dødsdatoer for ægtepar i Aulum

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 02 Okt 2012 - 11:37

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Dette drejer sig om dødsdatoer forægteparret:                                                                      Lauge Christensen og Maren Jensdatter  fra Aulum sogn

Ved Ft. i 1801 finder man dem: Lauge 59 år  og  Maren 57 år

Nu har jeg ledt ihærdigt i  Ringk.-Hammerum-Aulum    1805-1817 opslag 33-37
                                                                              1815-1825 opslag 49-52

Og i Aulum-Hodsager   1755-1805 opslag 175-199
                                  1776-1807    "     154-164

Uden resultat for mig, så godt jeg nu kunne læse det!


De blev gift i Ørre 22.09.1767, derfor var der måske en mulighed for, at de var blevet begravet der.
Maren var højst sandsynlig født i Brændgård i Ørre sogn.
Lauge slægten var knyttet til Jersild, Lauge har vel haft en gård der?

Vh.
Karl-Peter

Ellen Marie Kaae

#1
viser lige FT 1801

Ringkøbing, Hammerum, Avlum, Jersild, , 2, FT-1801, B8995
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lauge Christensen 59  Gift Husbonde Bonde og gårdbeboer  
Maren Jensdatter 57  Gift Hans kone  
Anne Marie Laugesdatter 24  Ugift Deres barn  
Jens Laugesen 20  Ugift Deres barn  
Niels Laugesen 12  Ugift Deres barn

Noget tyder på, at de 2 ældste børn blev i sognet:

Ringkøbing, Hammerum, Avlum, Leergrav mark, en Gaard, 55, FT-1834, C4242
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Brixen 54  Gift  lever af Gaarden  
Anne Marie Laugesdatter 57  Gift  hans Kone  
Søren Nielsen 22  Ugift  deres Børn  
Anne Magrethe Nielsdatter 18  Ugift  deres Børn  
Kirsten Marie Jørgensdatter 22  Ugift  Tjenestepige

Ringkøbing, Hammerum, Avlum, Jersild, en Gaard, 79, FT-1834, C4242
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Laugesen   54    Gift      Gaardmand   
Anne Marie Laugesdatter   40    Gift      hans Kone   
Lauge Jensen   21    Ugift      deres Børn   
Lauge Jensen   16    Ugift      deres Børn   
Brix Jensen   12    Ugift      deres Børn   
Maren Jensdatter   8    Ugift      deres Børn   
Christen Jensen   5    Ugift      deres Børn   
Mariane Jensdatter   1    Ugift      deres Børn   


Hvis jeg ellers kan tyde kirkebogen rigtigt, findes både Jens Laugesens og Anne Marie Laugesdatters vielser i KB Aulum 1808-14, opsl. 34.

Anne Marie er gift den 17. febr. 1810, én af forloverne er Lauge Christensen. Ved Jens' vielse 3. november samme år er Lauge ikke forlover

Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Karl-Peter Dammeyer

Tak for svaret, men denne ft. er jeg kendt med,
jeg ønsker mig derimod, om der var een derude, som ville efterse de opslag, som jeg selv har forsøgt mig med, jeg kan meget nemt have overset et og andet, eller det eftersøgte måske kan dugge op et andet sted.
Vh.
Karl-Peter

Ellen Marie Kaae

#3
Hej Karl

Det jeg forsøger er at finde ud af, om det er realistisk, at de på deres gamle dage har forladt sognet - og det vil de næppe gøre, hvis deres børn blev i sognet.

Altså skal deres dødsfald nok findes i Aulum sogn.

Det næste jeg forsøger er så at se, om de findes i live i forbindelse med børnenes vieler eller børnebørnenes dåb.

Og her synes jeg noget tyder på, at Lauge Christensen er død mellem februar og november 1810. Han ses ikke hverken ved Jens' bryllup eller ved nogle af børnenes fødsler.

Maren Jensdatter finder jeg heller ikke som gudmor til nogen af Jens Laugesens børn - så måske er hun død før 1810.

I KB 1758-1811 opsl. 94 finder vi en Lauge Overgaard begravet 4. onsdag i fasten 1810, 70 år gammel.

Jeg tror det kan være ham, alderen passer, ligesom det stemmer med, at han var forlover ved deet ene bryllup, men ikke ved det andet.

Men hvorfor Overgaard? det kunne være navnet på den gård i Jersild, hvor han kom fra. Er der noget der kan støtte den antagelse? Jeg har kigget dåbstilførslerne igennem for Jens' børn for at se, om Overgaard kunne være nævnt der. Det gav ikke meget - men et enkelt sted - ved Brix' fødsel i 1823 (KB 1825-42, opsl. 50) står der Overgaard i spalten med henvisning til jævnførelsesregisteret.

Det er dertil, jeg er kommet lige nu.

Når jeg offentliggør en del mellemregninger er det for at undgå, at andre "hjælpere" sidder og leder forgæves de samme steder, som jeg har været.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Har du lagt mærke til, at der i Aulum mangler nogle sider med dødstilførsler for årene 1803 - 1809?

I KB 1758-1811 findes døde i 1803 på opsl. 93, og på opslag 94 er vi pludselig fremme i 1809.

Næste KB 1808 - 14 overlapper lidt hullet, men der mangler stdig omkring 4 år. Man kan sagtens forestille, at Maren Jensdatter er død i den periode.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Arne Feldborg

Et imponerende udredningsarbejde Ellen har lavet her.

Navnet Overgaard har jeg ingen forklaring på. Det forekommer normalvis ikke i Aulum. Men du har ret alderen passer. Jeg har ledt efter et skifte, men har heller ikke fundet dette.

Bemærkningen ved Brix' dåb kan jeg derimod forklare. Der står "Ørregaaard". Det er der hvor fadderen Jens Andersen og hustru kommer fra. Hun er en søster til barnets mor.

Mht dødsindførsler i kirkebogen, så er 1803 - 1808 på Folio 18ff i kirkebogen 1758 - 1811. Men jeg stoler nu ikke 100% på at de er der alle.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Jeg er enig med Arne Feldborg, fantastisk udredning af slægten, her er virkelig materiale for mig at komme til at sætte i "system" i mine slægtsbeskrivelser.
Tusind tak!

"Skulle der vise sig mere - OK - så er jeg da modtagelig!!!

Karl-Peter

Jens Aaberg

Prøv at se i Kb. Aulum 1829 opsl. 113.
Død 24. april 1829 Maren jensdatter.
Ddm. Jens Laugesens Moder i Jersild, 86 år.

Mvh.
Jens aaberg.