Registrering af indvandring fra Norge og Sverige 1800-1820

Startet af Gurli Kristensen, 23 Nov 2012 - 18:59

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej.

Jeg forsøger igen om der er nogen her i forum, der kan hjælpe med oplysning om der i begyndelsen af 1800 tallet skete en registrering af personer fra de nordiske lande, når de bosatte sig i Danmark. 

Min tidligere tråd:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,45900.msg241133.html#msg241133

mvh

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

thorkild kanstrup jensen

Forkert forum prøv Slægtsforskning - metode og teknik
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Birthe Hollingbery

Hej

Jeg har hørt, at det skulle være muligt at finde folk, der rejste over vand i pasprotokollerne.

Venlig hilsen
Birthe

Eva Morfiadakis

Hej!

Om du ser i FT 1845 så är Marthe (Martha) Lassen omgift med en Holm. Hon är 50 år gammal. Hon har inga barn med Holm, bara en dotter med Dahlin som 21 år gammal. Dahlin är säkerligen avliden, förmodligen någon gång mellan 1840-1845 t ex. Du skulle kanske kunna finna ett skifte efter Dahlin.

name: Ane Magdalene Christensen 
gender: Female 
baptism/christening date: 04 Apr 1825 
baptism/christening place: TRINITATIS,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK 
birth date: 10 Dec 1824 
father's name: Christian Georg Dahlin 
father's birthplace: 
father's age: 
mother's name: Marthe Lassen 

Dotterns födelse.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#4
name: Wilhelmine Caroline Johansen  
gender: Female  
baptism/christening date: 13 Jul 1828  
baptism/christening place: TRINITATIS,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK  
birth date: 26 Dec 1827  
father's name: Johan Jacob Holm  
father's birthplace:  
father's age:  
mother's name: Marthe Lassen  

Mitt antagande om Dahlins död är nog fel. Marthe Lassen och Johan Jacob Holm fick barn redan 1828. Undrar om du inte finner hennes omgifte ca 1827 i Trinitatis. Där bör det stå om Dahlin är död eller om de är skilda.

Eva M
Eva M

Gurli Kristensen

Hej Birthe

Tak for dit indlæg. Paskontrollen har jeg ikke undersøgt, jeg var ikke klar over at den gik så langt tilbage, men det må jeg undersøge på rigsarkivet, der må de have protokollerne.




Hej Eva

Også tak til dig for dine indlæg.

Jeg er godt klar over at Martha Lassen bliver gift igen.

Det jeg mangler er hvor Christian Georg Dahlin (Dalin) kommer fra. Om det er ham jeg har fundet i Oslo.

Jeg ville meget gerne kunne se i et register hvoraf det fremgår, om der omkring 1810-1815 er indrejst en Christian Georg Dahlin fra Norge.

Der kunne måske også findes et register i Norge hvor hans udrejse fremgår.

Så hele mit problem er, om han er nordmand og om det er ham jeg har fundet i Oslo.

mvh

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Eva Morfiadakis

#6
Hans död finner du i Trinitatis 1813-1833, opslag 291. När han dör den 22 augusti 1826 uppges han vara 33 år. Adress: Aabenraa 242.

Skiftet finns i Generalregistret för 1826-1827 opslag 64. Jag vet inte hur mycket information om personen ett så gammalt skifte innehåller.

Eva M
Eva M

Niels Ole Dahl

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Gurli Kristensen

Hej Niels

Er du bekendt med at folk fra de nordiske lande også fik udstedt pas ved indrejse i Danmark.

I Michael Duponts artikel fremgår det, at det var indlændinge der fik pas for at staten kunne kontrollere befolkningen bevægelser.

mvh

Rolf

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Gurli Kristensen

Hej Eva

Christian Georg Dahlins død har jeg.

Det er forbindelsen mellem Danmark og Norge jeg mangler.

mvh

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Rolf,

Nu kan jeg se at du leder efter indvandrere fra Norge, men jeg lægger alligevel et link her, i fald det kan have interesse for dig eller andre på tråden.

Da Danmark i forbindelse med Napoleonskrigene erklærede krig mod Sverige i 1808 blev der lavet en kongelig forordning hvorved enhver der var af svensk fødsel eller stod i forbindelse med den svenske stat skulle registreres og aflægge en troskabsed for Danmark.

De kan for Roskilde amts vedkommende findes i Politiprotokollen. Listerne indeholder udover navn og fødested: bopæl, erhverv, arbejdsgiver, hvor længe de har været i Danmark, samt fast ejendom.

http://www.roskildemuseum.dk/Files/Billeder/Web/Vores%20viden/Forlag/ROMU/Romu%202002/ROMU_2002_Svenske_indvandrere.pdf

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag tittade på Christian Georg Dahlin f. 1894, förmodligen i Oslo. Tyvärr finns det inte avgangslistor registrerade. Vet inte heller om sådana fanns. Tror att Norge efter 1814 fick samma system i kyrkböckerna som i Sverige men när vet jag inte, antagligen inte meddetsamma.

Jag kan säga rent allmänt att namnet Christian inte var så vanligt i Sverige. Visst förekommer det, men namnet Kristian i Sverige förknippas med Kristian Tyrann, i Danmark kallas han Christian den Gode. I Sverige på 1500-talet var han den som startade Stockholms blodbad.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


En sak till om han är svensk behöver inte vara född Dahlin. Jag kunde inte riktigt läsa hans titel men tror att den slutade på ... mester. Det var ganska valigt att hantverkare av olika slag tog nya namn istället för sitt patronym.
På 1700-talet hade Sverige en diktare Olof Dahlin som blev adlad till von Dahlin. Att kalla sig Dahlin var nog inget problem eftersom vi inte hade någon namnlag direkt. Dahlin kan nog också vara ett soldatnamn - ofta ett kort namn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#13
Hej!

Jag såg att du fått hjälp på Dis-No att det inte finns utflyttningslistor förrän 1817.

Betr. namnet Lassen så är det ju inte svenskt utan ett fördanskat namn. Hon bör vara född Lassdotter eller Larsdotter.

Jag sökte i den sydsvenska databasen ddss.nu. Tänkte att hon kanske kom från t ex Skåne. Hon finns inte i den.

Eva M
Eva M

Gurli Kristensen

Hej Mikkel

Tak for dit indlæg.

Det er en mulighed der giver et lille håb, som jeg vil forsøge.

Christian Georg Dahlin boede i København, så jeg må en tur på rigsarkivet.

mvh.

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Gurli Kristensen

Hej Eva

Christian Georg Dahlin er skomagermester og jeg har søgt ham i Skomagerlauget i København men uden resultat, så han har måske ikke været udlært skomager med egen forretning.

Der er selvfølgelig den mulighed du nævner med at han kommer fra Sverige og har taget navnet Dahlin, men det bliver nok svært at finde ud af. Om han kommer sammen med Martha Lassen kan jeg ingen steder se, de bliver jo først gift i Danmark. Hun kan sagtens hedde Lassdotter, men kalde sig Lassen. Jeg er helt sikker på at hun kommer fra Sverige, da det står ved FT.

Jeg hælder meget til at Christian Georg Dahlin kommer fra Norge, men mangler den endelige forbindelse. Den Christian Georg Dahlin der er fundet i Norge er barn af Knud og Ane Magdalene Dahlin og min ane C G D kalder sin datter for Ane Magdalene, så hun kunne jo være opkaldt efter farmor.

Men jeg modtager gerne al den hjælp jeg kan få.

mvh

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag vet inte hur det är med laegdsrullerne. Han var ju inte infödd köpenhamnare. Om han fått danskt medborgarskap kan han väl finnas i laegdsrullen?

Han gifte sig i Garnison. Kunde vem som helst gifta sig där? Jag menar att hade han inte anknytning till det militära? Min tip-oldefar blev gift där 1828. Han var skräddare. På Landsarkivet sa den trevlige arkivarien som var där då, att min tip nog hade något med det militära att göra. Har inte undersökt det men har tänkt att han kanske sydde uniformer. Din ana gjorde kanske skor/stövlar åt armén.

Eva M
Eva M

Gurli Kristensen

Hej Eva

Jeg har ikke tænkt lægsrullerne. Om unge mænd fra de nordiske lande, der bosatte sig i Danmark var pligtige til at være soldater her, må jeg finde ud af når jeg kommer til rigsarkivet. Hvis det er Christian Georg Dahlin fra Norge må han have været ca 20 år da han kom til Danmark. Står han i lægsrullen vil hans fødested sikkert være nævnt.

mvh

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen