Baptister i Nordjylland, fødsel 1897

Startet af Aase Jensen, 30 Sep 2012 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

Aase Jensen


Hej

Jeg leder efter forældrene til Marius Kristian Engelsted Pedersen født (Vort Sogns Historie) 14-07-1897 i Smalby, Hou, Ulsted.
Han får en datter i 1927 i Melholt, Hjørring Amt og der står at forældrene er baptister, og jeg har ledt efter Marius fødsel i Ulsted, Hals, Aalborg Amt  og Asaa-Melholt Hjørring Amt.

Er der ikke noget om, at selv om forældrene er baptister blev/bliver de opførte i den kirkebog hvor de hører til  ???
Eller er der særskilte kirkebøger for Baptister ???
Hvor findes de så ???
Hvem kender noget til dette ???

Venlig hilsen
Aase

Lis Holm

Hej Aase,

1. Kan du give KB og opslagsnummeret for datteren, f. 1927 ?

2. I vort sogns historie fortælles, at slægten har haft gården i 100 år - mon ikke du kan finde faderen, enten i kirkebogen eller i familien i folketællingerne, f.eks. 1870 og fremefter...?

2. Selvom forældrene er baptister, skal alle fødsler iflg. loven  registreres i folkekirkens kirkebøger (det hænder dog, at præsten i sognet ikke gør det - de er jo "bare" baptister!)

3. Baptisterne fører deres egne protokoller ved siden af - du kan være heldig at finde de borgerlige vielser og dødsfald  i kirkebogen,men det er langtfra alle.Baptister måtte på det tidspunkt gifte sig borgerligt, da en evt. baptist-vielse ikke havde juridisk gyldighed for loven. Den første vielse i en baptistkirke med den juridiske gyldighed fandt først sted i 1953 i København.

4. Mange af disse protokoller findes i de enkelte baptistmenigheder, men kan også findes på baptisternes arkiv i Tølløse.

Læs mere her: www.baptistkirken.dk

vh
Lis Holm 2730  :D
(selv baptist)


Aase Jensen



Hej Lis

Må jeg kontakte dig privat, da jeg lige pt. ikke er klar over om datteren lever?
Det er for min broders barnebarns familie, jeg laver noget slægtsforskning.

Venlig hilsen
Aase

Lis Holm

Hej Aase,

ja, selvfølgelig! Klik på mit navn - så går e-mailen igennem!

vh
Lis Holm 2730 :D

Inger Toudal

Hej Aase

Du finder Marius Kristians fødsel i Dronninglund 1897-1912, opslag 4, nr. 19. Der står at familien på det tidspunkt bor i Øster Melholt.

Jeg kom på sporet af, at det kunne være Dronninglund sogn, da jeg kiggede efter indtastede folketællinger her:

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

Måske er det faderen Hans Niels Engelsted Pedersen vi ser her:

Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Try Dronninglund Sogn, En Gaard Hedegaard, 144 (1), FT-1880, C6391
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Lars Michael Nielsen   43    Gift   Husfader Gaardeier      Her i Sognet
Lene Marie Jensen   41    Gift   Husfaderens Kone      Her i Sognet
Ane Marie Nielsen   15    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Jensine Nicoline Nielsen   13    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Ane Marthine Juline Nielsen   7    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Christine Marie Nielsen   5    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Niels Engelste Pedersen   28    Ugift   Tjenestekarl      Her i Sognet
Lars Petter Thomsen   17    Ugift   Tjenestekarl      i Hellum Sogn
Georgine Anemine Gjeraa   20    Ugift   Tjener som Pige      Her i Sognet
Lars Christen Nielsen   12    Ugift   Tjener som Dreng      Hellevad Sogn
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Hej igen

Rettelse: Marius Kristians far hedder Niels Engelsted Pedersen og er 1897 Hmd i Øster Melholt.

Det må vel være den Niels, der ses her med mor og søskende:

Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Bolle Skoledistrikt, en gaard, 77, FT-1860, B7545
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Nicolai Nielsen   41    Gift   Husfader   Gaardmand   Dronninglund Sogn
Jacobine Abel   50    Gift   hans Kone      Dronninglund Sogn
Ursille Cathrine Pedersen   16    Ugift   deres Barn      Dronninglund Sogn
Frederikke Pedersen   13    Ugift   deres Barn      Dronninglund Sogn
Niels Engelsted Pedersen   10    Ugift   deres Barn      Dronninglund Sogn

Niels er født i Klemmen, Dronninglund sogn. Hans far hedder Peder Christensen, se Dronninglund 1849-1860, opslag 16, nr. 8.

Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Klemmen, 34, en gård, 34, FT-1850, C0395
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Christensen   41    Gift      Gaardmand, Huusfader   Volstrup sogn, Hjørring amt
Jacobine Claudine Abel    41    Gift      Hans kone   Hørbye sogn, Hjørring amt

Ane Marie Pedersdatter   11    Ugift      Deres barn   Her i sognet
Christen Pedersen   10    Ugift      Deres barn   Her i sognet
Ursille Cathrine Pedersdatter   5    Ugift      Deres barn   Her i sognet
Frederikke Cathrine Pedersdatter   2    Ugift      Deres barn   Her i sognet
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Hej Aase

Det var så ikke Niels Engelsted Pedersen, f. 1851 i Klemmen i Dronninglund. Denne ses nemlig i Knudsgaard på AO, FT-1901, Landsogn, Dronninglund 1/3, opslag 199 (Huslistens løbenr. 47 fundet på opslag 3), og hustruens og børnenes navne passer ikke på ham du eftersøger.

Citat fra: Lis Holm Dato 30 Sep 2012 - 13:39
2. Selvom forældrene er baptister, skal alle fødsler iflg. loven  registreres i folkekirkens kirkebøger (det hænder dog, at præsten i sognet ikke gør det - de er jo "bare" baptister!)

3. Baptisterne fører deres egne protokoller ved siden af - du kan være heldig at finde de borgerlige vielser og dødsfald i kirkebogen, men det er langtfra alle. Baptister måtte på det tidspunkt gifte sig borgerligt, da en evt. baptist-vielse ikke havde juridisk gyldighed for loven. Den første vielse i en baptistkirke med den juridiske gyldighed fandt først sted i 1953 i København.


Jeg vil mene, at både fødsler og dødsfald skal registreres i folkekirkens kirkebøger. Dåb og evt. vielse skal derimod findes i baptisternes egne kirkebøger.

Venlig hilsen
Inger



Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#7
Hej Aase

Måske er denne NEP den rigtige:

Aalborg, Kær, Vester Hassing, Vesterhassing, Stae, en Gaard, Staegaard, 3, FT-1890, D2917
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Marie Stenstrup   60    Enke   Husmoder   Gaardejer   Skanderup Sogn
Niels Rasmus Ludvig Ersted   37    Ugift   Tyende   Forvalter   Kjøbenhavn
Jacob Pedersen   20    Ugift   Tyende   Mejerist   Blenstrup, Aalborg Amt
Jens Kristian Nielsen   21    Ugift   Tyende      Skanderup Sogn
Anthon Magnus( Marius) Larsen   23    Ugift   Tyende      Biersted Sogn, Aalborg Amt
Niels Engelsted Pedersen   16    Ugift   Tyende      V. Brønderslev Sogn, Hjørring Amt
Jens Thomsen   19    Ugift   Tyende      Biersted Sogn, Aalborg Amt
Martin Hendriksen   28    Ugift   Tyende      Simested Sogn, Haderslev Amt
Ane Marie Sørensen   39    Ugift   Tyende      Ulsted Sogn, Aalborg Amt
Emma Jensen Krogh   17    Ugift   Tyende      Ræhr Sogn, Thisted Amt

Hjørring, Dronninglund, Hallund, Hallund Hede, Et Huus, 54 (4), FT-1880, c6389
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Christian Svensen   55    Gift   Huusfader Arbeidsmand      Albæk Sogn
Ane Ma[r]grete Chrestensen   64    Gift   hans Hustru      Dronninglund Sogn
Niels Engelsted Pedersen   6    Ugift   deres Børn      Vesterbrønderslev Sogn
Hildebart Pedersen   4    Ugift   deres Børn      Vesterbrønderslev Sogn

Hans fødsel ses i Vester Brønderslev kirkebog, den der på AO kaldes Brønderslev Købstad 1854-1877, opslag 68, nr. 12. Broderen Hildebert ses i samme kb på opslag 81, nr. 18. Moderen er ugift Christine Severine Abel, hhv. 29 og 27 år gammel,  og den udlagte barnefader ungkarl Jens Chr. Pedersen af Dronninglund sogn.

Kirstine Severine, f. 1847 i Dronninglund (AO: Dronninglund 1830-1849, opslag 305, nr. 7):

Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Østerled Skoledistrikt, et Hus, 15, FT-1860, B7545
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Chr. Svendsen   36    Gift   Husfader   Husmand   Albæk Sogn, Hjørring Amt
Ane Margrethe Christensen   46    Gift   hans Kone      Dronninglund Sogn
Christine Severine Nielsen   13    Ugift   deres Barn      Dronninglund Sogn
Peder Anton Marinus Abel   10    Ugift   deres Barn      Dronninglund Sogn

Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Asbekholt, 95, et hus, 95, FT-1850, C0395
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Engelsted Abel   36    Gift      Husmand, husfader   Her i sognet
Ane Margrethe Christensdatter   35    Gift      Hans kone   Her i sognet

Ane Kathrine Nielsdatter   10    Ugift      Deres barn   Her i sognet
Christian Ludvig Nielsen   7    Ugift      Deres barn   Her i sognet
Kirstine Severine Nielsdatter   3    Ugift      Deres barn   Her i sognet
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen
Inger T.

PS: I "Vort Sogns Historie" står der, at slægten har boet i sognet i over 100 år. "Marius E. Pedersen overtog i 1929 Ejendommen Matr. Nr. 16i m.fl. efter sin Far, der havde ejet den over 30 Aar."
Venlig hilsen
Inger Toudal

Aase Jensen


Hej Inger

Tusinde tak, du har godt nok været på arbejde  :D
Jeg har også fundet Marius i Dronninglund Kirkebog opslag 4 i 1897-1912, også Niels Engelsted Pedersen født 15-02-1850, han får i 1908 slettet Pedersen og derfor syntes jeg det var mærkligt at
Marius ikke får det slettet .
Så i dag vil jagten gå ind på den NEP. der er født i V. Brønderslev, og der har du så allerede fundet noget, også vente og se om Lis kan finde noget hos Baptisterne
Ft. 1901 og frem på AO. må igen have en tur, jeg må have overset familien i Asaa-Melholt
Atter engang tusinde tak
Venlig hilsen
Aase

Aase Jensen


Hej igen

Så fandt jeg familien på AO FT. 1930 Dronninglund opslag 471 og der er Marius født 14-07- 1897 og Moderen Ane Marie står som Marie på aftægt. navnene på børnene og hustru Jensine(Mine Jensine)er rigtige.

Hilsen Aase

Aase Jensen


Hej igen
Inger  du havde ret , det var den Niels Engelsted der bliver født i V. Brønderslev, der er den rette, jeg har fundet hans død og der står hvor han er født.
Venlig hilsen
Aase

Heidi Engelsted Hansen

Hejsa Aase
jeg faldt lige over dit opslag, men ved ikke om du stadig leder.
Dem du efterlyser er mine oldeforældre, og den datter du skriver om hedder Margot.
De fik i alt 5 piger og de 3 af dem er stadig i live incl min farmor Doris.
Du er velkommen til at sende mig en mail på seal_baby@hotmail.com

Hilsen
Heidi Engelsted Hansen