendsens Jordmoder
i Farfversgaden, til Hendrich (Berner/Bremer?) Brændeviinsmand
der foreviiste Jens Jensen Byfogdes ...? .. seddel, at de
hafde betalt hendes (bøde?) 6 Rigsdaler"

"Peder Madsens Gang" kom senere (i 18-hundredetallet) til at hedde "Ny Østergade"
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Lars!

Mange tusinde tak for tydning, det ser sørme flot for du kunne tyde.

Du nævner om "Peder Madsens Gang" kom senere (i 18-hundredetallet) til at hedde "Ny Østergade", hvor du kender fra, jeg er meget interesseret i at vide..

Jeg går ud fra barnefader skulle være Michel Mortensen, jeg undrer mig over Glemminge sogn ligger under Skåne, dvs Michel M. opholder sig som soldat??, selvom han kommer fra Ilsø by, Skjern sg. under Viborg Amt. Han var senere skrædermester på Østergade (idag på strøget) i København, dvs deres fælles datter Anne Dorothea Michelsdatter Ilsøe var gift med en kendt kunstner og organist Jacob Fosie.

Det er et godt spørgsmål om hvis det er hende Johanne Arffvidsdatter som jeg tænker på, da jeg fandt:
opslagsnr. 151 - øverst linie, det står: Johanne Oaffvidsdatter døde (??) den 29. Martii 1696
hvis jeg opfatter mig rigtigt??

mvh
Annette

Lars Jensen

Hej Annette

Allerførst tror jeg lige, jeg må rette noget i min tydning:

"...........liggende i Barselseng til Oluff Knuds.
Brendevinsmd. i Peder ........."
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Lars Jensen

Hej igen

Ja, jeg kom til at sende savar for hurtigt. Jeg var ikke færdig!

M.h.t. Gadenavne i København benytter jeg mig af:
a. www.fogsgaard.org/index   "Københavnske Gader" med mulighed for at søge på gadenavne
b. www.indenforvoldene.dk

Ang. notitsen øverst t.v. på AO-opsl. 151:
længst t.v. (i margen) står: ".....Absolv." (offentlig absolution)
Dernæst står der: "Johanne Arfvidsdaatter vied d. 29 Martii 1696"

Det passer udmærket med, at ægteparret "Michel Mortensøn Ilsøe Skræd.ms. H. Johane
Arfvidsdatter paa Østergade" har en søn til dåb i 1698 (d. 25 maj) ved navn Christian Uldrich
(Skt. Nikolaj 1694-1721, AO-opsl. 34)

Hvor Michel Mortensen stammer fra, kan jeg ikke rigtig tage stilling til. Jeg kender ikke din kilde
til, at han skulle komme fra Ilsø by.
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Lars!

Tusind tak for info, jeg er bestemt glad for du fandt også et barn til Christian Uldrich, så jeg mangler endnu en datter efter Anne Dorothea, jeg har ikke fundet hendes fødselsårgang, men kun dødsårgang (begravelsesdag den 10. november 1742).

Det undrer mig over Johanne Arfvidsdaatter vied den 29. Martii 1696, siden jeg har jo fundet en skifte og en testamente, Johanne Arfvedsdatters mor døde i 1681 og gjorde arvinger til sine børn Johanne og Søren, det står: hun var gift med Michel Mortensen Ilsøe på tidspunkt.
Samtidig anden testamente findes Michel Mortensen Ilsøe og hans hustru Johanne Arvedsdatter ved 4. januar 1687, der oplyses om deres børn er døde, derfor ingen arvinger findes, når de dør en dag, men jeg forstår ikke deres datter Anne Dorethea overlevede til 1742.

Jeg mener, at de måtte være gift før 1681, men hvordan hun blev vied i 1696, jeg må finde vielsesbog, så jeg må tage en tur til Rådhus Stadsarkivet i København.

Endnu tak for hjælpen.

mvh
Annette


Lars Jensen

Hej Annette

Der er noget, der er helt galt!!!!
Den Johanne Arvidsdatter, du fandt i St. Nik. Kb. 1658-1701, 1696, (AO-opsl. 150 og 151),
kan umuligt være "din" Johanne Arvidsdatter!. Der må være tale om et ejendommeligt nav-
nesammenfald - og om mennesker fra helt forskellige sociale lag.

Det testamente, du nævner, viser jo, at Johanne og Michel Mortensen Ilsøe er gift allerede i 1681.

Og St. Nik. Kb. 1694-1721 viser, at ægteparret fik børn før 1694:
1694: Maria Sophia (AO-opsl. 3, øverst t.v.)
1695: Birgitte Sophie (opsl. 11 tv, nr. 2 fra oven)
og så i 1698: Christian Uldrich
Jeg har ikke kunnet finde flere børn i kirkebogen, men det passer godt med, at parret er blevet gift
omkring 1680. Desværre kan disse børns dåb ikke findes, da der ikke findes bevaret kirkebog (med ægtefødte børns dåb) tidligere end 1694. Anne Dorothea må være født i tidsrummet ca. 1680 - 1693.

Den sidste del af dit indlæg kan jeg ikke så godt tage stilling til, da jeg ikke kender det omtalte testamentes ordlyd.
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Lars!

Ja, det viser sig mystisk, det kunne da være 2 kvinder på samme navn, man ved det aldrig, men jeg undersøger videre på Rådhus Stadsarkivet, der findes masser af gamle bøger.

Hav fortsat god aften!

mvh
Annette