Stærholm

Startet af Inge Brunsvig, 24 Okt 2012 - 12:42

Forrige emne - Næste emne

Inge Brunsvig

Hej :)
Håber nogen kender dette navn.
I et slægtstræ, jeg arbejder på, er der en Maren Kirstine Jensen, født 1864 i Brahetrolleborg sogn, Svendborg amt, gift med Christian Stærholm. Jeg ved hverken hvor eller hvornår, et bud er 1900-1905. De bliver skilt i 1911.
Ægteskabet resulterer i mindst 1 barn, en pige Hansine Petra Johanne Rosenlund Stærholm, født 1905
Jeg håber, nogen kan hjælpe mig videre.
Venlig hilsen
Inge Brunsvig

Hans Poulsen

#1

Hej Inge

I dit sted ville jeg prøve at udvide familiekredsen, så der bliver lidt flere bolde at jonglere med.

Du kunne fx

- Finde Maren Kirstine Jensens fødsel, dåb, faddere, konfirmation - og hendes søskende. Husk at notere opslagsnumre i tilfæde af, at du senere får behov for at spørge om et eller andet

- Finde Maren Kirstine Jensen og hele hendes familie, inklusive forældrene, i en eller flere folketællinger

- Hvis Maren Kirstine havde brødre, da se, om du kan følge dem i lægdsrullen

- Med disse data i ryggen får du måske nys om et sogn, hvor Maren Kirstines vielse fandt sted, og så burde der være gode oplysninger at hente om Christian Stærholm. Han havde givetvis et patronym, men brugte mest navnet Stærholm. Måske købte han det navn på et sent tidspunkt i livet.

- Du tipper vielsen til at have fundet sted i perioden 1900-1905 - da ville bruden have været omkring 36 - 41 år gammel, sansynligvis stadig smuk, men et lidt fremskredent tidspunkt at gifte sig og begynde at få børn. Navnlig for godt 100 år siden. Havde Maren Kirstines mon da allerede været gift tidligere? Havde Hansine Petra Johanne Rosenlund Stærholm mon halvsøskende?

Jeg føler mig overbevist om, at når du først har investeret et antal timer i at dyrke familien, vil du støde på data, der vil give dig nogle af de svar, som du søger.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

#2
Hej Inge!

Hvor gennemgribende har du mon tjekket Brahetrolleborg kirkebog?

Det kunne jo tænkes, at hun bliver gift der.


Vielsen sker efter 1. febr. 1890 - hvis altså hun er den ugifte tjenestepige her:


Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Nybo, en gaard, Holmelund, 1, FT-1890, B0676
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Hansen Holm 39  Gift husfader gaardejer Brahetrolleborg, Svendborg Amt
Mette Kirstine Andersen 33  Gift husmoder  do [Brahetrolleborg, Svendborg Amt]
Anders Hansen Holm 7  Ugift barn  do [Brahetrolleborg, Svendborg Amt]
Karen Dorthe Hansen Holm 5  Ugift barn  do [Brahetrolleborg, Svendborg Amt]
Johanne Sophie Hansen Holm 3  Ugift barn  do [Brahetrolleborg, Svendborg Amt]
Hans Hansen Holm under 1 aar, 31 marts 89  Ugift barn  do [Brahetrolleborg, Svendborg Amt]
Karen Hansdatter 72  Enke(mand) aftægtskone  Sandholts Lyndelse, Svendborg Amt
Rasmus Andersen 22  Ugift tjenestekarl  Brahetrolleborg, Svendborg Amt
Niels Hansen Holm 32  Ugift do [tjenestekarl]  do [Brahetrolleborg, Svendborg Amt]
Maren Kirstine Jensen 25  Ugift tjenestepige  do [Brahetrolleborg, Svendborg Amt]  
--------------------------------------------------------------------------------



Er du for resten helt sikker på, at mandens navn er Stærholm - og ikke Stærsholm og/eller Starholm?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inge Brunsvig

Hej :)
Lige lidt opfølgning
Jeg har stort set hele Maren Kirstines liv fra kirkebøger osv. frem til 1890. Hun er væk i 1901, 1906 og 1911. I 1916 er hun tilbage i Brahetrolleborg hos sin mor. Derefter forsvinder både hun og Hansine igen.

Maren Kirstine Jensen er født i Brahetrolleborg sogn d. 14. juli 1863, ældste barn af Husmand Jeppe Jensen og 2. hustru Johanne Hansdatter Rosenlund.
Døbt d. 28. august 1864 i Brahetrolleborg kirke.
Konfirmeret d. 6. oktober 1878 i Brahetrolleborg sogn.
Jeg talte med en fra lokalarkivet, som havde set lidt på slægten (vist mest pga det lidt specielle efternavn Maren Kirstines far og yngre brødre fik tilladelse til at føre som slægtsnavn i 1905. De fik navnet Bebe, i begyndelse Jensen Bebe)
Da jeg så gennemgik FT fra Brahetrolleborg sogn, dukkede nedenstående op:   

FT-1916, Brahetrolleborg sogn, Sallinge herred, Svendborg amt, Gerup, (familie 46, opslag 228)                                                                                                                                          Johanne Jensen, 28/8-1846, Enke, Husmoder                                                                                                                                           Maren Kirstine Jensen, 14/7-1864, Enke, Husmoder                                                                                                                                Hansine Petra Johanne Rosenlund Stærholm, 28/2-1905, ugift, Barn

Jeg har rimelig godt styr på resten af familien.
Oplysningen om at Maren Kirstine blev skilt i 1911, stammer fra manden på lokalhistorisk arkiv, som ikke kunne huske hvor han havde oplysningen fra, da den var nedskrevet på en løs lap papir.
De oplysninger, jeg derudover har fået fra ham, er efterprøvet. Det eneste jeg ikke kan finde er Maren Kirstines vielse og Hansine Petra Johanne Rosenlund Stærholms fødsel.
Ved Maren Kirstines fødsel i kirkebogen er tilføjet at hun fik tilladelse til at bruge navnet Stærholm i 1905.
Venlig hilsen
Inge Brunsvig


Egon Sørensen

Hej Inge!


Prøv at se i Brændekilde 1901


Udpluk


Kristian Hansen 26. maj 1859  Gift Husfader Husejer Brahetrolleborg Sogn Svendborg Amt
Maren Kirstine Jensen 14. juli 1864   Gift Husmoder Husgjerning Brahetrolleborg Sogn Svendborg Amt


Mvh.

Egon Sørensen




Anne Mortensen

Du skriver:

Jeg talte med en fra lokalarkivet, som havde set lidt på slægten (vist mest pga det lidt specielle efternavn Maren Kirstines far og yngre brødre fik tilladelse til at føre som slægtsnavn i 1905. De fik navnet Bebe, i begyndelse Jensen Bebe)

I kirkebogen ved hendes fødsel opslag 128 er det navnet Stærholm der er omtalt med navneforandringe i 1905 og ikke Bebe ?

Hvorfor skulle hun få navneforandring til Stærholm når hun har giftet sig til det ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#6
Hansine er født

Odense
Brændekilde 1892-1907
opslag 45
og her får du også forældrenes vielsesdato og sted.
-------------------------

Nu er navneforandringen i 1907 ?
Og fra Hansen til Stærholm.
Ægtemand og faderen hedder Hansen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Brunsvig

Hej :)
Tusind tak for hjælpen med at finde Hansine Petra Johanne Rosenlund Stærholms fødsel:-)
Det forklarer også hvorfor Maren Kirstine har fået tilladelse til at bruge navnet ;) Hendes ægtemand hed ikke Stærholm, men Hansen og de blev viet i 1897, ikke den 28. maj som der står ved barnets fødsel, men d. 20. februar.
venlig hilsen
Inge Brunsvig