Faldne sønderjyder i 1. verdenskrig

Startet af Inger Buchard, 09 Nov 2012 - 16:52

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Man kan se en database over faldne sønderjyder i 1. verdenskrig, der er skabt hen over sommeren 2012.

Materialet ligger ien foreløbig version som pdf-filer, sorteret efter:
efternavn
bopæl
fødesogn
dødsdato
regiment

lidt nede på
http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Det-sker/05a46-Oktober2012.html#I

God læsning!

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

Hej Inger

1000 tak - spændende side. Min mormor havde 3 fætre, der faldt i krigen (de 2 var brødre) + en 4. fætter, der døde 13.9.1920, men da hans enke ved FT 1921 står anført som krigsenke, er det vel en følge af krigen.

og her står ovenikøbet oplysninger om deres "grad" som soldat.

Jeg har lige i dag været en tur på stadsarkivet her i Århus for at aflevere (d.v.s. låne ud til scanning/fotografering) ) minder fra 1. verdenskrig, billeder, min farfars Soldbuch og soldaterbillede - (han kom heldigvis hjem igen) - og en rangle - og en garnvinde i en flaske (i stedet for et skib), som russiske kigsfanger har lavet og foræret min mormor.

Man kan allerede nu finde mange scannede/fotograferede minder fra 1914-1918 på denne hjemmeside www.europeana1914-1914.eu/da

Venlig hilsen Inge

Niels Ole Dahl

Hej

Jeg har forsøgt at finde Hermann Heinrich Foged f. 5-6-1892 i Aastrup, Haderslev, opslag 51
han bliver meldt savnet den 4-7-1916 ved Contalmaison i Frankrig , han er ikke med i listerne.
Han er opført i Mindeparken i Århus.

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Inger Buchard

#3
Jeg tror ikke, at Inge Adriansen læse med her, så du må vel melde mangelen til hende; det vil være klogt at nævne så mange kilder, som muligt. Har du f.eks. en kopi af mindebladet eller af Døde-bi-registeret som supplement til Marselisborg-monumentets oplysning, så send oplysningerne derfra med.

Inger

PS: han er ikke nævnt på mindestenen i Aastrup:
http://www.denkmalprojekt.org/2009/haderslev-aastrup_wk1_dk.htm
Redaktør på DIS-Wiki

Hanne Fachmann

Kære Inge Buchard.

Projektet har i dag en stor omtale i Politiken. Du nævnes specielt...
Tillykke med rosen.

- skal lyde også her over fra Nordsjælland.

Hanne C. Christensen

Hej.


Jeg synes lige projeketet fortjener en oprykning.




Hilsen

Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk