Adressebetegnelse i ddd.dda.dk

Startet af Find Meyer, 01 Okt 2012 - 21:58

Forrige emne - Næste emne

Find Meyer

Hej
Jeg er ny bruger af Dansk Demografisk Database, og har allerede nu haft stor hjælp af dette værktøj, når jeg har søgt efter husstande i folketællinger, FT.
Jeg kan imidlertid ikke finde forklaringer på stedsbetegnelserne. Gadenavne er lette nok at forstå, men "nummereringen" stemmer slet ikke overens med nutidens gadenumre. Fx er nuværende Nørregade 16, anført som 90, Litr. A, 103 i FT-1801, nr. 83 i FT-1834 og som 121 i FT-1845.
Kan det være matrikelnumre? hvis noget sådand fandtes i 1801. Kan nogen hjælpe?
Venlig hilsen
Find Meyer
Venlig hilsen
Find Meyer
f.meyer@mail.dk

Lissa Pedersen


Find Meyer

Hej Lissa
Tak for dit svar, men så vidt jeg kan se er siderne kun om København. Jeg søger tilsvarende om Rudkøbing og andre købstæder.
Mvh
Find
Venlig hilsen
Find Meyer
f.meyer@mail.dk

Inge Hedal

Hej Find
Gadenumre, som vi kender dem, er ikke noget gammelt fænomen, så de tal, du nævner, er matrikelnumre, og matrikulering udbygges og forandres i takt med samfundet:

"Efter landboreformerne i anden halvdel af 1700-t. og den massive opdyrkning af overdrev og krat var 1688-matriklens angivelser blevet forældede, og i 1802 besluttedes det derfor, at der skulle laves en ny matrikel baseret på opmåling og en mere gradueret bonitering end tidligere, ligesom der skulle tegnes matrikelkort over hver landsby. Først i 1844 var det store arbejde afsluttet, og "den nye matrikel" kunne træde i kraft og bruges som grundlag for hartkornsskatten. I 1863 blev også købstadsgrundene ansat til hartkorn efter samme principper som på landet efter matriklen af 1844."
Kilde: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Landboret_og_milj%C3%B8ret/matrikel/matrikel_(Historie)

Mvh. Inge

Find Meyer

Hej Inge
Tak for dit svar.
Mvh
Find
Venlig hilsen
Find Meyer
f.meyer@mail.dk