Begravet hvor?

Startet af Jørgen Severinsen, 07 Okt 2012 - 08:41

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Severinsen

Jeg søger mine tip oldeforældre hvor de er begravet

Peder Nielsen født Gjern Skanderborg 1834 – 1849 opslag 10 (3) april 3 1838
Ane Kristine Andersen født Gjern Skanderborg 1834 – 1849 opslag 66 (3) februar 19 1848
Gift Gjern Skanderborg 1871 – 1883 opslag 107 (2) gift marts 21 1871
De flytter til Ringkøbning Amt Gjellerup sogn, her er min oldemor født.
Nielsine Nielsen født Gjellerup 1873- 1891 Ringkøbing amt opslag 138.
Her efter kan jeg ikke finde dem hverken i de kirkebøger jeg har læst, eller i folketællinger, så hvis der er nogen der har oplysninger om dem, vil jeg gerne høre fra jer.

Hilsen Jørgen Severinsen

Mette Lund

Hej Jørgen

De er stadig i Gjellerup i 1898, hvor Nielsine bliver konfirmeret 2. okt.
Gjellerup 1892-1900 opslag 163 øverst.

Mvh.
Mette

Jane Valkær

FT 1880


Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hammerum, Gjellerup, Frølund Mark Gjellerup Sogn, et Hus, 4, FT-1880, C5481
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen 25  Gift Husfader Indsidder Arbejdsmand på Lindberggaard  Her i Sognet [Gjellerup]
Ane Kirstine Nielsen født Andersen 28  Gift Hans Hustru  Ikast, Ringkjøbing Amt
Nielsine Nielsen 8  Ugift Deres Børn  Ikast, Ringkjøbing Amt
Kristine Nielsen 1  Ugift Deres Børn  Her i Sognet [Gjellerup]
Kristiane Povlsen 67  Enke Husfaders moder af hvem hun nyder Aftægt  N. Felding Ringk Amt
Thomas Kristensen 27  Gift Husfader Indsidder Daglejer i Agerbruget  Sunds
Mette Katrine Pedersen 25  Gift Hans Hustru  Vindeslev i Viborg Amt
 
Der findes desværre ikke senere FT i sognet på DDD

Hilsen Jane

Inger Toudal

#3
Hej

Ved Nielsine Nielsens fødsel 7/8-1884 i Gjellerup står der under anmærkninger, at moderen er 32 år gammel
- det kan vist ikke passe med, at Ane Kirstine er født i 1848  ???

Ane Kirstine Andersens død 28/12-1900 finder du i Gjellerup kb 1892-1900, opslag 250 på AO.
Hun blev 49 år og var født i Ikast.

Jeg fandt hende på http://hammerum-herred.dk/news.php, nærmere bestemt
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=32.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jane Valkær

Hej igen
Jeg har kigget i FT i AO for året 1901. Her optæder der kun én Peder Nielsen. Alderen passer og han bor alene med tre døtre. Muligvis ham, som du søger.
FT 1901 for Gjellerup sogn page 1188.
Hilsen fra Jane

Jane Valkær

Hej igen - altså er det den samme alder, som FT 1880 angiver.
Jeg har dog meget på fornemmelsen, at jeg er helt galt på den, da du skriver, at "din" Peder Nielsen er fra 1838 og ikke 1854/55.
Kunne det tænkes, at Ane gifter sig igen med en ny Peder Nielsen? For iflg. FT 1880 skulle Peder Nielsen være 17 år ved Nielsines fødsel - nok ikke sandsynligt.
Måske er det bare en familie, der tilfældigt hedder det samme til både fornavn og efternavn. Ikke usandsynlig. Deres fødesteder er jo også andre sogne end du har skrevet.

Hilsen fra Jane

Inger Toudal


Det ville jo være rart, om Jørgen kom på banen og meddelte, om han er 100 % sikker på, at Nielsine Nielsen f. 7/8-1884 i Gjellerup er hans oldemor. I så fald er hans tipoldeforældre ikke født i Gjern, Skanderborg amt, men i hhv. Gjellerup og Ikast i Ringkøbing amt.

Ved fødslen af det første barn Nielsine Nielsen 28/3-1872 (der dør, inden Nielsine nr. 2 bliver født i 1884), er forældrene ikke gift, og den udlagte barnefader Peder Nielsen Grene af Gjellerup sogn er unægtelig meget ung (se AO: Ikast 1865-1892, opslag 150, nr. 5). Det må vel være den samme, der står indført som Peder Gren Nielsen i FT-1901.

Ane Kirstine og Peder bliver gift 6/11 1874 i Ikast (AO: Ikast 1866-1891, opslag 115, nr. 9). Forloverne er Niels Grene, husmand i Gjellerup (vel sagtens brudgommens far), og brudens far Anders Iversen, husmand i Ravnsvad [i Ikast sogn].

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Severinsen

Efter at have læst jeres svar, må jeg nok indrømme at dem jeg har fundet i Skanderborg, ikke er forældre til Nielsine, jeg har så søgt lidt i Ringkøbing og her fundet følgende:

Peder Nielsen folketælling 1890 Ringkøbing Gjellerup opslag 61 
Peder født 1852 – 1875 Ringkøbing Gjellerup opslag 8 (19) født 17. maj 1854
Ane født 1850 – 1865 Ringkøbing Ikast opslag 73 (13) født 8. oktober 1850
Gift 1866 – 1891 Ringkøbing Ikast opslag 115 (9) gift 6. november 1874

Jeg er noget i tvivl om det er den rigtige Ane da jeg mener hun skulle være født omkring 1852 efter kirkebogen hvor Nielsines fødsel er da står hun til at være 32 år i 1884, men på den anden side er der under giftemål født i 1850.
Kan det være en fejl i kirkebogen unde Nielsines fødsel?

Har godt nok ikke fundet Peders dødsdag, hvis det er den Ane kan det godt passe med hun dør sidst i 1900.

Tak for svarerne,
Hilsen Jørgen Severinsen

Inger Toudal

Hej Jørgen

Jeg har ledt efter Peder Nielsens [evt. med mellemnavnet Gren(e)] død i den søgbare database http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=32 [Sogn: Alle], som jeg nævnte tidligere - uden held desværre. Der kan selvfølgelig være fejl i databasen, så måske er han alligevel død i et af de nævnte sogne.

Ved du hvor hans børn bosatte sig? Han kunne jo være flyttet hen i nærheden af et af børnene. Optræder Peder Nielsen som fadder for et eller flere børnebørn?

Det ser ud til, at Ane Kirstine Andersens alder både i folketællinger og kirkebøger i Gjellerup sogn er sat et år for lavt - således står der ved hendes død, at hun er 49 år gammel, hvor hun i virkeligheden er fyldt 50 år 8/10-1900. Ved Nielsines fødsel i 1884 skulle moderens alder være 33 år. Måske har der været forkert fødeår i oplysningerne hos Gjellerup-præsten?

Hendes forældre er nævnt i dødsoptegnelsen, og jeg kan i hvert fald ikke finde i Ikast kirkebog, at de skulle have fået en anden datter ved navn Ane Kirstine efter 1850.

Venlig hilsen
Inger

Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Severinsen

Hej Inger
Da jeg har lavet en anetavle, har jeg kun oplysninger om Nielsine, hun får min mormor i Østerbirk Skanderborg, her er hun ikke gift, men bliver det i 1907. Her står der ikke noget om Peder Nielsen kun at han er fader til Nielsine. Nielsine flytter fra Østerbirk og til Hanstholm i 1917. Hvor Nielsines søskende blive af er jeg ikke klar over.
Når man læser folketællingen 1901, ser det jo ud til Peder har et job som formand på en vævefabrik, så hvor han blive af, er jo mærkeligt. Han kan selvfølgelig gifte sig igen da han ved kones død vel ikke er mere end 47.
Nå jeg må vel pløje de forskellige kirkebøger igennem.
Tusind tak for dine oplysninger, de har hjulpet mig meget da jeg jo var helt galt på den fra starten af, det der forvirrede mig var nok min mormor var født i Østerbirk.

Hilsen
Jørgen