Karen Hansdatter Samsøe

Startet af Karina Christensen, 02 Okt 2012 - 01:12

Forrige emne - Næste emne

Karina Christensen

Hej alle sammen

Jeg søger oplysninger på min 9xtipoldemor Karen Hansdatter Samsøe jeg ved desværre ikke så meget om hende andet:
omkring 1738 gifter hun sig i Fåborg med Købmand/borgmester Jørgen Diderich Iversen Bang. Jeg har fundet hendes død d 6 oktober 1751.
Men jeg ved ikke hvor hun kommer fra og hvem hendes forældre er har prøvet at søge på navnet Samsøe men uden held. Så nu ligger jeg mig i jeres hænder og håber at i kan hjælpe mig videre

på forhånden mange gange tak

Karina Christensen

Hans Poulsen



Hej Karina

"..Jeg har fundet hendes død d 6 oktober 1751..".

- Hvor døde Karen, og hvor gammel var da? Amt, herred, sogn, tidsinterval, opslagsnummer?
- Hvilke børn fik Jørgen og Karen? Dåb, faddere, konfirmationer, opslagsnumre?
- Giftede enkemanden Jørgen sig efter 1751? Fik han børn i det evt. nye ægteskab?

Prøv at arbejde lidt mere med med dine aner, men kom tilbage, hvis du går i stå.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Sørensen

#2
God morgen!

Prøv at undersøge denne.


groom's name: Jorgen Iversen Bang  
groom's birth date:  
groom's birthplace:  
groom's age:  
bride's name: Karen Hansdatter Samsoe  
bride's birth date:  
bride's birthplace:  
bride's age:  
marriage date: 04 Oct 1737  
marriage place: Gislev, Svendborg, Denmark  
groom's father's name:  


Fundet på   https://www.familysearch.org/


Mvh.

Egon Sørensen

Hans Poulsen



Det er ingen sag at finde frem til vielsen i kirkebogen, når Egon har gjort forarbejdet:

AO
Svendborg amt
Gudme herred
Gislev-Ellested sogn
1725-1753
Opslag 283
Vielsen 1737

Venlig hilsen til jer begge
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Hedal

Hej Karina
Velkommen til forum og til en spændende hobby.

Jørgen Iversen Bang har været behandlet tidligere i det gamle forum:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,468595,468595

Måske er der noget der, du kan bruge.
Mvh. Inge

Inger Toudal

#5
Hej Karina

I vielsesoptegnelsen står der Jomfrue Karen Hansdatter Samsøe Fruerpige på Løckesholm.

Fruerpige betyder kammerjomfru, se http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=fruerpige.

Vielsen (på side 284 i originalen) finder for øvrigt sted i Ellested sogn (Vindinge herred, Svendborg amt), se oversigten på opslag 1 i Gislev-Ellested kb 1725-1753.

Vedr. Lykkesholm, se f.eks. http://da.wikipedia.org/wiki/Lykkesholm_%28Ellested_Sogn%29.

Opslagsnummeret for hendes død 6/10-1751 i Fåborg fandt jeg i en anden tråd i det gamle forum,
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,487237,487237:

Fåborg, Sallinge, Svendborg 1727-1755, opslag 492, nr. 21. Ingen aldersangivelse.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Hej igen

Parrets førstefødte bliver opkaldt efter amtmanden på Lykkesholm:

1738, nr. 34.
Løverdagen dend 27 Septemb: om Aftenen Klocken 7
Er Seigr Jørgen Diderich Bangs lille Søn fød.
Fredagen dend 3 October blef hand hiemme-
døbt af Hr Hans Bager, Og kaldet Theodorus.
Baaren til Daaben af Hr Ætats-Raads-Inde
paa Lÿchis-Holm Og Blef Læst over hannem ved
Daaben i Kirchen d 23 October af Hr Hans Bager.
Frøchen Sophia Brahe gich hos, Saa og Frøchen
Margrethe Brahe, begge paa Hvede-Holm.
                 Mand-Fadderne.
Hr Ætats-Raad og AmptMand Adeler paa Lÿchis-Holm.
Hr Byë-Foged Christian Mølmarch.
Hr Bÿe-Skriver Monsr Ballou.
Seigr Niels Juul Schiønning Consumptions-Forvalter.
Seigr Conradt Hansen Piil Vejer-mester.
Seigr Jens Lauridtsen KiøbMand.

(AO: Fåborg, Sallinge , Svendborg 1727-1755, opslag 101-102)

Vedr. amtmanden, se http://da.wikipedia.org/wiki/Theodor_Lente-Adeler

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Theodorus nr. 2 bliver født 9/10-1739 (Fåborg, Sallinge, Svendborg 1727-1755, opslag 115, nr. 37).

Datteren, der bliver født 5/9-1740, får navnet Leopoldina Catharina (samme kb, opslag 122, nr. 26). Hun bliver tilsyneladende kaldt op efter amtmandens kone, se http://da.wikipedia.org/wiki/Leopoldine_Cathrine_Rosenkrantz. Det ser ud til, at der er en tæt forbindelse til Theodor Lente-Adeler og dennes hustru.

Venlig hilsen
Inger T.


Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Jørgensen

I skifter fra Assens-Hindsgavl amter er dette notat:

Birthe Madsdatter, Trøstrup Korup skole, Korup, skifte 4.10.1758, fol. 431b
~ skoleholder Michel Henrichsen
Arvinger:
Bror Jørgen Madsen, gårdmand her i byen
+ bror Hans Madsen, hans søn Mads Hansen, 17-18 år, værge sognepræsten Wolf Godsche Holm
Søster Maren Madsdatter enke i Odense efter kleinsmed, værge Søren Jensen, kobbersvend, Odense.
Inventaret er det samme som ved skifte 10.6.1748 efter daværende skoleholder Mads Pedersens afdøde hustru Sidsel Kirstine Hansdatter Samsøe.

I Bang Mikkelsens "Degne og skoleholdere" i Korup Mads Pedersen begr. 26.8.1754, 37 år, gift 1. i Svendborg Vor Frue 20.8. 1745 med Kirstine Sidsel Hansdatter Samsøe, begr. 16.5.1748.

Vielsen findes opsl. 109, forlovere er Christian Lavridsen og Peder Iversen Bang.

Hilsen Karin

Inger Toudal

Tak for det, Karin!

Sidsel Hansdatter Samsøes begravelse 16/5-1748:

Korup, Odense, Odense 1715-1786, opslag 94, nr. 3 fra neden. Hendes alder kan jeg ikke helt tyde, måske 41 år?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karina Christensen

Tak for jeres hjælp...

Det med Jørgen diderich iversen bang og børnene vidste jeg godt. Men det med at Karen skulle være fruerpige på Løckesholm vidste jeg ikke.

Angående Kirstine Sidsel Hansdatter Samsør....Mener i at hun kan være en søster eller mor til Karen

mvh Karina

Inger Toudal

#11
Hej Karina

Ja, det kunne da se ud til, at de to Hansdatter Samsøe er søstre. Den ene af forloverne ved vielsen i Svendborg Vor Frue 1745 er Peder Iversen Bang. Han ses også i Fåborg kirkebog 1727-1755, opslag 90 (oplysning fra den allerede nævnte tråd http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,468595,468595):

3/11-1737 døbt Peder Hansens og Ellen Catharine Iversdatters Datter Anna Kirstine. Peder Iversen Bangs Kiæreste (= hustru) bar Barnet. Jørgen Diderich Iversen Bangs Kiæreste (= Karen Hansdatter Samsøe) gich hos. Fadderne: Peder Iversen Bang Mahler. Laurids Iversen Bang Degn udi Øster-Hæsinge. Jørgen Diderich Iversen Bang Foged og Forpagter paa Hvede-Holm. Monsr Hans Hansen.

Peder, Laurids, Jørgen og Ellen Catharine er velsagtens søskende.

Men hvem er Peder Hansen og Hans Hansen? Er de beslægtet med Karen Hansdatter Samsøe?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Jørgensen

Jeg tror også de er søstre, og også at hun er 41 år, da hun dør, altså født ca. 1707.

Peder Hansen og Hans Hansen er nok dem her fra Fåborg byfogeds skifteprotokol 1733-1765

Peder Hansen, borger, handelsmand, Fåborg, 17.3.1744, 196
Registreret 20.5.1743
~ Ellen Cathrine Iversdatter Bang, lavværge bror Lars Bang, degn i Øster Hæsinge
Børn:
Anne Kirstine Pedersdatter, 6 år
Marie Cathrine Pedersdatter, 4 år
Jens Pedersen, ¾? år
Beskikket værge Jørgen Bang, Fåborg
Enkens mor sl. Iver Mahlers enke sad i uskiftet bo, og hendes bohave var på stedet.
Den sl. mands bror er Hans Hansen.
Slutter fol. 203.

Med venlig hilsen Karin

Karina Christensen

Hvis Peder og Hans er brødre....
Så er Peder farbror til Sidsel og Karen. Passer lidt med at pigerne hedder Hansdatter, men hvor kommer navnet Samsøe fra ???

Sidder også lidt og tænker på hvorfor jørgen giftede sig med Karen. Synes det lyder lidt underligt at en amtsmand/borgmester af adelsslægt på dette tidspunkt giftede sig med en kammerjomfru

hilsen Karina

Karina Christensen

Har kigget lidt i mit stamtræ

Jørgen, Ellen Catharine Iversdatter, Lars Iversen Bang, Peder iversen Bang, maler er søskende. Det vil sige at Jørgens søster gifter sig med Karens farbror og Karen med Jørgen der af muligheden at en kammerjomfru gifter sig med en lavadelsmands.

ja man må sige det bliver i familien ;)