Johanne Jacobsdatters fødsel og vielse i Holstebro? og den 2de i Skive ca. 1736

Startet af Hanne Fisker, 25 Nov 2012 - 12:46

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Goddag på Slægt og Data

Jeg er lige begyndt på det ældste slægtled på min Knoth/Poder gren og har derfor et par spørgsmål til jer omkring to skifter fundet på Erik Brejls uundværlige hjemmeside.

Johanne Jacobsdatters begravelse er det eneste jeg har fundet på hende, hun døde 5. nov.1768
Skive Sogn i Hindborg Herred, Viborg Amt: KB 1736-1769 opslag 166 nr. 18

Jeg har hendes 9 børn med Niels S. Poder! og Niels S. Poders begravelse!

Det første skifte jeg fandt var dette hvor der afholdes skifte efter min ane Johanne Jacobsdatter - Niels Sørensen Poder er også min ane - i dette skifte nævnes det at Johanne har være gift før med en Albert Smed og med ham har en søn Jacob Albertsen.

Kan i mon hjælpe mig med at indkredse tidspunktet for vielsen med Niels Sørensen Poder ?
Og også gerne hendes vielse med Albert?

91 Johanne Jacobsdatter i Skive. 20.6.1769, fol.495.
E: Niels Sørensen Poder. B:
2) Albert Nielsen Poder 28
3) Søren Nielsen Poder 27
4) Jens Nielsen Poder 25
5) Bodil Nielsdatter Poder 23
6) Anders Nielsen Poder 22.
FM: Niels Skaarup.
Første ægteskab med Albert Smed i Holstebro. B:
1) Jacob Albertsen
.

Jeg har også fundet dette skifte og det kunne måske være Albert Smed og hans søn Jacob Albertsen?
Hvad mener i om den formodning?

81 Anne Pedersdatter Rømer i Holstebro. 5.7.1748, fol.194B.
E: Morten Lorentsen, handskemager. B:
1) Peder Mortensen Rømer i Holstebro
2) Kirsten Mortensdatter g.m. Laurids Thomsen Møller, feldbereder.
Børnepenge i boet efter:
1) Anders Kræmmer, skifte 23.1.1723. B:
a Peder Andersen, der døde kort tid efter Københavns brand
b Ditlev Andersen
c Mette Andersdatter, der døde ugift
d Margrethe Andersdatter g.m. Claus Broch i Amsterdam i Holland.
2) Albert Lauridsen Günther , kobbersmedesvend i Amsterdam. Enken lod afholde skifte i Holstebro. B:
a Jacob Albertsen Günther.
FM: morbror Jens Vang, der døde 1740.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Rettet i overskriften.

Jane Valkær

Hej
Jeg tror, at Johanne Jacobsdatter boede i Holstebro med sin mand Albert Lauridsen, da han var kobbersmed - nok bedst at bo i en større by med det erhverv.
Jeg kigge i KB Ringkøbing, Hjerm, Holstebro sogn, 1694-1775. for at lede efter Albert begravelse.

Opslag 23, højre spalte - 5.okt 1726 begraves en Albert ...

Opslag 31, venstre spalte - 5.juli 1738 nævnes en Jens Vagn ...

Præsten var meget glad for at nævne personer med fornavn og erhverv f.eks. Peder Guldsmed og Jens Bødker. Derfor har det været lidt svært at lede efter Albert Lauridsen - men jeg fandt faktisk kun denne Albert i perioden 1722 - 1742.

Da jeg ikke er mester til tydning, så må dette tages med forbehold.

Mvh
Jane

Hanne Fisker

Hej Jane Valkær

Tusind, tusind tak Jane, sikken et arbejde du må have haft med at finde Albert, jeg roder rundt i Skive KB, men kommer ingen vegne!

Jeg vil lægger dit fund over til tydning for det er jeg nemlig heller ikke nogen ørn til.  :D

Endnu engang tusind tak for din hjælp.

Med venlig hilsen
Fra en meget glad Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Jeg har muligvis fundet vielsen mellem Johanne Jacobsdatter og Niels Sørensen i Holstebro!

Jeg er dog langtfra sikker da jeg altså ikke er god til at læse skriften.

Men dette er hvad jeg læser det som:

Holstebro, Hjerm, Ringkøbing: KB 1694-1775 opslag 88

(nr. 2) år 1735

Torsdagen D. 16 juni ........? Skomager fra Skive
ved Nafn Niels Sórensen Trolovet med
en (enke?) ....? ..? dód i Holland ved Nafn Johan-
ne Jacobsdatter Jens Wang og (hans Broder?)
Niels Jacobsen .................? forloverne -
D. ? Aug. stod deres Brÿllup

Tilføjet: har lagt vielsen til tydning.

Mvh
Hanne Fisker

Jane Valkær

Hej
Iflg. det skifte du har fundet på Anne Pedersdatter Rømer, hvor Jens Vang bliver benævnt som Jacob Albertsens morbror - altså Johannes bror - tyder det på, at du har fundet den rigtige vielse, da Jens Vang jo også er med her som vidne.
Men det så nok ikke den rigtige begravelse, som jeg har fundet på Albert - han skulle jo, efter hvad der står under vielsen, være død i Holland.

Men det vigtigste er vel også at finde Johannes og Niels' vielse.

Mvh
Jane

PS flot tydning af vielse.

Jane Valkær

Hej
Desværre ser det ikke ud til, at Johanne blev viet til Albert i Holstebro. Kigget 1717- 1736 (opslag 82-88)
Men igen med stor forbehold pga. tydningsbesvær.
Mvh
Jane

Hanne Fisker

Hej Jane

Næ jeg kan heller ikke finde dem.
Og jeg tager også lige forbehold for at jeg kan have overset dem, skriften er ikke lige nem hele vejen, af og til er den direkte ulæselig.

Jeg havde vielsen til tydning og Elin var så venlig at tyde den for mig - med lidt gætteri som hun skriver - men jeg tror nu hun ramte meget godt!

Torsdag D. 16de Junij havde en Skomager fra Skive
ved Nafn Niels Sørensen Trolovelse med
en Encke hvis Md. døde i Holland ved Nafn Johan-
ne Jacobsdatter Jens Vong og hendes Broder
Niels Jacobsen Glarmester var Forlovere
D. ? Aug. stod deris Bryllup

At den Albert du fandt ikke var den rette kunne ingen af os jo vide på det tidspunkt,  jeg lagde den over til tydning, men har endnu intet svar fået, men den er jo også meget svær at læse.

Jeg kan altså ikke blive klog på denne Jens Vang/Vong hvem er han, der står morbror i skiftet, er han så en bror til Johanne?

Og hvor blev Johanne så født henne i Holstebro eller ..?

Mvh
Hanne

Jane Valkær

Hej
Her lidt om Johannes første søn - taget fra Holstebro Købstads Skifteprotokol (der hvor du fandt hendes første mand):

162 Marie Cathrine Pedersdatter i Holstebro. 14.9.1759, fol.78.
E: Johan Althøver, parykmager. B: Jens 2½, Peder 5 uger. FM: mors svoger Jacob Albertsen, skomager i Holstebro. Desuden nævnes enkemandens svoger Thomas Pedersen Villerslev.

339 Mads Nielsen Staby, skrædder i Holstebro. 20.9.1790, fol.186B.
E: Johanne Marie Holst. LV: bror Peder Jacobsen i Holstebro. B: Karen Marie 1½, Jacob 10 uger. FM: morfar Jacob Albertsen, skomager i Holstebro.
Første ægteskab med Karen Kvist, [skifte 31.8.1787 lbnr.320]. B: Christiane 18, Nikolette 15, Ottine [8]. FM: Andreas Fürst.

462 Anders [Pedersen] Villerslev, skomager i Holstebro. 12.9.1806, fol.167B, 181B, 188B.
[Enkemand efter Christiane Jensdatter, skifte 16.10.1788 lbnr.333]. B: Jens 25, Peder 23, Johan 20, Hans 18. FM: fasters mand Jacob Albertsen i Holstebro.
Arv i boet til Marie Sofie Thomasdatter Villerslev g.m. Niels Jensen Bystrup i Vibstebro.

490 Jacob Albertsen, skomager i Holstebro. 19.1.1810, fol.254.
E: Maren Pedersdatter. LV: Anders Møller. B: Johanne Marie g.m. Thomas Christensen i Mosegård i Timring sogn, tjener på Møltrup, Peder i Holstebro.

502 Maren Pedersdatter i Holstebro. 26.8.1810, fol.277.
E: Jacob Albertsen. B: Peder, skomager i Holstebro, Johanne Marie g.m. Thomas Christensen, skoleholder i Timring.

Bare til orientering
Jane

Hanne Fisker

Hej Jane

Du er bare super at du ved det, tusind tak for disse skifter.

Nu skal jeg bare lige hitte ud af hvordan jeg skriver alt dette ind i databasen, tror jeg ligger dem ind under Johanne Jacobsdatter som arbejdsnoter så bliver de nemlig ikke væk.

Og så vil jeg lige se på Erik Brejls side igen om jeg skulle kunne finde hendes broder Niels Jacobsen!

Tak for hjælpen Jane det ver en god hjælp du gav mig.

Mvh
Hanne

Jane Valkær

Hej
En Niels Jacobsen i Skive Købsteds skifteprotokol, men der er vist ikke den rigtige, selvom ham her har en halvsøster ved navn Johanne. Hun er gift med den forkerte!

124 Niels Jacobsen, landsoldat, der tjente i Skive. 18.3.1786, fol.683, 698B, 709, 710, 740B.
A:
1) bror Jens Jacobsen 40 i Junget på Jungetgård gods
2) søster Else Jacobsdatter 26, der ægter Mikkel Christensen i Hegelund [i Torum sogn]
3) halvsøster Kirsten Jacobsdatter g.m. Mogensen Jørgensen i Hinnerup på Jungetgård gods ved søn Jens Mogensen 29, smed i Grættrup [i Junget sogn]
4) halvbror Villads Jacobsen, død. 1B:
a Jacob Villadsen 24 på Thyholm
5) halvsøster Johanne Jacobsdatter g.m. Clemen Madsen i Humlum sogn.

Desværre findes der ingen Jens Vang (Jacobsen) andre steder end der, hvor du har fundet ham - hverken i Holstebro eller Skive.
Måske hed han ikke Jacobsen, da ham måske var halvbror.

Mvh
Jane

Hanne Fisker

Hej Jane

Næ jeg tror heller ikke han er den rigtige, men tak fordi du kiggede efter.

Nu holder jeg for i aften.

Godnat Jane og tak for idag.

Med venlig hilsen
Hanne


Jane Valkær

Hej
Her sønnen Jacob Albertsen - 72 år - altså født omkring 1729

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Holstebro, Vestergade 102a, 134, FT-1801, C0105
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Albertsen 72  Gift Husbonde Skomager 
Maren Pedersdatter 69  Gift Hans kone   
Maren Pedersdatter 43  Ugift Tjenestepige

Desværre er hans fødested ikke angivet.
Har kigget i KB Holstebro - men kunne umiddelbart ikke finde ham. Grunden til, at det vil være godt at finde hans dåb er, at se hvem der var faddere og hvor de kom fra.

Måske skal du kigge ved næste barns dåb.

Jeg har dog fået den ide, at Johanne boede i Amsterdam med sin mand, og her fik sønnen Jacob. Da Manden dør, så vælger hun at tager tilbage til Danmark. Bare en ide.

Mvh
Jane

Hanne Fisker

Hej Jane

Tak for FT'en.

Jeg har også spekuleret på om Johanne blev gift med Albert i Holland.
Men hvis Albert er død i Holland hvorfor er der så holdt skifte fra enkens side i Holstebro?

Kan dette skifte mon findes?

Du har ret jeg må finde næste barn.

Mvh
Hanne